Findes sådan en router?
Fra : Dennis K. J.

Dato : 30-01-06 14:34

Hej

Jeg vil godt have en router hvor man ikke behøver strømforsynning. Altså en
strømfri router.
Findes det!

/Dennis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-06 14:47

Dennis K. J. expressed precisely :
> Jeg vil godt have en router hvor man ikke behøver strømforsynning. Altså en
> strømfri router.
> Findes det!

Næppe, hvordan skal den kunne virke ?

Hvad er formålet, hvad vil du opnå - det kan jo være der findes smarte
løsninger på dit problem.

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 15:03

On Mon, 30 Jan 2006 14:46:33 +0100, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Næppe, hvordan skal den kunne virke ?

Man *kunne* principielt forestille sig en lille router, der blev
strømfødt via PoE, men der skal ikke være alt for meget funktionalitet
i den, før PoEs maximum på 15,4 W er for lidt.

Jeg har aldrig set en router, der faktisk var lavet sådan.

Hvis det var til hjemmebrug (fx på en ADSL-forbindelse) skulle man
stadig strømføde modem'et, og så var man sådan set lige vidt. Det er
nok derfor, producenterne ikke synes, det giver voldsomt meget mening.

-A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-06 15:22

Asbjorn Hojmark presented the following explanation :

> Man *kunne* principielt forestille sig en lille router, der blev
> strømfødt via PoE, men der skal ikke være alt for meget funktionalitet
> i den, før PoEs maximum på 15,4 W er for lidt.

Så er den jo heller ikke strømfri :)

"I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly
by."
- Douglas Adams

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 15:31

On Mon, 30 Jan 2006 15:21:57 +0100, "Henrik Stidsen"
<nntpspam@hs235.dk> wrote:

> Så er den jo heller ikke strømfri :)

Den ville opfylde det OP faktisk spurgte om: "en router hvor man ikke
behøver strømforsynning", altså en ekstern dingenot, der sidder ved
siden af routeren og leverer strøm.

-A

Fra : Max

Dato : 30-01-06 15:36

Hej Asbjorn

> Den ville opfylde det OP faktisk spurgte om: "en router hvor man ikke
> behøver strømforsynning", altså en ekstern dingenot, der sidder ved
> siden af routeren og leverer strøm.

Du skal lige have det hele med, nemlig "Altså en strømfri router".

Mvh Max

Fra : Dennis K. J.

Dato : 30-01-06 16:15

> Hvad er formålet, hvad vil du opnå - det kan jo være der findes smarte
> løsninger på dit problem.

Jeg har snart et "harem" af strømforsyninger, som samtidig bruger en masse
strøm i timerne hvor udstyret ikke bliver brugt. Jeg vil AF MED DEM. VÆK,
FØJ.....

/Dennis

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-06 16:24

Dennis K. J. explained :

> Jeg har snart et "harem" af strømforsyninger, som samtidig bruger en masse
> strøm i timerne hvor udstyret ikke bliver brugt. Jeg vil AF MED DEM. VÆK,
> FØJ.....

Hva med bare at slukke på stikkontakten ? :)

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Dennis K. J.

Dato : 30-01-06 16:45

> Hva med bare at slukke på stikkontakten ? :)

Jo det kan man da, men det bliver for omstændigt med alt det jeg har kørende
på mine fordelerdåser.

/Dennis

Fra : Calle.

Dato : 31-01-06 18:27

Dennis K. J. wrote:
> [...]
nej, det skal da bare på en USB-skinne, så der kun er spænding på når PCen
er tændt
--
**** Calle ****

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-06 17:03

Dennis K. J. <skriv_ikke_til_denne_m@il.dk> wrote:

> Jeg har snart et "harem" af strømforsyninger, som samtidig bruger en masse
> strøm i timerne hvor udstyret ikke bliver brugt. Jeg vil AF MED DEM. VÆK,
> FØJ.....

Jeg er helt enig! De kaldes osse for "strømigler".

Kabelmodem
Router
Access point (2 stk)
Hub
Bærbar computer (2 stk)
Wireless ethernet bridge
Canon BJC85

Og de fleste fladskærme bruger osse transformer. Dem har jeg endnu ikke.
Man burde nytænke en typisk hjemmeelinstallation inkl netværkskabler.

