Tankpistol - hvordan virker de?
Fra : ThomasB

Dato : 30-01-06 23:23

Hej.

Hvordan virker de der optankningspistoler på tankstationen?

Hvordan kan de selv finde ud af at slå fra, når tanken er ved at være fyldt?

Måler de tryk?

Mvh Thomas

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 30-01-06 23:59

> Hvordan kan de selv finde ud af at slå fra, når tanken er ved at være
> fyldt?

Jeg mener at have set et lille "rør" i undersiden af tankstudsen, jeg kunne
forestille mig at den stopper når der kommer væske op i det...

Martin Kaltoft

Fra : ThomasB

Dato : 31-01-06 00:12

"Martin Kaltoft" <kaltoft@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg mener at have set et lille "rør" i undersiden af tankstudsen, jeg
> kunne
> forestille mig at den stopper når der kommer væske op i det...

Ja, jeg havde også en lumsk mistanke om, at det lille rør havde en funktion

Fra : Max

Dato : 31-01-06 00:07

Hej Thomas

> Hvordan virker de der optankningspistoler på tankstationen?

http://auto.howstuffworks.com/question25.htm

Mvh Max

Fra : ThomasB

Dato : 31-01-06 00:13

Hej Max.

> http://auto.howstuffworks.com/question25.htm

Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive en
mekanisk lyd ved fuld tank?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-06 00:25

ThomasB skrev:

> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne
> afgive en mekanisk lyd ved fuld tank?

Hvad er der galt med det klik der kommer nu?

--
Bertel

Fra : ThomasB

Dato : 31-01-06 00:48

> Hvad er der galt med det klik der kommer nu?

Det er der skam intet galt med.

Men hvis det skal overføres på en tragt, så nytter det ikke at tragten
lukker sig, for så løber det jo bare over. Derimod kunne jeg forestille mig,
at der kom en lidt højere mekanisk lyd, så man kunne nå at stoppe med at
hælde.

Men kan det overhovedet overføres til en tragt?

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 31-01-06 00:57

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mig,
> at der kom en lidt højere mekanisk lyd, så man kunne nå at stoppe med at

Den tvinger faktisk fingeren ud, så tankningen stopper. Og hvis den er sat i
lås, springer denne vel også ud (ej prøvet).
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 31-01-06 08:32

> Og hvis den er sat i
> lås, springer denne vel også ud (ej prøvet).

Selvklart. Det modsatte ville udgøre en væsentlig sikkerhedsfare.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 08:45

Preben Riis Sørensen wrote:

> Den tvinger faktisk fingeren ud, så tankningen stopper. Og hvis den
> er sat i lås, springer denne vel også ud (ej prøvet).

Den tvinger ikke nogen finger ud, hvis du da med finger mener finger på en
hånd eller håndgrebet; det man trykker ind på.

Derimod afbrydes den mekaniske forbindelse mellem håndgrebet og ventilen.
Når der ikke mere er ventilens fjedertryk til at holde låsen i indgreb,
springer det låste håndtag på plads.

Og hvor er det irriterende, når bøjlen, låsen skal gribe fat i, mangler.
Specielt, når man skal tanke 80 l diesel, og ikke kan bruge en
lastbilstander.
(Jeg har målt en Jet-tank til 17 l/m...)
Det er vist noget med at standerne skal kontrolleres oftere, hvis pistolen
kan låses.
Jeg kører rundt med en tynd skruetrækker, der kan sættes i hullerne i så
tilfælde.

Leif

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 08:32

ThomasB wrote:
> "Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
>
> Hej Max.

> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive
> en mekanisk lyd ved fuld tank?

Så skal man nok hellere lave det som overløbsalarmen på en olietank.

Det er en slange, returluften løber igennem, som går til en fløjte.

Der skal så være relativt tæt mellem tragtens tud og tankåbningen, så det er
lettest for luften at løbe retur gennem slangen med fløjten.
Slangen følger med tuden ned i tankrøret, men skal nok nå lidt længere ned.

Når væskestanden når op til slangen, kommer der ikke mere luft den vej, og
fløjtningen stopper.

Leif

Fra : Max

Dato : 31-01-06 08:44

Hej Thomas

> Kunne man forestille sig at man kunne lave en tragt, som kunne afgive
> en mekanisk lyd ved fuld tank?

Jeg kunne forestille mig at der for enden af tragten sad en flyder
der udløste en spændt fjeder på en klokke når væskestanden
nåede derop.

Mvh Max

Fra : Leif Neland

Dato : 31-01-06 08:48

Max wrote:
> Hej Thomas

> Jeg kunne forestille mig at der for enden af tragten sad en flyder
> der udløste en spændt fjeder på en klokke når væskestanden
> nåede derop.

Ja, det er nok ikke så smart at lave en flydekontakt og et gammeldags
ringeapperat.
De gnistrer, når de ringer. Booom

Leif

Fra : Max

Dato : 31-01-06 08:57

Hej Leif

> Ja, det er nok ikke så smart at lave en flydekontakt og et gammeldags
> ringeapperat.
> De gnistrer, når de ringer. Booom

Nej, men nu er det jo ikke sikkert at der er tale om en brændbar
vædske der skal tankes, ellers kan opgaven jo også løses med
en kviksølvkontakt og en pizosummer, så er der ingen gnister.

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-06 16:07

Leif Neland skrev:

> Ja, det er nok ikke så smart at lave en flydekontakt og et gammeldags
> ringeapperat.
> De gnistrer, når de ringer. Booom

Det giver da en tydelig lyd!

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 31-01-06 06:52

"ThomasB" <usenet*fjern*@*fjern*2ma2.dk> writes:
>Men kan det overhovedet overføres til en tragt?

Ikke så nemt. I tankpistolen er det væskens hastighed der gør at
venturiprincippet virker. For en almindelig tragt er overtrykket ret
ubetydeligt og "lukkekraften" ville derfor heller ikke være så stor og
dermed usikker.

John