Internet i ejendom med Comflex. Godt eller~
Fra : anders

Dato : 01-02-06 12:28

Hej

Vi er en ejendom på Vesterbro der kigger på at få lagt noget fælles internet
ind. Vi er desværre kun 10 lejligheder i ejendommen og der er kun mulighed
for at slå sig sammen med 10 andre lejligheder (men de er langt fra sikre på
om de vil være med).

Der er ingen af os der har særlig meget forstand på hvad vi egentlig har
brug for, så jeg tænkte vi måske kunne få et par gode råd herinde. Vi vil jo
gerne være nogenlunde fremtidssikret.

Vi kigger lidt på et tilbud fra Comflex. Kender det ikke, men måske der er
nogle herinde der har erfaringer med Comflex? (www.comflex.dk)

De tilbyder os:

Centralt krydsfelt i ejendommen.
Montage af føringsveje mv.
Kabling (PDS cat5e) i kælder og opgang.
Montering af udstyr (Switche og andet teknisk udstyr).

Er vi 10 lejligheder koster det 95.000,- inkl. moms.
Er vi 20 lejligheder koster det 152.000,- inkl. moms.

Linieforsyningsafgiften vil være på 1.250,- inkl. moms.

Service for internet og telefoni 18,75 pr. lejlighed.
Internet pr. md. 99,- inkl. moms pr. lejlighed.
Telefon pr. md. 35,- inkl. moms pr. lejlighed.
(minutpriser: http://www.comflex.dk/telefoni/priser.html)
Mulighed for tilkøb af op til 20 Mbit IPTV båndbredde for 30,- pr. md.

Yderligere data:
Forsyningsekempel 6 Mbit/6 Mbit.
Flat rate internet.
Mulighed for individuel båndbredde.
IP TV.
Offentlig IP adresse til alle brugere.
Opbygget i 100 Mbit teknologi.
Minimalt antal komponenter i kaskade (stabilitetsforbedrende).

IP baseret telefoni med analog tilslutning for den enkelte.
QOS styring så telefoni altid kan priorrteres hele vejen til PSTN.
Standart Volp komponenter i krydsfelter (SIP).

Inforserver til administration af tjenester mv.
Infoserver til internt infoside.
Mail server med blandt andet Webmail adgang.
Trafikstyring, sikre at alle får del af den samlede båndbredde.
Firewall.

Kan i se om det er et ok tilbud?
Er vi nogenlunde fremtidssikret?
Er der andre udbydere vi bør kigge på?
Bør vi gå i en helt anden retning?

Mvh
Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-06 17:45

anders skrev:

> Hej

Hej

> Vi er en ejendom på Vesterbro der kigger på at få lagt noget fælles internet
> ind.

alttid spændende

> Vi er desværre kun 10 lejligheder i ejendommen og der er kun mulighed
> for at slå sig sammen med 10 andre lejligheder (men de er langt fra sikre på
> om de vil være med).

Ja 10 er jo ikke så meget

> [...]
> gerne være nogenlunde fremtidssikret.

> Vi kigger lidt på et tilbud fra Comflex. Kender det ikke, men måske der er

Jeg har ikke

> De tilbyder os:
>
> Centralt krydsfelt i ejendommen.

Er det mest normale

> Montage af føringsveje mv.

praktisk måde at lægge kablerne i.

> Kabling (PDS cat5e) i kælder og opgang.

enkelt eller dobbelkabling? Dobbelkabling er jo altid godt

> Montering af udstyr (Switche og andet teknisk udstyr).
>
> Er vi 10 lejligheder koster det 95.000,- inkl. moms.
> Er vi 20 lejligheder koster det 152.000,- inkl. moms.
>
> Linieforsyningsafgiften vil være på 1.250,- inkl. moms.

pr lejlighed eller ialt?