Fra : Arne Keller

Dato : 30-01-06 17:12

Axel Hammerschmidt wrote:
> Dennis K. J. <skriv_ikke_til_denne_m@il.dk> wrote:

snip

> Og de fleste fladskærme bruger osse transformer. Dem har jeg endnu ikke.
> Man burde nytænke en typisk hjemmeelinstallation inkl netværkskabler.

Det skal nok komme med PoE eller PoE+ som er på vej.

Jeg har en switch med indbygget PoE så jeg er sluppet af med
strømforsyningen til mit AP, og nye enheder vil blive foretrukket hvis
de har mulighed for PoE.

En fordel med alle de sorte klodser er at man ikke fryser fødderne under
skrivebordet

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig på Usenet bare om min egen personlige mening.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-06 17:41

Arne Keller skrev:

> Det skal nok komme med PoE eller PoE+ som er på vej.

Hvad er PoE?

--
Bertel

Fra : Arne Keller

Dato : 30-01-06 17:45

Bertel Lund Hansen wrote:

> Hvad er PoE?

Power over Ethernet

Strømforsyning via netværkskablingen, strømforsyningen sider i
krydsfeltet og afgiver bare spænding når en enhed behøver det.
Det giver altså færre små strømforsyninger ude omkring og i stedet en
større central som skruer op og ned ifølge behovet.
Strømforsyningen kan være en selvstændig enhed eller indbygget i en switch.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-06 18:11

Arne Keller skrev:

> Power over Ethernet

> Strømforsyning via netværkskablingen

Smart. Tak for forklaringen.

--
Bertel

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-01-06 19:11

2006-01-30 Arne Keller wrote

> [...]
> større central som skruer op og ned ifølge behovet.
> Strømforsyningen kan være en selvstændig enhed eller indbygget i en switch.

Der er vel ingen naturlov der dikterer at tabet bliver mindre blot fordi
man har en central strømforsyning.
Men hvis producenten går efter at lave en strømforsyning med lavt tab
er det naturligvis muligt. Men det er det jo også med decentrale
strømforsyninger.

Nu kender jeg ikke alverden til PoE, men jeg vil tro spændingen er rimelig
konstant, hvad er det der skrues op og ned for?

Forbruget ligger vel nogle procent over ydelsen, med størst tab nær idle,
sådan lige som de fleste andre strømforsyninger også gør.

/Morten

Fra : Arne Keller

Dato : 30-01-06 19:27

Morten Guldager wrote:
> 2006-01-30 Arne Keller wrote

> Der er vel ingen naturlov der dikterer at tabet bliver mindre blot fordi
> man har en central strømforsyning.

Næ, det er jo rigtigt.

> Men hvis producenten går efter at lave en strømforsyning med lavt tab
> er det naturligvis muligt. Men det er det jo også med decentrale
> strømforsyninger.

Enig.

> Nu kender jeg ikke alverden til PoE, men jeg vil tro spændingen er rimelig
> konstant, hvad er det der skrues op og ned for?

Der leveres den nædvendige effekt til enhederne fra den centrale enhed.

> Forbruget ligger vel nogle procent over ydelsen, med størst tab nær idle,
> sådan lige som de fleste andre strømforsyninger også gør.

Derfor tror jeg også at der totalt er mindre tab når jeg har 1 PSU på
150W i stedet for 10 PSU på 15W.

Jeg ser det lidt som USB udstyr, jeg tror det er billigere at
strømforsyne 10 USB enheder fra min PC når jeg behøver dem end som
tidligere at ha 10 enheder med hver sin strømforsyning.

Jeg har dog ikke noget videnskabeligt bevis

Fra : Morten Guldager

Dato : 30-01-06 20:07

2006-01-30 Arne Keller wrote

> Derfor tror jeg også at der totalt er mindre tab når jeg har 1 PSU på
> 150W i stedet for 10 PSU på 15W.

Men netop PoE enhedder er vel typisk sådan nogen allways-on tingester.
Så her er det muligt at dimensionere PSU'en passende efter det forventede
forbrug.
Det er det samme her, hvis man baserer sig på en simpel transformator med
ensretning og ikke meget andet, så er der et størrer tab, end hvis man
bygger en mere kostbar switchmode PSU.

