Andet multimedie
Indesign CS2 - highlight af bogstaverne "f~
Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-01-06 15:04

På mystisk vis highlighter InDesign CS2 altid bogstaver "fl" i
tekst-bokse på skærmen. Mener det er en eller anden indstilling - men
jeg kan ikke huske hvad og hvor, nogen der kan hjælpe?

Vil gerne have det slået fra - og fundet ud af hvad det betyder

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-06 15:24

Karsten Jensen skrev:

> På mystisk vis highlighter InDesign CS2 altid bogstaver "fl" i
> tekst-bokse på skærmen. Mener det er en eller anden indstilling
> - men jeg kan ikke huske hvad og hvor, nogen der kan hjælpe?

Ctrl/Æble + K > Tekstombrydning (Composition) og fjern fluebenet
i 'Erstattede glyffer' ('Substituted Glyphs').
Det flueben, er om standard koblet fra, så det må du selv have
sat på et tidspunkt.

> Vil gerne have det slået fra - og fundet ud af hvad det betyder

Hvis den valgte skrift indeholder muligheden, så vil InDesign som
standard erstatte visse bogstavspar som f.eks. 'fl' eller 'fi' med
en glyf, hvor de to bogstaver er smeltet sammen til et enkelt tegn
(kaldes også en ligatur). Hvis du har bedt InDesign om at fremhæve
erstattede glyffer, så vil du få ligaturene fremhævet.

Hvis du er træt af, at InDesign laver ligaturer, så kan du slå det
fra i sidemenuen til tegnpaletten, eller ved at klikke på den lille
pil til højre i indstillingsbjælken foroven, når tekstværktøjet er
valgt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-01-06 15:42

On Tue, 31 Jan 2006 15:23:40 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>Det flueben, er om standard koblet fra, så det må du selv have
>sat på et tidspunkt.

Ja, synes også jeg husker det - men kunne ikke komme i tanke om hvad
det var.

Ok - det fandt jeg så ud af med CTRL+K | composition.

> [...]
>(kaldes også en ligatur). Hvis du har bedt InDesign om at fremhæve
>erstattede glyffer, så vil du få ligaturene fremhævet.

Øhm, jeg forstår det ikke. Hvad er det så der sker når "fl" er
highlightet - kan jeg noget andet med teksten? Eller siger du blot at
de to bogstaver "fl" er skiftet ud med ét tegn som er "fl"?

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-06 16:08

Karsten Jensen skrev:

> Hvad er det så der sker når "fl" er highlightet - kan jeg noget
> andet med teksten?

Næ. Det er blot en markering.

> Eller siger du blot at de to bogstaver "fl" er skiftet ud med ét
> tegn som er "fl"?

Ja. InDesign har foretaget en glyf-erstatning (et almimdeligt bogstav,
er også en glyf) og det advarer den om, fordi du har bedt den om at
advare inde i præferencerne.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 31-01-06 16:54

On Tue, 31 Jan 2006 16:08:06 +0100, "Thomas G. Madsen"

Hvori ligger fordelen ved det?

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-06 17:12

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:a02vt11tkng6vvf2oh2j520mth54gv24ut@4ax.com...

> Hvori ligger fordelen ved det?

Man for en mere gennemdesignet løsning af problemet med sammenstødet mellem
de to bogstaver. Det er simpelthen skriftdesigneren, der har taget højde for
problematikken, og løst det efter bedste evne.

Det kan så give nogle andre problemer, feks. har jeg oplevet at ligaturerne
ikke bliver embeddet i PDF-udkørsler, og så kommer der bare en lille firkant
i stedet. Så ryger en væsentlig del af æstetikken...

/Per

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-06 16:37

Thomas G. Madsen skrev:

> (et almimdeligt bogstav, er også en glyf)

Jeg skal da vist snart på slavekursus.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-01-06 17:19

Karsten Jensen skrev:

> Hvori ligger fordelen ved det?

At den advarer eller fordelen ved ligaturer?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 02-02-06 16:58

On Tue, 31 Jan 2006 17:19:20 +0100, "Thomas G. Madsen"
<nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

>At den advarer eller fordelen ved ligaturer?

Takker for info.....

Kunne bedre have brugt en "advarsel" om hvornår man kan diverse andre
ting med skrifttyperne som de nyere typer giver mulighed for.