> Service for internet og telefoni 18,75 pr. lejlighed.

vel rimeligt nok

> Internet pr. md. 99,- inkl. moms pr. lejlighed.

tja for 1/1Mbit ? det er vel bedre end webspeed

> Telefon pr. md. 35,- inkl. moms pr. lejlighed.
> (minutpriser: http://www.comflex.dk/telefoni/priser.html)

tjaa, efterhånden meget konkurrense på IP telefoni

> Mulighed for tilkøb af op til 20 Mbit IPTV båndbredde for 30,- pr. md.

der står 10-15Mbit på deres hjemmeside, og hvad det så end skal
dække over med IPTV båndbredde

> Yderligere data:
> Forsyningsekempel 6 Mbit/6 Mbit.

Som koster 329,-

> Flat rate internet.

meget normalt

> Mulighed for individuel båndbredde.
okay men også uden begrænsninger osv?

> IP TV.

hvor der kan leveres hvad?

Hvad med Kabel-tv, har i gammelt sløjfe antenneanlæg er det måske en
god ide at overveje at få lavet ny coax kabling samtidigt.

> Offentlig IP adresse til alle brugere.

okay det jo fint

> Opbygget i 100 Mbit teknologi.

tja kan ikke være meget ringere, men er da helt standart, og der
garanteres vel at man kan opgradere til 1000Mbit udstyr

> Minimalt antal komponenter i kaskade (stabilitetsforbedrende).

Det er nok uvæsseligt ved 10 lejligheder

> IP baseret telefoni med analog tilslutning for den enkelte.

okay så må det være dobbelkabling men kan jo ikke være sikker

> QOS styring så telefoni altid kan priorrteres hele vejen til PSTN.
ja ellers virker det jo nok ikke så godt.

> Standart Volp komponenter i krydsfelter (SIP).

det er tilgengæld nok en god fremtidssikret løsning hvis i vil vælge
anden internet levandør, eller IP levandør. Er der fx krav om
leverance af telefoni fra comx i 5år e.l?

> Kan i se om det er et ok tilbud?
> Er vi nogenlunde fremtidssikret?

vil da sige selve kablingen er da nok okay, men ville da lige tænkte
over hvordan internet forbindelsen leveres? Er det via ADSL2+,
trådløst link, FWA eller fiber?

> Er der andre udbydere vi bør kigge på?

jeg ville prøve at høre Comx, det er godtnok også standart enkels
kabling. Hvor noget af det aktive udstyr befinder sig hos kunden
lokalt, altså bokx med ip telefoni og LAN porte til internet og IP tv.
mange gange kan man måske ligefrem få lavet Kabel tv "gratis" bare
man binder sig til at det kun er comx der kan levere på det i de
første fx 4 år.

Men det specielle ved comx er jo at de kommer med fiber til alle, og
ikke levere den billigste adsl e.l som levering af internet. og så er
deres internet billigt, og meget hurtigt har det selv

> Bør vi gå i en helt anden retning?

udvide eksistende anlæg osv? men det er jo bare ikke særligt
fremtidssikret.

Fra : Hans

Dato : 01-02-06 18:18

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> mange gange kan man måske ligefrem få lavet Kabel tv "gratis" bare
> man binder sig til at det kun er comx der kan levere på det i de

Det kommer helt an på hvilken ComX installation som bliver valgt. Vi har
intet aktivt udstyr, kun en vægdåse med 2 coax til TV/FM og 2 RJ-45 stik til
telefon og Internet. Der er så trukket 1 coax og 2 UTP-kabler til hver
bolig.

Hans

Fra : ShutEye

Dato : 01-02-06 18:51

> [...]
> udstyr, kun en vægdåse med 2 coax til TV/FM og 2 RJ-45 stik til telefon og Internet. Der
> er så trukket 1 coax og 2 UTP-kabler til hver bolig.

Men nu er det jo comFLEx?

Fra : Hans

Dato : 01-02-06 19:14

ShutEye wrote:

> Men nu er det jo comFLEx?

Ja, men Bjarke beskiver hans egen installation hvilket ikke er entydigt for
ComX.

Hans

Fra : anders

Dato : 01-02-06 19:59

"Bjarke Hansen" skrev:

KLIP

> enkelt eller dobbelkabling? Dobbelkabling er jo altid godt.

Aner det ikke. Bør vi sikre os at der er dobbelkabling?

> pr lejlighed eller ialt?

De to store poster er ialt. -ellers var jeg hoppet af for længst
Linieforsyningsafgiften går jeg stærkt ud fra er en fællesudgift, som
foreningen betaler, men det er nok en god idé at få det bekraftet.

> vel rimeligt nok

Fik ikke skrevet at det var pr. månede.

> tja for 1/1Mbit ? det er vel bedre end webspeed

Som jeg forstår vores tilbud er der tale om en delt 6 Mbit/6 Mbit
forbindelse.
I deres brochure står der:
"Oplev 4 Mbit i over 80% af den tid du er på nettet"
(http://www.comflex.dk/internet/priser.html - "Familie internet")

> tjaa, efterhånden meget konkurrense på IP telefoni

Har da også set andre med abonnementer på 30,- pr. md. Men det bliver ikke
en femmer om måneden der kommer til at gøre udslaget om vi skal benytte os
af tilbudet eller ej

> der står 10-15Mbit på deres hjemmeside, og hvad det så end skal
> dække over med IPTV båndbredde

I deres brochure står der op til 20 Mbit. Desuden skriver de: "HosComflex
adskilles båndbredde til internettrafik fra båndbredde der skal bruges til
IPTV"

Men er/bliver IPTV bare en masse ekstra kanaler man alligevel ikke ser,
eller kan der også blive tale om at modtage DR og TV2 på den måde?

> Som koster 329,-

Hvis man vælger individuel båndbredde.

> meget normalt

Siger mig ikke noget, men... ok

> okay men også uden begrænsninger osv?

Kan ikke finde noget om begrænsninger nogle steder. Hvad kunne det f.eks.
være?
Ved ikke om vi alle skal vælge enten delt eller individuelt, men det burde
mn vel undersøge.

> hvor der kan leveres hvad?

Aner det ikke...

> Hvad med Kabel-tv, har i gammelt sløjfe antenneanlæg er det måske en
> god ide at overveje at få lavet ny coax kabling samtidigt.

Hmm.... vi har nok det der "gammel sløjfe", men ved det ikke. Hvorfor skal
det laves samtidig?

> okay det jo fint

Ved ikke hvorfor det skulle være godt eller skidt. Men godt at det ser fint
ud

> tja kan ikke være meget ringere, men er da helt standart, og der
> garanteres vel at man kan opgradere til 1000Mbit udstyr

Vil det sige at det er skidt at de reklamere med 100Mbit teknologi?
Skal vi sikre os at det installerede kan opgraderes til 1000Mbit?

> Det er nok uvæsseligt ved 10 lejligheder

Ok... det lød alligevel også russisk for mig

> okay så må det være dobbelkabling men kan jo ikke være sikker

Må hellere skrive det spørgsmål ned til dem også.

> ja ellers virker det jo nok ikke så godt.

Igen... russisk

> det er tilgengæld nok en god fremtidssikret løsning hvis i vil vælge
> anden internet levandør, eller IP levandør. Er der fx krav om
> leverance af telefoni fra comx i 5år e.l?

Ingen bindning. De skriver at "foreningen og beboerne skal til enhver tid
kunne skifte leverandør".

> vil da sige selve kablingen er da nok okay, men ville da lige tænkte
> over hvordan internet forbindelsen leveres? Er det via ADSL2+,
> trådløst link, FWA eller fiber?

Det synes jeg ikke jeg kan finde nogle steder. Hvad skal vi sikre os at det
er?

