Erfaring med Adria Altea 430DK
Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 17:15

Hej NG.

Vi har overvejet at skifte vores Adria Prima 400 fra ´91 ud med en Adria
Altea 430DK (den skal nemlig have faste køjer) i en nyere årgang.
Vi har endnu ikke set en "live" (det må vente til weekenden) så vi har kun
kigget billeder på Nettet.
Men har du, eller har haft, en sådan og har du nogle erfaringer med den som
du kan øse ud af, så vil jeg være taknemmelig. Det er jo rart at vide hvad
man skal kigge efter, når man skal kigge.

Vi har iøvrigt kig på
http://www.cccamping.dk/indhold/transportdb/list.asp?fabrikat=18&prisgruppe=
0&entityType=1&Kategori=2&productionYear=8&minWeight=0&maxWeight=775&runsear
ch=True&siteGuid=323&beds=325
(håber linket virker...)

Mvh. Per Olsen.

Fra : Steen Larsen

Dato : 31-01-06 18:26

In news:43df8d0f$0$2448$edfadb0f@dread14.news.tele.dk,
Per Olsen <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> typed:
> [...]
> 0&entityType=1&Kategori=2&productionYear=8&minWeight=0&maxWeight=775&runsear

Nej det brækkede det skulle have været sådan her

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 31-01-06 21:37

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> 0&entityType=1&Kategori=2&productionYear=8&minWeight=0&maxWeight=775&runsear

Hej Per

Vi har stor erfaring med den vogn - vi har haft lejet een i en hel uge
Faktisk den første af 3 forskellig Adria'er, vi lejede før vi købte en helt
4. model - som vi havde et helt år + een måned for så at købe noget, der
egentligt var mere i stil med den første.....det var den korte udgave

Men vi lærte noget af den uge; vognen fungere faktisk fint til 2 voksne + 1
barn - vor datter ville dog ikke ligge alene i køjen dengang, så det endte
med at min kone og datter delte underkøjen - og jeg fik fin plads oppe foran

Vognen har god plads ved indgangen, men midt i ligge køkken og toilet lidt
tæt - ikke noget problem for at arbejde i køkkenet - før nogen vil forbi
eller ud på toilettet. Desuden havde Adria dengang (2002) vanddunken anbragt
i uderskabet i køkkenet. Undgå for alt i verden de årgange; i kan være
_helt_ sikker på at løbe tør for vand medens der arbejdes i køkkenet og
påfyldning med vandkande er ligeså besværlig som at tage dunken ud og fylde
den !
Senere modeller fik vandtanken anbragt i gaskassen - her kan du bruge en
vandkande med 30-40 cm flex-slange på tude og fylde dunken ganske let.
Undlad også at anbringe tunge ting i magasinet under underkøjen - startede
med at ligge teltet der medens stængerne røg i kisten foran. Det var altså
for meget vægt bagi - flyttede teltet op foran i den anden kiste og vognen
kørte perfekt.
430DK'eren er også det smalleste karosseri, hvilket faktisk kan mærkes på
kørselsøkonomien. Året efter lejede vi en B 391DK'er, som er lidt bredere -
2. år efter blev det en 432PX'er, som er 23-24 cm bredere en 430DK'eren.
Begge trin op kostede altså lidt på km/l - især 432PX'eren kostede dyrt, da
vi havde en strid vestenvind i næsen hele vejen over Fyn til Henne Strand.
Der så vi den grimme side af 6 km/l - troede egentligt det var løgn, da vi
var ved at løbe tør på vej gennem Varde :o/
Vi har også brugt meget tid gennem 4-5 år på at kigge på nye og brugte vogne
og vores betragtninger er at selvom mange bagtaler Adria for at være noget
billigt skidt, så er de nyere vogne - 2. generation af Unica fra '96 (svjh)
og frem - både ganske solidt byggede og materialerne ser ud til at kunne
tåle brug bedre en tidligere modeller.
Jeg mener at inventaret i jeres Prima faktisk er fortsat det første år eller
to efter modellen skiftede navn og udseende - først 3. modelår - '96 - fik
nyt inventar. Det ses bl.a. på "træets" farve på møblerne - den gamle series
træ-look var noget lysere.
Ikke at jeg mener at de første 2 årgange af Unica-serien er ringe - blot at
inventaret blev fornyet senere en karosseriet - og at det for mig ser ud til
at det nye design i møbelplade også har en mere slidstærk overflade.
Sammenlign forresten med Caravleair's møbelplader; spejler du lys (fra
f.eks. et vindue) i skabslågernes overflade ligner det et månekrater; det
ser ud som om de har limet overfladen på en fugtskadet spånplade. Samtidig
har Caravelair ikke samme, pæne finish på indersiden af deres møbelplader -
se blot i skabene.

Vi kunne vældigt godt lide 432PX'erens indretning, men syntes alligevel at
der var for meget sommerhus over det. Og vi har altså også et sommerhus
Så vi købte en 430PH'er i stedet, men syntes aldrig rigtigt indretningen kom
til at virke så godt for os, som vi havde drømt om. Og da vi så her i
efteråret lige sku ha vognen til fugttest kom vi til at gå gennem
brugthallen. Og det blev dyrt - der stod nemlig den vogn, vi allerede var
forelskede i for 3 år siden. Da syntes vi bare at nyprisen var meget mere
end vi syntes vi ville bruge på såd'n hobby. Men nu var brodden taget af
prisen og vi var "modne" til at gå op en vogn i traditionel indretning med
en 2-mands sidder i bagenden og en 6-mands i forenden,. Så har tøsen sin
egen afdeling bagude og vi kan valgfrit rede op til 2 langsende (bevares -
kun 65 cm brede) 140x200 eller 190x200 dobbeltseng.
Og at vognen har klaptag er altså meget "camping-agtigt" at opholde sig i
Samtidig er der absolut ingen sammenligning i vindmodstanden ifht en
traditionel vogn.
At vognens (en Hymer Future 480) nypris så var meget dyrere end Adria
berettiger selvfølgelig til en bedre kvalitet og finish på det hele - men
jeg syntes ikke at Adria sku' skamme sig over sammenligningen.

Men 430DK'eren er altså ikke nogen ringe vogn - blot i er sikre på at i vil
have en køjevogn.

Jesper Hedegaard
GS500E når vejret spiller
Volvo når det spilder

Fra : Ukendt

Dato : 05-02-06 15:39

Jeg takker mange gange for den udførlige brugerundersøgelse
Vi har været oppe og kigge på et par stykker idag og fandt da også en
vinder.
Nu venter vi bare på foråret (og nej, ligesom der er nogle der er til
vintercamping så er der også nogle der ikke er !)

Mvh. Per.