Erfaringer med pc til stereoanlæg ?
Fra : Jesper

Dato : 13-06-01 19:34

Jeg roder lidt med at tilslutte mit lydkort til mit stereoanlæg
som er et beosystem 6500, jeg har et problem med brum
nogen som har oplevet det samme og evt. har en løsning.

Jesper

Fra : Erik Gildsig Poulsen

Dato : 13-06-01 22:04

Jap, det kender jeg godt! Hos mig var det et spørsmål om "jordforbindelse".
Det viste sig nemlig, at der var forskel på den "jord" som er på vores
antene anlæg og den jeg har på 220V som jeg brug også har på min pc. Jeg
skulle bare fjerne, "jorden" på min pc el. min radio. Også så var der ingen
ko på isen.

Mvh
Erik

NB! jeg er ikke helt sikker om der i virkeligheden er jo på vores
antene........ Men et er sikkert, at er der ikke det. Så bruger hele vores
antene forening min pc, som jord forbindelse og det kan også give
brum.......

Fra : Thomas Strøm Larsen

Dato : 14-06-01 10:01

Ja jeg puttede en lysleder fra mit lydkort og ind til anlæget. Man skal så
have en lysleder udgang på lydkortet og en indgang på anlæget for at det
virker.
Mit brum forsvandt da jeg gjorde det. Jeg har osse kørt den igennem min
minidisc med lysleder og det virkede osse.

mvh
Thomas

Fra : Lars B. Nielsen

Dato : 14-06-01 21:06

"Thomas Strøm Larsen" <tholar@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Mit brum forsvandt da jeg gjorde det. Jeg har osse kørt den igennem min
> minidisc med lysleder og det virkede osse.

Samme fremgangsmåde her, lysleder er den ultimative forbindelse, når det
gælder om at undgå brum/støj.

> "Jesper" <jespo@privat.dk> skrev i en meddelelse

Hej Jesper

En PC er faktisk en koloenorm støjsender, med masser af forskellige
elektromagnetiske signaler, rester fra PSUéns swithsmode reguleringer,
forskellige stelpotentialer (stel eller 0 volt bruges som skraldespand for
myriader af forskellige signaler som man vil af med). Det er derfor ikke
helt let at undgå en eller anden form for støj/brun indstråling, når man
forbinder audioudstyr til en PC via en analog linie forbindelse, lineout fra
lydkort til line/aux/tape in på stereoen.
Først skal man sikre sig at forbindelsen er fejlfri med "perfekte"
stelforbindelser, særligt minijackstik er kritiske og ofte af dårlig
kvalitet, som giver dårlige forbindelser mellem hun og han stik. Kan man
ikke fjerne støjen/brum ved at dreje, presse, skubbe lidt til stikket i
lydkortet, eller måske stikkene ved stereoen skal der måske andre midler
til.
En linietrafo (galvanisk adskiller) kan gøre tricket, bruges nemlig ofte i
autostereoanlæg til at fjerne støj. Fåes fra 50 - 75 kr. (Biltema) og op til
500 - 600 kr.

Hilsen
Lars