Andet multimedie
bentjuul 3670
PNG format transperant?
Fra : Malene Hald

Dato : 30-01-06 17:00

Jeg er i gang med denne side:
www.malenehald.dk/karen/

Men jeg har et problem med menuen som I kan se - "nyheder" er i gif format
og resten er png. Jeg er gået helt kold - hvordan er det lige, jeg får
baggrunden transperant på den rigtige måde?

På forhånd tak for hjælpen!

Mvh Malene

Fra : emj

Dato : 30-01-06 17:32

Malene Hald skrev:

>vordan er det lige, jeg får
>baggrunden transperant på den rigtige måde?

Brug gif til det hele.
PNG er for bøvlet til webbrug, da der skal laves 2 forskellige koder,
hvis det skal virke i andre browsere end MSIE.

Hilsen emj

Fra : per christoffersen

Dato : 30-01-06 18:42

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Brug gif til det hele.
> PNG er for bøvlet til webbrug,

En PNG8 opfører sig fuldstændig som en gif, så det er der ingen forskel på.
Det er kun hvis man vil bruge alpha-transparensen i PNG24, at man kommer ud
i problemer. Det virker nemlig ikke i Internet Explorer (Endnu).

/Per

Fra : Malene Hald

Dato : 29-01-06 10:38

> [...]
> Det er kun hvis man vil bruge alpha-transparensen i PNG24, at man kommer
> ud i problemer. Det virker nemlig ikke i Internet Explorer (Endnu).

Jeg prøver at gemme i png8 eller gif i stedet. Hvordan er det lige, at man
vælger en bestemt farve til at være transperant i Photoshop?

Malene

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-06 10:51

"Malene Hald" <malenehaldREMOVE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg prøver at gemme i png8 eller gif i stedet. Hvordan er det lige, at man
> vælger en bestemt farve til at være transperant i Photoshop?

Det nemmeste er jo nok at lave billedet transparent, der hvor du gerne vil
have det inden du bruger Save for web.
Det kræver at det nederste lag ikke er et background lag (eller at det er
slukket).

Gør du det, så kommer transparensen med i Save for web (her skal du klikke
det af i et lille felt, at du vil have det med.).
Efterfølgende kan du sætte Matte til den farve du gerne vil have udtoning
til (typisk baggrundsfarven på websiden, i dit tilfælde må du nok vælge en
ny farve for hver grafik, fordi du har et forløb i baggrunden).

Det kan blive svært at få udtoningen til at passe perfekt på den baggrund du
har (med forløb og tegninger under).
En anden mulighed er at lave hele toppen som et samlet stykke grafik, og så
lægge linksene på i HTML-en med Imagemap.

/Per

Fra : Malene Hald

Dato : 29-01-06 18:38

> [...]
> En anden mulighed er at lave hele toppen som et samlet stykke grafik, og
> så lægge linksene på i HTML-en med Imagemap.

Tak for forklaringen til transperant, det må jeg straks prøve kræfter med.
Ja, jeg ved det måske blir bøvlet fordi jeg har et forløb, men jeg har før
fået det til at lykkedes, så det ikke kan ses med det blotte øje. Jeg har
aldrig prøvet Imagemap, men det kunne da være en mulighed. Er der nogen
fælder/minusser ved det jeg skal være opmærksom på?

Mvh

Malene

Fra : per christoffersen

Dato : 01-02-06 09:59

> [...]
> aldrig prøvet Imagemap, men det kunne da være en mulighed. Er der nogen
> fælder/minusser ved det jeg skal være opmærksom på?

Det kommer lidt an på, hvordan sitet ellers er bygget op, men umiddelbart er
der ikke de store problemer i det.
Det kan blive lidt mere bøvlet, hvis du vil have mouseover-effekter, eller
et andet udseende på knappen, når en side er valgt.
Du kan nok få en mere uddybet forklaring i news:dk.edb.internet.webdesign.

PS. Ang transparens kan du også kigge i tråden 'gennemsigtig farve i gif med
PS... fra 29/1 (her i gruppen. der er angivet en anden metode, som også kan
bruges til PNG, så vidt jeg kan se.

/Per

Fra : Kurt Lund

Dato : 30-01-06 17:32

> [...]

> format og resten er png. Jeg er gået helt kold - hvordan er det lige, jeg
> får baggrunden transperant på den rigtige måde?

Du har principielt ikke gjort noget forkert. I en moderne browser ser det
rigtigt ud. Desværre benytter du en Trabant (Internet Explorer) til at se
siden - og den kan ikke forstå alfagennemsigtighed.

Du har to muligheder: enten skal du gemme som png8 i stedet for png24, eller
også skal du bruge Internet Explorers proprietære filtre, og så bliver det
hele meget mere besværligt.