Søgning på ord i mySql, text-felt, er det ~
Fra : Jakob Munck

Dato : 31-01-06 08:18

Jeg skal lave en tekstsøgemaskine, og som det fremgår af en tidligere tråd
er jeg interesseret i om man kan søge i tekst i html-filer. Det kan man så
godt. Men kan det også lade sig gøre at lagre længere tekster (10 A4-sider)
i en text-felt i en tabel i mySql og så søge på enkelte ord i denne artikel
via en almindelige php-søgefunktion?

Det kan naturligvis lade sig gøre at søge i mindre felter af formatet
"varchar", men kan man søge på samme måde i felter med formatet "text"?

v.h.
Jakob

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 09:51

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> Det kan naturligvis lade sig gøre at søge i mindre felter af formatet
> "varchar", men kan man søge på samme måde i felter med formatet

Prøv at se på fulltext søgninger i MySql:

http://dev.mysql.com/doc/refman/4.1/en/fulltext-search.html

Så kan du også lave queries som:

SELECT * FROM articles WHERE MATCH (title,body)
AGAINST ('+MySQL -YourSQL' IN BOOLEAN MODE);

Leif

Fra : Frederik Sunne

Dato : 31-01-06 11:33

Jakob Munck wrote:
> [...]
>
> Det kan naturligvis lade sig gøre at søge i mindre felter af formatet
> "varchar", men kan man søge på samme måde i felter med formatet "text"?

Lav et sitemap over alle filerne og installér Sphider, som kan indeksere
dem for dig:
http://www.cs.ioc.ee/~ando/sphider/

Frederik

Fra : Jakob Munck

Dato : 31-01-06 13:50

Tak skal I have, jeg tester de nævnte muligheder af.

v.h.
Jakob