Vekselretter/inverter spørgsmål
Fra : Benny Hansen

Dato : 01-02-06 21:36

Jeg funderer på at installere en vekselretter/inverter.
Har det nogen praktisk betydning for en båd om
sinuskurven er ægte eller modificeret?
Hvis andre har en sådan hvor mange watt kan den
så klare?
Hvor lang tid kan mit batteri på 75A klare en 200 vatt
belastning? Batteriet må vist kun aflades 33%.

--
Hilsen Benny

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 01-02-06 22:41

Det er jo simpel matematik:

33% af 75 Ah er 25 Ah gange 12 volt hvilket giver 300 watt i en time.
Umiddelbart 1,5 time, men du skal regne med, at der er en del tab i sådan en
inverter, så jeg vil sige skyde på 1 time og 15min

/Bjarke

Fra : Lars Kristensen

Dato : 01-02-06 22:50

Benny Hansen wrote:
> Jeg funderer på at installere en vekselretter/inverter.
> Har det nogen praktisk betydning for en båd om
> sinuskurven er ægte eller modificeret?

Jeg tror din båd er fuldstændig lige glad
Derimod er det ikke sikkert det udstyr du tilslutter er det. Nu skriver
du modificeret, hvilket ikke siger ert meget. Hvis det udstyr du
tilslutter f.eks. indeholde en gammeldags jernkernetrafo kan denne måske
ikke fungere rigtigt og yder det dan skal - den tekniske forklaring vil
jeg spare jer for. Derimod vil udstyr med en switchmode strømforsyning
mange gange fungere fint fordi de ofte alligevel ensretter
vekselspændingen lige når det kommer ind i forsyningen inden den
transformerer den og derfor i praksis kunne fungere på dc-spændinger.

> Hvis andre har en sådan hvor mange watt kan den
> så klare?
> Hvor lang tid kan mit batteri på 75A klare en 200 vatt
> belastning? Batteriet må vist kun aflades 33%.

200 watt ved 12V (ca.) er 17A så hvis du i praksis kunne hive 75 Ah ud
af dit batteri ville du teoretisk set kunne køre i godt og vel 4,5
timer. Men har du brug for kontinueligt at hive 200 W eller er det peak
effekten? Hvad er det du vil forsyne?

Hvis ikke dit batteri er beregne til dybdeafladning skal du nok ikke
forvente at kunne køre mere end et par timer. Men for at afgøre det, er
du nød til at måle spændingen på dit batteri og så stoppe når spændingen
er på batteriets minimumsgrænse. Hvor lang tid der går før du når der
ned er svært at sige, for det afhænger bl.a. af batteriets kvalitet og
alder.

- Lars

Fra : Benny Hansen

Dato : 02-02-06 09:24

> Derimod er det ikke sikkert det udstyr du tilslutter er det. Nu skriver
> du modificeret, hvilket ikke siger ert meget.
> tilslutter f.eks. indeholde en gammeldags jernkernetrafo kan denne måske

Ja, i diverse båd kataloger opereres der med betegnelserne
"modificeret sinusbølge" og "sinus med ren vekselspænding"
den første har en icon med kantet bølge og den andens icon er med
runde bølger. Der står, mig bekendt, ikke noget om jernkerner.
Jeg erkender også at mit kendskab til emnet ikke er ret stort!

> jeg spare jer for. Derimod vil udstyr med en switchmode strømforsyning

Hvad er switchmode?

> [...]
> af dit batteri ville du teoretisk set kunne køre i godt og vel 4,5
> timer. Men har du brug for kontinueligt at hive 200 W eller er det peak

I første omgang blot et TV, men jeg vil da helst ikke
købe noget som senere skulle vise sig at blive for småt. Jeg har blot
sat 200watt kontinuerligt forbrug som eksempel.

> du nød til at måle spændingen på dit batteri og så stoppe når spændingen
> er på batteriets minimumsgrænse.

Jeg er med på at udstyret skal have automatiske kontroller på spænding.
Kunne koble ned og senere koble ud.

--
Hilsen Benny

Fra : Aage Andersen

Dato : 02-02-06 09:55

"Benny Hansen" .

> Har det nogen praktisk betydning for en båd om
> sinuskurven er ægte eller modificeret?

Baaden er ligeglad. og det er min erfaring at apparaterne du tilslutter
ogsaa er ligeglade. Jeg har en 300 watt inverter fra HN og bruger den til
min computer og til opladning af mobiltelefon samt til en boremaskine og
diverse andre ting.

> Hvor lang tid kan mit batteri på 75A klare en 200 vatt

200 watt bør du kun trække i kortere tid fra et 75 Ah batteri. (1 time
maaske)

Et 75 Ah batteri kan levere ca. 45 watt i 20 timer. Hvis du kun vil aflade
33% er det 45 watt i 7 timer. 200 watt ca. 1,5 timer.

> Batteriet må vist kun aflades 33%.

