Fra Frames til Include
Fra : Kasper

Dato : 31-01-06 19:47

Hej HTML.dk
Jeg er ejer af kasper-n.dk
Og jeg vil skifte fra framen i midten til include.
Den fil der skal includes hedder about_me.html
Hvad skal jeg skrive for at include og "exclude" altså det sted
hvor indholdet skal stå.
Jeg vil have det på samme måde som f.eks www.tweakup.dk,
"mainboxen" med texten bliver længere eftersom der er mere tekst.

Men jeg har fået det fortalt at dette også kan laves i html?
Kender i evt en tutorial til includes ?

Tak på forhånd, igen :)
Kasper Nørskov

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Lars Raaby

Dato : 31-01-06 21:36

Kasper skrev:
> [...]
> "mainboxen" med texten bliver længere eftersom der er mere tekst.
>
> Men jeg har fået det fortalt at dette også kan laves i html?

Hvis nu du gad og bruge bare 2 min. på at kikke på den side du skriver
fra så ville du finde en udmærket guide til ssi

http://www.html.dk/tutorials/ssi/

--
MVH Lars
- Enlig far til en lille dreng

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 31-01-06 22:56

Kasper wrote:
> Hej HTML.dk

Du har allerede fået svar på dit spørgsmål. Men til en anden gang så vær
opmærksom på, at du ikke er 'på html.dk' - du er på usenet, som html.dk så
giver adgang til.

Men mange af dem, du finder her i grupperne, kommer ikke på usenet via
html.dk eller for den sags skuld nogen anden webport til usenet. De bruger
en newsreader som f.eks. Outlook Express.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Kasper

Dato : 01-02-06 15:10

Tak for informationen begge to!
Men hvis i nu kigger på www.kasper-n.dk
Så kan i se at jeg har fået included i en div.
Men så kunne jeg godt tænke mig at få teksten til at ændre sig i den div,
så jeg kan bruge min menu, hvad skal jeg gøre her? skal jeg have den til at
reloade hele siden hver gang den skal skifte indhold?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 01-02-06 17:31

Kasper skrev:

> Tak for informationen begge to!

Hvem svarer du og hvad svarer du på? Det er svært at se når du ikke
citerer noget - læs gerne min signatur.

> Men hvis i nu kigger på www.kasper-n.dk
> Så kan i se at jeg har fået included i en div.

Det er nu ikke til at se om du har fået indholdet ind med include
eller det står direkte i filen - men der er i hvert fald indhold i
div'en.

> [...]
> i den div, så jeg kan bruge min menu, hvad skal jeg gøre her?
> skal jeg have den til at reloade hele siden hver gang den skal

Netop. Din menu ligger pt i en iframe, så herfra skal du bruge
target="_top" for at loade en ny side i hovedvinduet. En anden (og
bedre) løsning er at lægge menuen ind i en includefil og så lade
omgivelserne variere.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper

Dato : 02-02-06 14:45

> [...]
> target="_top" for at loade en ny side i hovedvinduet. En anden (og
> bedre) løsning er at lægge menuen ind i en includefil og så lade

Jamen, jeg forstår ikke.
Skal jeg så have hele designet med over i alle mine sider!?
Det vil da gøre siden meget stører ?

Og ang citatering, så var grunden til jeg ikke gjorde dette at det var
til begge som havde svaret.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-02-06 15:54

Kasper skrev:

> Jamen, jeg forstår ikke.
> Skal jeg så have hele designet med over i alle mine sider!?

Ja og nej. Du skal arbejde med hele sider - det vil sige uden
rammer (frames/iframes). Men meget af designet laves i form af css-
kode der snildt kan deles mellem mange filer (samme css-fil
inkluderes i alle de filer der skal bruges i).

> Det vil da gøre siden meget stører ?

Nej. Uanset om du bruger rammer eller ej skal der en given mængde
html- og css-kode samt nogle billeder til at opbygge en hel html-
side i en browser.

Der hvor der er forskel mht. rammer kontra ingen-rammer er når man
skifter fra en side til en anden på et site. Ideen med rammer er at
man kun behøver at skifte en lille del af siden ud - resten bliver
bare stående i browseren. I praksis betyder det dog kun meget lidt
på en veldesignet side. Det skyldes at selv om browseren i
princippet henter en helt ny side fra serveren, så kan den genbruge
mange objekter fra den gamle side via cache. Når browseren en gang
har hentet css-filen og de billeder der anvendes på en side, bruger
den ikke tid på at hente dem igen bare fordi man skifter til en
anden side på sitet.

> Og ang citatering, så var grunden til jeg ikke gjorde dette at
> det var til begge som havde svaret.

Problemet er bare at man ikke kan se hvem de to du svarer er. Min
standardvisning skjuler indlæg jeg har læst tidligere, derfor er
det ikke så let at se hvad og hvem du refererer til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kasper

Dato : 02-02-06 17:45

> [...]
> har hentet css-filen og de billeder der anvendes på en side, bruger
> den ikke tid på at hente dem igen bare fordi man skifter til en
Okay.
Men en gut der skulle vurderer mit site, sagde at jeg skulle sørge for
at preloade mine mouseover effekter.
Snakker ham bare lor* eller er der noget om snakken?

> Problemet er bare at man ikke kan se hvem de to du svarer er. Min
> standardvisning skjuler indlæg jeg har læst tidligere, derfor er
> det ikke så let at se hvad og hvem du refererer til.

Okay, det er jeg ked af, men vi skal jo lære jo alle sammen :)

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-06 00:40

On 02 Feb 2006 16:44:32 GMT, Kasper <a@b.com> wrote:

Jens:
> [...]
<snip>
>Okay.
>Men en gut der skulle vurderer mit site, sagde at jeg skulle sørge for
>at preloade mine mouseover effekter.

Det står jo netop ikke i modsætning til det Jens skrev: Når de først
er loadet kan de genbruges.

>Snakker ham bare lor* eller er der noget om snakken?

Det er der helt sikkert. Det ser lidt dumt ud, hvis serveren først
skal hente en "mouseover-grafik-fil" efter at man har bevæget musen
ind over det pågældende element.

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Kasper

Dato : 03-02-06 21:11

> Det er der helt sikkert. Det ser lidt dumt ud, hvis serveren først
> skal hente en "mouseover-grafik-fil" efter at man har bevæget musen
> ind over det pågældende element.

Ja, okay.
Men hvordan skal jeg preloade det så?

Fra : Erik Ginnerskov