> [...]
> mange gange kan man måske ligefrem få lavet Kabel tv "gratis" bare
> man binder sig til at det kun er comx der kan levere på det i de

Du skrive "godtnok også standart enkels kabling". Hvorfor er det ikke så
godt?

> Men det specielle ved comx er jo at de kommer med fiber til alle, og
> ikke levere den billigste adsl e.l som levering af internet. og så er
> deres internet billigt, og meget hurtigt har det selv

Men jeg skimmede lige gruppen igennem og så nogle indlæg om at Comx ikke har
haft det bedste år. Er det sikkert og stabilt at vælge dem?

> udvide eksistende anlæg osv? men det er jo bare ikke særligt
> fremtidssikret.

Ok... så fortsætter vi denne retning

Jeg siger mange tak for hjælpen.

Mvh
Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-06 19:36

Hans skrev:

> [...]
> telefon og Internet. Der er så trukket 1 coax og 2 UTP-kabler til hver

Så er det jo nok en såkaldt partnersag, hvor en anden installatør
har lavet installationer, og comx kommer med fiberen og integrere
løsningen. Såvidt jeg ved bruger comx altid NT bokse når det er
deres total løsning, men kan jo være jeg har misset noget.

Fra : Hans

Dato : 01-02-06 19:46

Bjarke Hansen wrote:

> [...]
> løsningen. Såvidt jeg ved bruger comx altid NT bokse når det er
> deres total løsning, men kan jo være jeg har misset noget.

Det er El-Strøm som har udført installationen, men efter ComX' koncept. Jeg
tror nærmere det handler om en naturlig produktudvikling, da det helt klart
er mere rentabelt med centralt placeret udstyr, og vores installation er
nemlig kun et par måneder gammel. Det eneste specille krav vi stillede var,
at der var UPS på vores telefoni.

Hans

Fra : anders

Dato : 01-02-06 20:03

"Hans" skrev:

> [...]
> installation er nemlig kun et par måneder gammel. Det eneste specille krav
> vi stillede var, at der var UPS på vores telefoni.

Og hvad er UPS?

Mvh
Anders

Fra : Hans

Dato : 01-02-06 20:08

anders wrote:

> Og hvad er UPS?

Det betyder Uninterruptible Power Supply, eller på dansk Nødstrømsanlæg.

Hans

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-06 21:06

anders skrev:

> Aner det ikke. Bør vi sikre os at der er dobbelkabling?

Ja det er væseligt når man har centralt udstyr placeret. og af hensyn
til afvejning af evt andre tilbud

> De to store poster er ialt. -ellers var jeg hoppet af for længst
> Linieforsyningsafgiften går jeg stærkt ud fra er en fællesudgift, som
> foreningen betaler, men det er nok en god idé at få det bekraftet.

Hvis det kun er adsl e.l som der leveres for at leveren tjenesten er
det nok en fælles. men jo også være det er en general tilslutnigns
afgift når en beboer vil på nettet. Fx hvis det er en fiber løsning
hvor der skal graves fiber frem som hos comx, koster det en stor sum
penge, jo fjere jo billigere.

> [...]
> forbindelse.
> I deres brochure står der:
> "Oplev 4 Mbit i over 80% af den tid du er på nettet"

okay men man bør nok sikre sig at de så kan levere de andre
produkter, man kan jo sagtens komme med nogle forslag som i kan
udnytte, men at der spares på tilslutningen kan i måske ikke få IP
tv eller vælge individuelle båndbredder

> Men er/bliver IPTV bare en masse ekstra kanaler man alligevel ikke ser,
> eller kan der også blive tale om at modtage DR og TV2 på den måde?

det må du jo spørge comflex om

> Kan ikke finde noget om begrænsninger nogle steder. Hvad kunne det f.eks.
> være?

kan jo være der er lukket for bestemte porte eller tjenester. men da
der skrives at alle for global ip er der nok en god chance for at der
ikke er væselige begrænselser

> Hmm.... vi har nok det der "gammel sløjfe", men ved det ikke. Hvorfor skal
> det laves samtidig?

hvis i har et kabel-tv anlæg hvor i kun kan vælge en pakke som i alle
skal stemme om for at vedtage hvilke kanaler i vil tage, har i nok
sådan et anlæg.
og laves samtidigt fordi det vel er det billigste når man er igang.
Det er jo ikke så fedt at forstyrre beboerne mere en højst
nødvendigt, og trække kablerne ud af boligen og ned i kælderen igen,
hvis hullerne til flere kabler ikke er store nok, og i ikke vil have
ekstra kanaler e.l ved siden af hinanden.,

> Vil det sige at det er skidt at de reklamere med 100Mbit teknologi?
> Skal vi sikre os at det installerede kan opgraderes til 1000Mbit?

ja i skal være sikre på at kablerne testet for at være godkendt til
cat5e, og fx ikke er splittet op til 2 stik e.l og så bare
gennemgangstestet.

> Ingen bindning. De skriver at "foreningen og beboerne skal til enhver tid
> kunne skifte leverandør".

okay det er jo en god ting, men er det så også med i service aftalen
at de evt konfigurere udstyret til en ny udbyder?

> Det synes jeg ikke jeg kan finde nogle steder. Hvad skal vi sikre os at det
> er?
i skal jo sikre jer at de kan levere de tjenester som de fortæller om.

> Du skrive "godtnok også standart enkels kabling". Hvorfor er det ikke så
> godt?

Det er ikke godt hvis alt udstyr er placeret centralt, og så har man
måske splittet det ene kabel op til at gøre flere ting i det samme
kabel (fysisk) men når comx fx har enkel kabling og udstyr hos kunden
behøves der ikke mere, men hvis man har en ekstra snor er der jo så
mulighed for at udvide med noget over det andet kabel.

> Men jeg skimmede lige gruppen igennem og så nogle indlæg om at Comx ikke har
> haft det bedste år. Er det sikkert og stabilt at vælge dem?

skal jeg ikke kunne svare på, men det er vist tæmmeligt stabilt nu.
selvom der da er nogle problemer.

> Ok... så fortsætter vi denne retning
>
> Jeg siger mange tak for hjælpen.

velbekomme

Fra : Henning

Dato : 01-02-06 22:20

> [...]
>
>Er vi 10 lejligheder koster det 95.000,- inkl. moms.
>Er vi 20 lejligheder koster det 152.000,- inkl. moms.

Dansk Bredbånd tilbyder stort set det samme, men til knap
6.000,-/lejlighed i stedet incl. coax-kabel til tv.
Hold øje med bindingsperioden! En af grundene til at vi valgte DBB
frem for ComX var, at DBB kun binder os 6 mdr. hvor ComX ville binde
os i 3 år!
Kig på www.dbnet.dk for aktuelle priser.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-06 23:07

Henning skrev:

> [...]
> Hold øje med bindingsperioden! En af grundene til at vi valgte DBB
> frem for ComX var, at DBB kun binder os 6 mdr. hvor ComX ville binde

Det lyder mærkeligt, så det du mener der står i kontrakten er at
Dbnet installere infrastrukturen, og levere tv i mindst 6 måneder, og
så kan i få anden levandør?

i comx abonnemens vikår https://www.comxnet.dk/pdf/TVAbBeting.pdf

står der:

Opsigelse og uopsigelighedsperiode
Abonnementsaftalen er uopsigelig i 6 måneder fra aftaleindgåelsen.
Kunden kan med et varsel på mindst 1 måned
opsige abonnementsaftalen til udgangen af uopsigeligheds-perioden.

----

kunden er altså bundet i 6 måneder, men foreningen har muligvis
bundet sig i i et antal år.. Fx stofa har bundet os i 5år, og comx
så i 3 eller 4år på den nye installation.

