Banalt Q om netværkskabel
Fra : Stig Mogensen

Dato : 30-01-06 14:40

Hej,

Jeg skal have mig et kabel, til at forbinde mit PCI netværkskort i PCen, til
en router.

Hvad præcist hedder et sådant kabel?. Er det ok, sålænge der er RJ-45 stik
på?. Dem der følger med ADSL pakkerne man får fra ISPerne, er alle
farvede(mine og min kærestes har i hvert tilfælde været)......og i længden
er de vel en meters penge.
Er der noget problem i større længder?. Jeg skal bruge ca. 4 meter....

Mvh

Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Hans

Dato : 30-01-06 14:55

Stig Mogensen wrote:
> [...]
> i længden er de vel en meters penge.
> Er der noget problem i større længder?. Jeg skal bruge ca. 4 meter....

Det er et ganske almindeligt lige patchkabel til netværk, og de fås så lange
at du kan vikle dig selv ind flere gange.

Du kan købe det hos enhver edb-pusher, eller se på edbpriser under nætværk.

Hans

Fra : Hans

Dato : 30-01-06 14:56

Hans wrote:

> Du kan købe det hos enhver edb-pusher, eller se på edbpriser under
> nætværk.
Jeg mente naturligvis netværk, men tastaturet skrev altså noget andet.

Hans

Fra : Stig Mogensen

Dato : 30-01-06 15:28

Hans wrote:

> Jeg mente naturligvis netværk, men tastaturet skrev altså noget andet.
>
> Hans

Tak for svar. Lige for at skære det ud i pap, så er jeg flyvende med feks.
sådan én her;
http://www.shg.dk/link.asp?foto=infobox&varenr=800311
??

/Stig
--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Hans

Dato : 30-01-06 15:33

Stig Mogensen wrote:

> Tak for svar. Lige for at skære det ud i pap, så er jeg flyvende med
> feks. sådan én her;
> http://www.shg.dk/link.asp?foto=infobox&varenr=800311
> ??

Helt korrekt.

Hans

Fra : Stig Mogensen

Dato : 30-01-06 15:54

Hans wrote:

> Helt korrekt.

Yderst cool

Mange tak til jer alle, for hurtig hjælp.

Mvh

Stig

--
* Registered Linux user #291266, with http://counter.li.org.*

Fra : Max

Dato : 30-01-06 15:34

Hej Stig

> Tak for svar. Lige for at skære det ud i pap, så er jeg flyvende med
> feks. sådan én her;
> http://www.shg.dk/link.asp?foto=infobox&varenr=800311

Det er den helt rigtige løsning.

Mvh Max

Fra : Lars Mortensen

Dato : 30-01-06 15:27

Det hedder, som du selv skriver, ganske korrekt RJ-45.

De leveres ofte i forsk. farver og typisk gøres dette for at kunne skelne
mellem såkaldte krydsede (cross-over) og ikke-krydsede (straight) kabler.

Til at forbinde din PC med routeren skal du bruge et "straight" - eller
ganske "almindeligt" kabel.

Hvad længden angår kan jeg ikke huske, om det er 100 eller 400 mtr. der er
gænsen, men uanset er det vist rigeligt til dit behov

Lars

Fra : Max

Dato : 30-01-06 15:35

Hej Lars

> Hvad længden angår kan jeg ikke huske, om det er 100 eller 400 mtr.
> der er gænsen, men uanset er det vist rigeligt til dit behov

Det er de 100 meter der er grænsen.

Mvh Max

Fra : Lars Mortensen

Dato : 30-01-06 15:36

> Det er de 100 meter der er grænsen.
>
> Mvh Max

Hej Max

Takker

Fra : Kai Harrekilde-Peter~

Dato : 30-01-06 21:46

m.dannesbo@webspeed.dk writes:

> hej jeg mener nu at det er 400 m. jeg læste det i en bog om windows
> 2003 server i noget om LAN og WAN

Ethernet standarden sætter en grænse ved 100m for både 100M og 1G på
UTP (RJ45). Jeg kan ikke lige huske om det også er grænsen for 10M.

Derefter skal signalet forstærkes elektrisk, f.eks via en hub. Den
maksimale netværks størrelse (kollisionsdomæne) består af 100m kabel,
hub, 5m kabel, hub, og slutteligt 100m kabel igen.

Ved at sætte en switch eller router op, eller bruge f.eks. fiber, kan
man komme længere.

Kai

Fra : m.dannesbo@webspeed.~

Dato : 30-01-06 16:38

Fra : m.dannesbo@webspeed.~

Dato : 30-01-06 16:38

Fra : Max

Dato : 30-01-06 22:06

Hej

> hej jeg mener nu at det er 400 m. jeg læste det i en bog om windows
> 2003 server i noget om LAN og WAN

Kan du ikke finde noget dokumentation på hvad det er du mener,
det lyder jo interessant ?

Mvh Max

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 30-01-06 22:33

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Kan du ikke finde noget dokumentation på hvad det er du mener,
>det lyder jo interessant ?

Søg på ''ethernet medie standards'.

De 400 eller rettere 412 m gælder nu 100baseFX som kører på fiber. Men
os der kører 100baseTX på UTP-kabel må 'nøjes' med en segmentlængde på
de 100 m.

<mlr>

Fra : Max

Dato : 30-01-06 22:48

Hej Michael

> De 400 eller rettere 412 m gælder nu 100baseFX som kører på fiber. Men
> os der kører 100baseTX på UTP-kabel må 'nøjes' med en segmentlængde på
> de 100 m.

Havde jo nok en mistanke om at det var en and :)

Mvh Max