Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
billedvinkel kontra brændvide
Fra : Jan Damkjær Dahl

Dato : 31-01-06 08:35

hej

Sådan mest for sjov

findes der ern tabel over billedvinkel og brændvide forholdet.

--
Jan Damkjær Dahl

Fra : zen

Dato : 31-01-06 09:15

Jan Damkjær Dahl wrote:
> hej
>
> Sådan mest for sjov
>
> findes der ern tabel over billedvinkel og brændvide forholdet.

Google er din ven

Der er bla. disse:

http://www.mat.uc.pt/~rps/photos/angles.html

http://www.acapixus.dk/photography/angle_of_view_15_crop.htm

- zen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-06 11:16

zen wrote:

> Der er bla. disse:
>
> http://www.mat.uc.pt/~rps/photos/angles.html

Jeg har prøvet den, og jeg undrer mig MEGET over beregningen. Vinklen er
OK, men når jeg indtaster 24x36mm filmformat, beregner den, ud over
vinklen også forholdet mellem horisontal og vertikal vinkel. Og efter
min fantasi skal den være uafhøngig af brændvidden og vare præcist 1.5

Nogen kommentarer eller skal jeg til at læse matematik igen ?

Bo //

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 31-01-06 11:33

"Bo Bjerre" <post@fjernes-sidebanen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fantasi skal den være uafhøngig af brændvidden og vare præcist 1.5
>
> Nogen kommentarer eller skal jeg til at læse matematik igen ?

Jeg mener også tallet skal være fast, da forholdet er 1,5.
Det samme gør sig gældende for den diagonale billedvinkel, som også er fast
i forhold til den horisontale og vertikale billedvinkel.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : waal

Dato : 31-01-06 11:43

> [...]
> fantasi skal den være uafhøngig af brændvidden og vare præcist 1.5
>
> Nogen kommentarer eller skal jeg til at læse matematik igen ?

Hvis jeg ikke husker helt forkert så er de velkendte billedvinkler for
objektiver til 24x36 der optræder i rigt mål i diverse kameramanualer
og -bruchurer altid udregnet efter formatets diagonal, logisk, da objektivet
danner et cirkulært billede.

Kigger vi på et tilfældigt udvalgt objektiv vil der være én maksimal
billedvinkel objektivet dækker ved fokusering på uendelig, men den faktiske
billedvinkel afhænger af det kamera/format objektivet anvendes på.

Michael

Fra : Bo Bjerre

Dato : 31-01-06 13:05

waal wrote:

> Kigger vi på et tilfældigt udvalgt objektiv vil der være én maksimal
> billedvinkel objektivet dækker ved fokusering på uendelig, men den faktiske
> billedvinkel afhænger af det kamera/format objektivet anvendes på.

Men det forklarer ikke at talforholdet mellem de to vinkler ikke er det
samme som talforholdet mellem filmformatets længde og bredde.
Sidstnævnte er jo netop udgangspunkt for beregning af vinklerne.

Da det er talforhold kan de ikke ændre sig med den aktuelle
fokuseringafstand.

Bo //

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-02-06 07:17

In article <43df526d$0$9301$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>, Bo Bjerre wrote:

> [...]
> Sidstnævnte er jo netop udgangspunkt for beregning af vinklerne.
>
> Da det er talforhold kan de ikke ændre sig med den aktuelle

Jeg tror godt der kan være små forskelle som følge af normal geometri.
Du har jo en plade inde i en kugle, her ændrer afstanden til kuglens centrum
sig mere for hjørnerne end for midten når den flyttes rundt.

Fra : HKJ

Dato : 31-01-06 19:53

Jan Damkjær Dahl wrote:
> findes der ern tabel over billedvinkel og brændvide forholdet.

Der findes masser på nettet, jeg har også lavet et program der bl.a. kan
beregne det:

http://hjem.get2net.dk/hkj/miscelPhotoLens.html