Madam Hampe i Aarhus
Fra : Ib Molbech

Dato : 31-01-06 10:51

Emilie Molbech blev gravid uden for ægteskab i 1817 og blev sendt til en
madam Hampe - der sandsynligvis boede i Aarhus. Sikkert for at føde i god
afstand fra hjemmet i Sorø.
I FT1787 har jeg fundet Georg Wilhelm Hampe - Georg Wilhelm Humpe??, der var
skovrider ved Kalø, og det ligger da i nærheden af Århus, men det er jo 30
år før, og jeg finder ingen Hampe i Aarhus.

Tidligere har jeg efterset kirkebogen for Bregnet sogn, som Kalø hører til,
men uden at kunne finde nogen pige født af Emilie Molbech. Det hedder sig
nemlig i familien, at hun fødte en lille pige, og det vil jeg gerne
eftervise. Jeg tror også, at den lille pige dør tidligt, og det vil jeg også
gerne have bekræftet.

Nu har jeg tænkt mig at gennemse kirkebøgerne for Århus - det lader sig
desværre ikke gøre på ArkivalierOnline, men hvilke sogne er det relevante at
se på, når søgebegrebet er så diffust som 'Aarhus'?

Fødslen kan være foregået fra 1. oktober 1817 til 1. juli 1818. I 1819
kommer hun i huset hos sin bror i Nakskov. I Nakskovs kirkebøger har jeg
forgæves ledt efter døde pigebørn med Emilie Molbech som mor.

Mvh
Ib Molbech

Fra : "Hans Chr. Baagøe"

Dato : 31-01-06 17:41

Ib Molbech skrev:
> Nu har jeg tænkt mig at gennemse kirkebøgerne for Århus - det lader sig
> desværre ikke gøre på ArkivalierOnline, men hvilke sogne er det relevante at
> se på, når søgebegrebet er så diffust som 'Aarhus'?

Der er Vor Frue Sogn og Domsognet, og så eventuelt Åby sogn. De øvrige
sogne i Århus er nyere. Hvis det er amtet, så er her et kort over
sognene: http://www.dis-danmark.dk/kort/kortaarh.htm

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe