OT:Skal vi slutte å anbefale Google?
Fra : terje

Dato : 30-01-06 14:20

Hei gruppe.
På bakgrunn av det som skjer med Google's sensur i Kina så må jeg si at
jeg får større og større problemer med å benytte Google, samt å anbefale
andre å søke etter asp kode via Google. Min oppfatning er at Google er
mer interessert i sin Kina profitt, enn av å forsvare grunnleggende
demokratiske rettigheter, og det bekymrer meg. Kineserne har ikke engang
adgang til sider som BBC!

Jeg er klar over at dette er fullstendig off topic, og jeg legger ikke
opp til en generell diskusjon om Google og Kina her, men jeg vil gjerne
høre om noen av dere har synspunkter på dette. Tross alt så henviser vi
stadig til Google i denne gruppe. Selv vurderer jeg å skifte til en
annen søkemaskin. Hvilken? Yahoo og MSN er like belastet.

terje?

Fra : Claus Jacobsen

Dato : 30-01-06 21:16

terje skrev:

> [...]
> henviser vi stadig til Google i denne gruppe. Selv vurderer jeg å
> skifte til en annen søkemaskin. Hvilken? Yahoo og MSN er like

Der er ikke noget at gøre overhovedet! Du kan mere eller mindre få
dødsstraf for at surfe på forbudte sider, så jeg vil sige, hvad skal
man så gøre? tilbyde dem censuren så de stadig har mulighed for at
bruge en søgemaskine eller skal man stå ved sin ret, og så bliver de
stadig nødt til at gøre tingene fordægtigt? Personligt vil jeg hellere
give kineserne adgang og arbejde med regeringen, på nuværende tidspunkt
er der ikke en jordisk chance for at man har held til at arbejde imod
den! Præcis ligesom de burde censurere søgninger på børneporno! Det er
bare min mening, jeg tror meget højt på ytringsfriheden, men kun til en
grænse! Og når det drejer sig om børn har jeg virkelig ikke noget imod
censur! Det den kinesiske regering gør er så super farligt. Et af de
første steder der vil være modstand, er når man begrænser folks adgang
til viden.
Så jeg håber kineserne får en fløjsrevolution inden jeg når at dø, men
det er så min egen personlige holdning!

Claus

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-02-06 23:39

terje wrote:
> [...]
> henviser vi stadig til Google i denne gruppe. Selv vurderer jeg å
> skifte til en annen søkemaskin. Hvilken? Yahoo og MSN er like

Den her skulle jeg lige tænke over. Terje OT med et politisk emne? Det
virker forkert, men det vedrører os, endda i høj grad.

Det du spørger om er, om vi kan gøre en forskel. Efter min mening kan
hverken en skandinavisk eller en europæisk boykot af Google gøre nogen
forskel. Hvor mange indbyggere er der i europa og hvor mange er der i kina?
Hvis det var min forretning, ville jeg godt vide, hvis parti jeg skulle
tage. Personligt finder jeg det absolut taktløst og hjernedødt, men det er
altså en forretning.

Reelt er der ingen alternativer, så selv om vi kunne vende verdenens
holdning til Google, så er der reelt ingen steder at henvise dem til.

Men jeg forstår din harme, det de gør i kina er det samme som den katolske
kirke tidligere gjorde i europa. Det var hverken klogt eller
samfundsnyttigt at udelukke mennesker fra viden.

Kina befinder sig udviklingsmæssigt i den sorte middelalder, de mangler kun
en ting og det er pest for at udvikle sig.

Den eneste trøst, er at mennesker der lever i tyrrannier ofte udviker
særlige kode sprog der giver dem adgang til at dele informationer de "ikke"
burde have haft. Det skete under både første og anden verdenskrig og det
sker med sikkerhed også i kina lige nu. En eller anden sagde engang, at man
kunne lære af historien eller evigt gentage den. Det virker på mig som om at
kinesiske ledere blot gentager den.

Så Google har magten i al evighed amen

Kunne du ikke blot have stillet et ASP spørgsmål, vi ikke kunne have svaret
på, hvis du nu skal brilliere

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg

--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : terje

Dato : 07-02-06 18:04

Bare for å avslutte (?) denne tråden, jeg har nå funnet en alternativ
søke motor som ser lovende ut:
http://www.koders.com/
Skal teste den ut i de nærmeste dagene.
Dessuten er det underveis nok en søke motor som foreløpig kun er i beta:
http://www.krugle.com/

terje