narresut
Fra : Peter Enger

Dato : 13-06-01 19:49

Hvornår skal man tage sutten fra et barn?

Jeg vil sætte stor pris på både gode og dårlige historier.

Med venlig hilsen

Lone

Fra : Søren Saxtorph

Dato : 13-06-01 20:06

Da vores datter var 1 år
skulle vi på ferie hos svigerforældrene,
der bor i den anden ende af landet...
vi ankom glade en søndag aften og
opdagede til vores skræk....at vi havde glemt
sutten og så kan det måske undre, at man
kan glemme en så vigtig detalje, men vores
datter brugte kun sut når hun skulle sove.
Det var en meeeeeget lang nat (den lokale
tankstation havde kun de forkerte sutter).
Da vi om mandagen købte en rigtig model
ville hun ikke vide af den...og har ikke brugt den
siden (vi ville gerne ønske hun havde brugt den længere
da den var en gor trøst om natten).
Det skal her siges, at hun som sagt ikke var særligt afhængig
det var "kun" en sovesut, hun havde den ikke i munden hele
dagen.
Om den "kolde tyrker"-model virker for større børn kan jeg
ikke udtale mig om..

Held og lykke

Carina

Fra : Helle

Dato : 14-06-01 07:43

Søren Saxtorph skrev i meddelelsen <9g8dbi$6pg$1@news.inet.tele.dk>...

>Om den "kolde tyrker"-model virker for større børn kan jeg
>ikke udtale mig om..

Det kan jo blive nødvendigt ... Det gjorde vi med vores søn da han var 4
år. Vi havde talt om det ½ år i forvejen, at når han blev 4 år så var det
slut. Han var vild med sine sutter.

Men man skal virkelig mene at NU er det slut, ikke noget med reservesutter i
skabet som man hiver frem når ungen grædende spørger efter sine sutter. Og
jeg synes også barnet skal være stort nok til at man kan tale om det.

Iøvrigt kunne man kort efter se på hans tænder at han ikke længere brugte
sut - de "faldt" på plads. Så 4 år er åbenbart ikke for sent, set ud fra et
tand-mæssigt synspunkt.

Hilsen Helle

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 13-06-01 20:11

"Peter Enger" <p@stubnet.dk> wrote in message
> Hvornår skal man tage sutten fra et barn?
>
> Jeg vil sætte stor pris på både gode og dårlige historier.

nu brugte min søn ikke sut men sutteflaske...... nærmere bestemt
natflaske
da han var 3 år fik vi et hold killinger hvor de to var dødfødte.... vi tog
en rask beslutning og snakkede med ham om killingerne ikke skulle have
sutteflasken med i himlen så de jo kunne få noget at spise... det virkede...
vi puttede de to bittesmå killinger i en skotøjsæske og puttede dem sødt i
en håndklæde... min søn lagde så sutteflasken med mækl ned i kassen til dem
og hans far gik så ud og begravede dem.....
det tog kun to nætter hvor han spurgte efter den og vi fortalte ham hvergang
at den havde killingerne jo fået med i himlen.... det forbløffende fint

en anden historie jeg kan fortælle er om min bonus datter..... da hun for et
år siden begyndte at tilbringe hver anden weekend her synes jeg det var lidt
"belastende" at se på en 3 årig pige der rendte rundt med sut i munden hele
tiden... derfor indførte vi "senge sut"... dvs at sutten måtte hun bruge
hvis hun lå i sin seng og puttede....
sådan gik det i godt et år.. og efter ret kort tid gjorde hun det faktisk
selv... altså lagde sutten i sengen og gik ind og lagde sig hvis hun havde
behov for det.....
så her da foråret satte ind gik hendes mor med hende ned og "købte" en cykel
for alle sutterne... og det var enden af det..... nu er det sådan at hvis
hun finder en sut gemt i et hjørne komer hun og afleverer den med ordene "
den skal vi sende til cykel manden"....
--
knus sabina

behind every good woman, lies
a trail of men.....*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Henriette

Dato : 13-06-01 21:30

Vores datter elskede sin sut overalt på jorden, og vi frygtede for den dag
vi skulle vænne hende af med den.
Men - da hun blev 2½ år mente vi det var på tide, hun brugte den på det
tidspunkt kun om natten.
Vi købte en heliumballon der var stor nok til at sende en fem seks sutter
til vejrs, tog på stranden, efter selvfølgelig at have snakket med vores
datter om "projektet".
Vores datter sendte sine sutter til vejrs og til havs og fik en bamsekilling
i stedet.