Der er helt sikkert billigere at bygge 1 stk 150W højeffektiv PSU end 10
stk 15W tilsvarende PSU'er.

Men for at der er noget sjov ved det, skal den centrale dims altså have
lavere tab.

Og så er der jo lige det med at tabet er størrer i lange lavvolts ledninger
end i de lmindelige 230V ledninger.

Jeg afviser ikke at PoE kan give en mindre elregning, men jeg ville konsultere
konkrete målinger eller specs før jeg ville føle mig sikker.

Jeg har set meget fornuftigt udformede små-PSU'er og i den anden grøft set det
værste klamp i power-PSU'er.

Så før vi ser egentlig energimærkninger på vores grej er det nok en jungle.
(hvis man da ikke måler efter selv)

Men PoE er smart sådan rent kablingsmæssigt.

/Morten

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 21:56

On 30 Jan 2006 19:07:01 GMT, Morten Guldager
<Morten.Guldager@gmail.com> wrote:

> Men netop PoE enhedder er vel typisk sådan nogen allways-on tingester.

Mjo, men det er jo ikke givet, de bruger lige meget strøm hele tiden.
Jeg er fx ret overbevist om, at en telefon bruger mere når den ringer,
end når den står idle.

> Men PoE er smart sådan rent kablingsmæssigt.

Det må man sige.

PoE er også (mig bekendt) den eneste globale standard for strøm (altså
sådan noget med stikkets udformning, spænding, effekt, signallering
etc), hvilket kan have nogle interessante anvendelser, hvor man kan se
producenter bruge det, alene fordi det er en standard og kun sekundært
fordi det giver en Ethernet-forbindelse. Jeg har set en el-tandbørste,
og det var naturligvis kun en demo-ting, men alligevel.

Ift. selve netværksudstyret (switchene) kan det selvfølgelig være en
udfordring at skaffe effekt nok til PoE. Man har typisk op til 48
porte i 1RU, og 740W er faktisk ret meget i en PSU, der kan puttes ind
i sådan en lille box. Hvis man har en stor box med hundreder af porte,
kan det selvfølgelig også blive en udfordring. Der er 9000W PSU'er på
vej til Catalyst 6500...

-A

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 14:15

Asbjorn Hojmark wrote:

> PoE er også (mig bekendt) den eneste globale standard for strøm (altså
> sådan noget med stikkets udformning, spænding, effekt, signallering
> etc),

Det samme gælder vel USB.

> [...]
> i sådan en lille box. Hvis man har en stor box med hundreder af porte,
> kan det selvfølgelig også blive en udfordring. Der er 9000W PSU'er på

Sådan en switch skal vel ikke nødvendigvis dimensioneres til
spidsbelastning på samtlige porte på en gang. For det første er
der nok mange, der ikke har brug for PoE på samtlige porte. For
det andet er der sikkert en del af enhederne, der ikke bruger så
meget strøm.

Jeg kunne se god mening i at lave switches, der blot slukker
strøm på nogle af portene hvis totalforbruget bliver for højt.
Selvfølgelig med en forudsigelig prioritering, så man kan sikre
sig, at det ikke er det vigtigste udstyr, der mister strøm.

Så længe der er penge at spare på strømforsyningen tror jeg der
er et marked for det.

--
Kasper Dupont -- Rigtige mænd skriver deres egne backupprogrammer
#define _(_)"d.%.4s%."_"2s" /* This is my new email address */

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 31-01-06 14:36

On Tue, 31 Jan 2006 14:14:43 +0100, Kasper Dupont
<83260696770565506716@expires.14.mar.2006.kasperd.net.invalid> wrote:

> Det samme gælder vel USB.

Well, det kan ikke rigtig bruges i installationer.

> Sådan en switch skal vel ikke nødvendigvis dimensioneres til
> spidsbelastning på samtlige porte på en gang.

Nej, og sådan dimensionerer og designer man normalt heller ikke
løsningerne. Man regner på, hvor mange og hvilke devices, der skal på.

> For det første er der nok mange, der ikke har brug for PoE på
> samtlige porte.

Et setup kunne være 48 porte, hvor der sidder en telefon i hver af
dem, og så de tilhørende 48 pc'er koblet til nettet via telefonens
switch-port. Det er ikke et urealistisk scenarie, og selv hvis der så
er en printer i en port eller to, betyder det ikke meget totalt.

