seriel NMEA til USB
Fra : Søren

Dato : 31-01-06 10:55

Hej
En bekendt vil gerne have sin Garmin 12 med NMEA via "gammeldags" data
ud (seriel) sluttet til sin nye bærbare med kun USB-indgang.
Serielforbindelserne har jo som altid en TX (transmit) og en RX(receive)
som sammen med GND giver en seriel kobling, og USB har 5volt, data lav,
data høj og GND i sine 4 ben, men kan databenene forbindes direkte, med
efterfølgende definition af COM-port ??
Jeg har en fornemmelse af at der måske skal en eller anden slags
"USB-protokol-forsats" til, men hvad ??
Man kan hos Garmin blive flået for mange hundrede kroner for et kabel
som måske (?) indeholder noget hardwarekonvertering, og man kan hér:
http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/Y-105.html
få et billigere kabel som måske også indeholder noget.
Har nogen erfaringer ???
mvh
Søren Hedemand

Fra : henrik@bianca27.dk

Dato : 31-01-06 11:11

Jeg bruger en version fra T-Hansen den virker upåklageligt med min
notebook og GPS,
http://www.thansen.dk/product.asp?c=653698726&n=496933624&pn=552661694

Har en kammerat som har en billigere version, den gør windows ustabil

vh Henrik

Fra : Aage Andersen

Dato : 31-01-06 11:15

"Søren"
man kan hér:
> http://www.computer-parts.dk/cgi-bin/shop/Y-105.html
> få et billigere kabel som måske også indeholder noget.
> Har nogen erfaringer ???

Køb du roligt det billige kabel. Hvis det ikke virker, hvad jeg er ret
sikker paa det gør, har du tilbageleveringsret.

Aage

Fra : Henning

Dato : 31-01-06 16:20

>Køb du roligt det billige kabel. Hvis det ikke virker, hvad jeg er ret
>sikker paa det gør, har du tilbageleveringsret.

Du glemmer bare at kablet kun koster 98,-, porto & ekspedition, som
ikke refunderes, vil givetvis løbe op i samme pris. Så det vil være
dyre lærepenge...

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Calle.

Dato : 31-01-06 18:37

Henning wrote:

> Du glemmer bare at kablet kun koster 98,-, porto & ekspedition, som
> ikke refunderes, vil givetvis løbe op i samme pris. Så det vil være
> dyre lærepenge...

et kabel til 98,- vil jeg ikke kalde dyre lærepenge. Det er da værd at
forsøge.
--
**** Calle ****

Fra : Henning

Dato : 01-02-06 22:28

On Tue, 31 Jan 2006 18:37:15 +0100, "Calle." <fake@fake.fake> wrote:

>et kabel til 98,- vil jeg ikke kalde dyre lærepenge. Det er da værd at
>forsøge.

Kablet er ikke dyrt, men hvis det skal returneres bliver det penge
lige ud af vinduet

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Calle.

Dato : 03-02-06 00:00

Henning wrote:

> Kablet er ikke dyrt, men hvis det skal returneres bliver det penge
> lige ud af vinduet
ja, men så kan man da arkivere det lodret eller sælge det i f.eks. dba.
--
**** Calle ****

Fra : Aage Andersen

Dato : 31-01-06 19:22

"Henning" <nomail@all.invalid> skrev i en meddelelse

> Du glemmer bare at kablet kun koster 98,-, porto & ekspedition, som
> ikke refunderes, vil givetvis løbe op i samme pris. Så det vil være
> dyre lærepenge...

Vo intet vover intet vinder.

Aage

Fra : Navigare

Dato : 31-01-06 21:31

Hej

Hos T Hansen har de et kabel til billige penge, der omsætter USB til seriel.
Bruger det selv til min Garmin Vista, og det virker!

v.h.

Fra : adresse@nospam.no.in~

Dato : 01-02-06 20:52

Tue, 31 Jan 2006 10:55:11 +0100, Søren
<43df3403$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>; <dk.fritid.sejlads>:

>Jeg har en fornemmelse af at der måske skal en eller anden slags
>"USB-protokol-forsats" til, men hvad ??

Der findes en række "USB-to-serial"-konvertere. For anvendelse med GPS
og navigations- eller APRS*-programvare skal man være trygge på, at den
også kan håndtere de datamængder, der skal skyfles frem og tilbage.
På e-postlisterne for radioen TH-D7 og for APRS-programmet UI-View, har
det været diskussioner og erfaringer rundt sådanne konvertere. Rådene
er, anvend et, der har Windows-sertifikat (for XP), og undvig
"det-og-det" fabrikat.

Dave Baxter skrev 31.1.:
> [...]

Man kan også få et PCMCIA kort med seriel kontakt.

--
/jan
news postings should be followed up in news

Fra : Jens Mogensen

Dato : 03-02-06 17:26

Jeg har en billig Sandberg USB til Com converter.
Den kører fint.
Eneste problem. Hvis pc'eren begynder at gå i stand by /dvale / pause eller
hvad sådan en nu gør - så hober data sig op i en eller anden stak ifbm
porten, og pc'en vælter h-e-l-t.

Så alle strømsparefunktioner mv. skal disables først!

mvh
Jens