Bamsen blev hun rigtig glad for, lige indtil hun skulle sove. Da ville hun
selvfølgelig bytte tilbage, og hun blev dybt ulykkelig da hun forstod det
var slut.

Efter en uge var sutten (næsten) glemt....

--
Henriette

Fra : Gitte

Dato : 14-06-01 14:36

"Peter Enger" <p@stubnet.dk> wrote in message
> Hvornår skal man tage sutten fra et barn?
>
> Jeg vil sætte stor pris på både gode og dårlige historier.
>
> Med venlig hilsen
>
> Lone

Nu er det selvfølgelig længe til jul.....men hos os var nisserne så frække
at tage sutterne en nat først i december, dog efterlod de en dejlig gave i
stedet
- eftersom det var nisserne og ikke mor eller far der havde taget de kære
sutter var det også dem man blev lidt sure på da der skulle soves uden....og
svært var det faktisk kun den første aften.

Mvh/Gitte

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 14-06-01 15:16

"Gitte" <gl@nospamx.hulu.dk> skrev:

> Nu er det selvfølgelig længe til jul.....men hos os var
> nisserne så frække at tage sutterne en nat først i december,
> dog efterlod de en dejlig gave i stedet

Min søsters børn (nej, det er ikke en joke) har sendt sutterne til
julemanden - jeg kan desværre ikke huske hvor gamle de var, men det
har jo nok været tæt på jul.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Tomas O.

Dato : 14-06-01 14:49

"Peter Enger" <p@stubnet.dk> skrev i en meddelelse news:7zOV6.333$DH.46956@news.get2net.dk...
> Hvornår skal man tage sutten fra et barn?

Min søn var lige omkring 3½

> Jeg vil sætte stor pris på både gode og dårlige historier.

Vi overtalte ham ti at bytte den nede i den lokale legetøjsbutik til
en Power Ranger figur. Jeg havde aftalt i forvejen med butiksassisten
at han skulle 'betale' med sine sutter, som han afleverede i en pose.

Han var så sød den dag at selv i dag er det lige før jeg får tårer i
øjnene af at tænke på det.

Hilsen
Tomas O.

Fra : Bro

Dato : 14-06-01 20:08

Ja, jeg husker det som var det i går.
Jeg havde fået 3 sutter af min morfar i sommerferien
og min mor sagde til mig at når de var væk, fik jeg ikke
flere. Da jeg kun havde den ene sut tilbage var vi på en
biltur til Aalborg. Jeg sad bag i bilen med vinduet lidt åbent.
Jeg kan huske at jeg stak sutten ud af det åbne vindue og
lod den blafre lidt i vinden. Jeg prøvede at slække en
anelse på grbet med fingrene, og så hurtigt gribe godt fat
i sutten igen. Min mor sagde,"husk nu at det er din
sidste sut". Den sørgelige udgang på det hele var
selvfølgelig at sutten til sidst blæste fra mig.
Jeg græd, men mine forældre stod fast. Det BLEV
virkelig min sidste sut.

Med min dreng var det anderledes.
Vi fortalte ham en uge før han fyldte 3, at hans
fødselsdag ville være den sidste dag/nat med sut.
Dagen efter hans 3 års fødselsdag skulle han så
for første gang sove uden sin sut....-åh, hvor havde
jeg ondt af ham. Han lå ligeså stille og bevægede munden.
Han græd ikke, men sagde bare "jeg savner min sut".
"Det kan jeg godt forstå, og det er i orden at være
ked af det, -græd bare, så skal jeg trøste dig", sagde jeg,
og så fortalte jeg ham min egen suttehistorie, og hvor ked
af det jeg havde været.
Så godnatsang, knuser og "godnat, sov godt".
Sådan var det. Slut med sut.

V.H.Bro

Peter Enger <p@stubnet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:7zOV6.333$DH.46956@news.get2net.dk...