> For det andet er der sikkert en del af enhederne, der ikke bruger
> så meget strøm.

Man kan ikke dimensionere efter det. Standarden siger, at man kan
trække 15,4 W, så det *skal* man kunne. Hvis device'et skal have strøm
overhovedet, skal det kunne få 15,4 W.

Der er godt nok en mulighed for at device'et kan signallere, at det
kan nøjes med mindre strøm (der er 3 forskellige klasser (+ 0)), og
det kan switchen dimensionere efter. Men det er en frivillig
(optional) del af standarden, og der er ikke udbredt support af det.

Cisco har gjort det endnu bedre end standarden ved at de enkelte
devices kan signallere et præcist strømforbrug (ikke bare en klasse),
men det virker selvfølgelig kun i en ren Cisco-installation.

> Jeg kunne se god mening i at lave switches, der blot slukker
> strøm på nogle af portene hvis totalforbruget bliver for højt.

Hvis man gør det, er man ikke standards-compliant. Man kan nægte et
device strøm, hvis man ikke har mere at give af, men man kan (må) ikke
slukke for det, når først det har fået strøm.

I det ekstreme kan man principielt lave en Catalyst 6509 med 768
porte, og der er virkelig kunder, der gerne vil op i den omegn med
PoE, og så skal det jo være nogle ret velvoksne strømforsyninger.

-A

Fra : Ukendt

Dato : 31-01-06 16:26

Asbjorn Hojmark wrote:

> Man kan ikke dimensionere efter det. Standarden siger, at man kan
> trække 15,4 W, så det *skal* man kunne. Hvis device'et skal have strøm
> overhovedet, skal det kunne få 15,4 W.

Uanset hvad standarden siger, så kan man risikere at strømmen går.
I de fleste boliger anvendes 10-16A sikringer. Men hvis alle
boliger i et område bruger over 90% af hvad deres sikring kan
levere risikerer man at strømmen til hele området går. Og for
ikke så længe siden da datalogisk instituts serverpark blev
udvidet var resultatet at hele IT-parken stod uden strøm.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 31-01-06 18:48

Kasper Dupont <83260696770565506716@expires.14.mar.2006.kasperd.net.invalid> writes:

> Det samme gælder vel USB.

Du kan svjv maks få 500 mA ud af et USB-stik. Hvor langt kommer man
med det?

--
Thorbjørn Ravn Andersen

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-06 18:32

Arne Keller <arne@kellernet.org> wrote:

<snip>

> En fordel med alle de sorte klodser er at man ikke fryser fødderne under
> skrivebordet

Bestemt! Men om sommeren...

Jeg beklagede mig en gang nede i Aage Nielsens Eftf
(http://www.aanielsen.dk/) på Sortedams Dosseringen i København over
mine strømigler og deres vermeafgivelse og han sagde det var fordi det
var gammel (og billig) teknologi og tilbød mig en transformertype der
ikke afgav (nær så meget) varme. Jeg anskaffede desværre ikke en af dem,
så jeg ved ikke hvad det var for en "ny" teknologi han mente.

Men findes der virkelig andre typer tranformerer, som ikke afgiver( nær
så meget) varme som de der følger med når man køber en almindelig router
eller hub/switch?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-06 21:01

Axel Hammerschmidt skrev:

> Men findes der virkelig andre typer tranformerer, som ikke afgiver( nær
> så meget) varme som de der følger med når man køber en almindelig router
> eller hub/switch?

Min oplader til min mobil ændrer overhovedet ikke temperatur selv
om jeg sætter den i en stikkontakt der er tændt. Andre af mine
strømforsyninger bliver varme selv om det apparat de føder, er
slukket.

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-06 19:01

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> [...]
> om jeg sætter den i en stikkontakt der er tændt. Andre af mine
> strømforsyninger bliver varme selv om det apparat de føder, er

Det er forresten rigtigt. Min SE610's oplader bliver heller ikke varm.
Jeg troede det var fordi batteriet var så lille.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 31-01-06 20:01

Axel Hammerschmidt skrev:

> Det er forresten rigtigt. Min SE610's oplader bliver heller ikke varm.
> Jeg troede det var fordi batteriet var så lille.

