Billeder og Access
Fra : Kurt Jensen

Dato : 01-02-06 16:00

Dette er blot en erfaring jeg har gjort mig, som jeg bare giver videre
her og det er kun afprøvet med Access 97.

Når der lægges billeder ind i Access vokser databasen jo, som bekendt,
eksplosivt med mange gange billedets størrelse, hvilket man også kan
læse om både her og i andre fora og de råd der gives er at gemme
billederne på disken og kun have stien til dem i databasen.

Det kan dog lade sig gøre at lave det sådan at Access ikke vokser med
mere end det billedet fylder - altså hvis et billede fylder f.eks. 50
Kb på disken, så vokser Access heller ikke mere end 50 Kb hvis
billedet lægges ind. Det kræver dog en lille smule VB programmering.
I stedet for at lægge billedet ind på normal måde, åbnes billedfilen i
VB og de binære data indlæses og lægges ind i billedfeltet. Samtidig
skal man lige gemme billedfiltypen (JPG, BMP eller TIF) i et felt i
samme record (dette er for at kunne genskabe en midlertidig billedfil
når billedet skal vises). Lav evt. en begrænsning på 50 el. 75 Kb som
billederne må fylde.

Når billedet skal vises, gemmes de binære data fra billedfeltet i en
fil (ligeledes ved hjælp af VB) på disken (her bruges filtypen så som
filens efternavn). Herefter sættes billedfeltets kilde så til denne
fil og billedet vises. Denne fil kan godt hedde det samme hver gang,
blot man lige sætter billedfeltets til denne fil efter at indholdet i
filen er ændret.

På denne måde kan man f.eks. have en database med "thumbnails" (eller
miniaturer) og en masse forskellige oplysninger om billedet som der
evt. kan søges og sorteres på og der kan så evt. være et felt hvor
navnet på den CD hvor det rigtige billede er.

Men som sagt kræver metoden en lille smule VB-programmering men så
heller ikke mere. Det er ikke så forfærdelig mange kodelinjer der skal
til.

Et godt og gratis lille program til at skabe miniaturer af flere
billeder på en gang er BIMP (vist en forkortelse af Batch Image
Processing eller noget i den retning) som kan findes på nettet.