Det er meget konservativt for et godt batteri, der er beregnet til dyb
udladning.
Lejlighedsvis kan man godt aflade 80 %.

Det er vigtigt at batteriet oplades hurtigst muligt. Det maa ikke staa i
flere dage uopladet.

Aage

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-06 08:14

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> skrev

> 200 watt bør du kun trække i kortere tid fra et 75 Ah batteri. (1 time
> maaske)

Hvordan kommer du frem til det resultat?

> Et 75 Ah batteri kan levere ca. 45 watt i 20 timer. Hvis du kun vil aflade
> 33% er det 45 watt i 7 timer. 200 watt ca. 1,5 timer.

Hvorfor kun 45 watt, det er da et besynderligt tal?

Claus

--
Blokke sælges til spotpris!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 04-02-06 09:32

Det fortstår jeg heller ikke, men ikke desto mindre, så ender det med det
korrekte resultat.

75 ah*33%*12 volt=300 watt i en time eller 200 watt i 1,5 time.

Jeg vil tror de 33% stammer fra "el om bord". Jeg synes også det er unødigt
konservativt. Jeg har altid regnet med 50% og har aldrig haft problemer med
levetiden på mine batterier.

Claus har ret i at det kræver en ordentlig lader, men det gælder jo helt
generelt, hvis man ikke vil have problemer med batterierne. Det er
ufatteligt at bådejere køber sig fattige i dyre batterier fordi de vil spare
500 kr på laderen.

/Bjarke

snip

Fra : Claus Tersgov

Dato : 04-02-06 08:33

"Benny Hansen" <nyhedr@bennyhansen???.com> skrev

> Hvis andre har en sådan hvor mange watt kan den
> så klare?
> Hvor lang tid kan mit batteri på 75A klare en 200 vatt
> belastning? Batteriet må vist kun aflades 33%.

Det hele afhænger faktisk af din lader. Det *allervigtigste* er, at du har
en ordentlig, elektronisk/intelligent lader. Har du ikke det, så køb det
først, fordi du vil ødelægge dit batteri, hvis du skal lade så meget på det
med en billig, uegnet lader.

De 33 % kan jeg slet ikke forestille mig er rigtigt. Du burde, afhængigt af
batteriet og laderen, sagtens kunne aflade til ca 75 % - igen afhængigt af
batteriets beskaffenhed.

Teoretisk set har du 12 x 75 = 900 watt til din rådighed. Men det er
teoretisk, fordi det naturligvis afhænger meget af batteriets beskaffenhed.
Jo hurtigere spændingsfald, jo mindre kapacitet. Men er dit batteri/lader i
orden, så er det ikke usandsynligt, at du har ca 600 watt til din fulde
rådighed.

Så er det egentlig forholdsvis nemt at regne ud. Husk, at din inverter ikke
bruger alle 200 watt konstant. Du kan regne med, at du skal lægge mellem
10-20 % til dit apparats effektforbrug. Jo billige inverter, jo dårligere er
udnyttelsesgraden. Men 15 % er nok meget passende for mellemprisklassen. De
gode har en udnyttelsesgrad på ca. 90 %.

Husk i øvrigt, at ledninger og tilslutninger på lavvolt siden skal være
helt i top og korrekt dimensioneret, og så korte som muligt. Bare den
mindste smule spændingsfald er med til at forringe dit samlede udbytte.

Claus

--
Blokke sælges til spotpris!
www.myboat.dk/blok.htm

Fra : Benny Hansen

Dato : 05-02-06 10:36

> [...]
> en ordentlig, elektronisk/intelligent lader. Har du ikke det, så køb det
> først, fordi du vil ødelægge dit batteri, hvis du skal lade så meget på

Min lader er en Tystersoft 1210 dvs 12v og 10A.
Batteriet er 3 år gammel og, efter min mening, i meget fin stand.

--
Hilsen Benny

Fra : Mikkel Brahm

Dato : 06-02-06 22:50

On Sun, 5 Feb 2006 10:36:17 +0100, "Benny Hansen"

>det
>>

>Min lader er en Tystersoft 1210 dvs 12v og 10A.
>Batteriet er 3 år gammel og, efter min mening, i meget fin stand.

Det er egentlig ikke det du spørger til - men blot en tanke...

Du kunne også undersøge om det apparat du vil tilslutte rent faktisk
forbruger 220 V. Mange moderne apparater, som har stik til 220 V
vekselstrøm, indeholder en transformator som laver strømmen om til
lavspænding og jævnstrøm. Hvis det er tilfældet kan du måske bruge en
converter fra 12 V til hvad nu apparatet bruger. Jeg bruger selv en
bærbar PC med TV tuner som farve TV i båden og den kører på 19 V
jævnstrøm. Jeg har købt en universal converter hos Brinck elektronik
på Nørrebro til et par hundrede . Det giver MEGET mindre tab end at
sætte en inverter på til 220V veksel først og så lade PC'ens egen
strømforsyning konveretere tilbage til 19 V jævn.

Mvh.
Mikkel.