Det kan godt ske. Jeg har også en strømforsyning til en af de der
skarpe lamper. Den bliver heller ikke varm (strømforsyningen
altså).

--
Bertel

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-06 20:21

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote:

> Det kan godt ske. Jeg har også en strømforsyning til en af de der
> skarpe lamper. Den bliver heller ikke varm (strømforsyningen
> altså).

Eller fordi en erstatningstransformer til en SE610 koster en halv
bondegaard.

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 31-01-06 09:22

> [...]
>
> Men findes der virkelig andre typer tranformerer, som ikke afgiver( nær
> så meget) varme som de der følger med når man køber en almindelig router

En jernkernetransformer har normalt dårligere virkningsgrad end en "switch
mode" transformer.

Niels Dybdahl

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-06 15:55

Dennis K. J. <skriv_ikke_til_denne_m@il.dk> wrote:

> Jeg vil godt have en router hvor man ikke behøver strømforsynning. Altså en
> strømfri router.
> Findes det!

Sådan som jeg forstår "en router hvor man ikke behøver strømforsynning"
så ville det være opfyldt hvor routeren istedet får strøm fra f.eks USB
porten.

D-Link laver en trådløs multifunktion adapter, DWL-G730AP der både kan
optræde som access point, som (trådløs) router og som trådløs ethernet
adapter. Den har osse strømadapter og et rejse etui. En lækker lille sag
til 449,- fra Computer City i deres december katalog.

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 30-01-06 16:15

Axel Hammerschmidt wrote:
> [...]
> adapter. Den har osse strømadapter og et rejse etui. En lækker lille sag
> til 449,- fra Computer City i deres december katalog.

Og hvis man ikke vil købe netværksudstyr fra FætterBR mener jeg Zyxel
laver noget tilsvarende.

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-01-06 17:03

Uffe S. Callesen <anon@anon.local> wrote:

> Og hvis man ikke vil købe netværksudstyr fra FætterBR mener jeg Zyxel
> laver noget tilsvarende.

Et link?

(Det er osse min erfaring, med et D-Link køb, at det altid ikke virker
som det står i bruger vejledningen. Men DWL-G730AP skulle bl.a
understøtte WPA-PSK. Og som trådløs ethernet adapter behøver den ingen
driver - står der osse)

Fra : Lars Jørgensen / 275~

Dato : 31-01-06 13:06

"Axel Hammerschmidt" <hlexa@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som det står i bruger vejledningen. Men DWL-G730AP skulle bl.a
> understøtte WPA-PSK. Og som trådløs ethernet adapter behøver den ingen
Hvad med denne...

Den for strøm vis USB porten på PC´en
http://www.zyxel.dk/Produkter.32+B6JnR4X1p5WEVMcHJvZHVjdHNfcGkxW3Nob3dVaWRdPTEzMCZjSGFzaD04ZGJkYjRlNmZk.0.html

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-01-06 19:01

Lars Jørgensen / 2750 <nyhedsgruppeREMOVE@webspeed.dk> wrote:

<snip>

> Hvad med denne...
>
> Den for strøm vis USB porten på PC´en

<snip>

OK. Den opfylder kravene til de funktioner som OP beder om. Men den har
hverken trådløs eller kan optræde som trådløs adapter. Det er jo det
sidste der er det særlige ved D-Link'en.

Fra : Mathias

Dato : 30-01-06 16:55

Hej

Man kan få en USB-strømskinne i silvan (eller noget..) så kan du jo
bare sætte dit modem, routeren, højtalerne og alt hvad du har som du
kun bruge når du har computeren tændt...
(Du slipper godt nok ikke af med strømforsyningerne men de bruger da
ikke strøm)

Fra : Dennis K. J.

Dato : 30-01-06 16:59

[...]

Hej Mathias

Ja den har jeg set, men det er også lige så meget for at begrænse al`det rod
ledninger og strømforsyninger forsager.

Fra : Calle.

Dato : 31-01-06 18:26

Dennis K. J. wrote:
> Hej
>
> Jeg vil godt have en router hvor man ikke behøver strømforsynning.
> Altså en strømfri router.
> Findes det!

hvordan ville du havde den skulle kunne køre? Hvis det var muligt, var
inergiproblemerne løst
--
**** Calle ****