Fra : Henning

Dato : 02-02-06 20:03

>Det lyder mærkeligt, så det du mener der står i kontrakten er at
>Dbnet installere infrastrukturen, og levere tv i mindst 6 måneder, og
>så kan i få anden levandør?

Præcis - vi betaler for kabling, både PDS og coax, ialt
5.995,-/lejlighed. Kablingen er vores ejendom, efter 6 måneder kan vi
frit vælge anden leverandør.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henrik 007DK

Dato : 03-02-06 12:59

Svar til Bjarke Hansen.

Er du ikke den Bjarke Hansen der også har et indlæg under titlen: Er
Dansk kabel TV en billig internet udbyder?
Der står der en Bjarke Hansen, at han har ComX.........som jeg så
spørger til???

Mvh
Henrik

Fra : Svend

Dato : 03-02-06 15:16

Henrik 007DK wrote:
> [...]
> Dansk kabel TV en billig internet udbyder?
> Der står der en Bjarke Hansen, at han har ComX.........som jeg så

Hvis du vil spørge Bjarke om noget, kan du jo starte med at replye på
hans indlæg istedet for henning

Hvis du kigger på hans ip i headeren kan du se at han har comx, er der
noget galt i det ?

Svend

Fra : Peter T.

Dato : 03-02-06 16:03

anders ristede følgende runer:

> Vi kigger lidt på et tilbud fra Comflex.

NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!

> Kender det ikke, men måske
> der er nogle herinde der har erfaringer med Comflex? (www.comflex.dk)

JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!

hehe... under de rette omstændigheder kan brugen af majuskler være ganske
belejligt. :)

Jeg havde comflex, da jeg boede i AB Mosegaarden i Valby. Læs om mine
oplevelser på <http://kortlink.dk/2dmm>. Og jeg skulle hilse og sige fra
min gamle sambo og hendes IT-kyndige kran, at det ikke er blevet bedre.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 03-02-06 18:49

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in message

> Jeg havde comflex, da jeg boede i AB Mosegaarden i Valby. Læs om mine
> oplevelser på <http://kortlink.dk/2dmm>. Og jeg skulle hilse og sige fra
> min gamle sambo og hendes IT-kyndige kran, at det ikke er blevet bedre.

Det kunne jo være det er sådan de lavede installationerne dengang, men idag
har de vel fundet andre måder at dele signalet på. Der står bla de levere
global IP til hver beboer. Det er godtnmok ikke meget en 2Mbit adsl, der
skal meget trylleri for at få det til at virke med mange brugere.

Man kan jo så tror at det er fordi comxplex ikke vil lave om på udstyret på
jeres egendoms uden at de for penge for det, til evt nyt hardware og ny
forbindelse. Mern det tyder ikke på de idag levere internet igennem Fiber
eller andet godt, men stadigt lejer en adsl linie og splutter den med
udstyr.

Fra : Peter T.

Dato : 03-02-06 21:21

Bjarke Hansen ristede følgende runer:

> Man kan jo så tror at det er fordi comxplex ikke vil lave om på
> udstyret på jeres egendoms uden at de for penge for det, til evt nyt

Ja. Lige så lidt de optimerer deres system i Mosegaarden, lige så meget
advarer jeg imod deres internetpakke. :)

> hardware og ny forbindelse. Mern det tyder ikke på de idag levere
> internet igennem Fiber eller andet godt, men stadigt lejer en adsl
> linie og splutter den med udstyr.

Jeg husker de bundlede en god håndfuld 2mbit-linier fra Tiscali. Og
normeringen var ca 20 lejligheder om en linie. Tiderne er andre nu og
linierne og teknikken er blevet hurtigere. Men min ekssambo sidder stadig
tilbage med nedbrud lørdag formiddag, som ikke ofte rettes før mandag kl 8.

--
Mvh. Peter T.