hvad hedder den?
Fra : JytteJ

Dato : 30-01-06 13:31

Hej.
Jeg skal til landsarkivet på et tidspunkt, for at finde ud hvem min mormors
forældre var.
Der er noget med, hvis man kommer langvejs fra, kan man forudbestille plads
og få hentet papierne frem så de ligger klar.
Skemaet skal udfyldes med det precise navn på fødselsattesten (??? gætter
jeg på, jeg skal have fat i)

Men hvad hedder sådan een officielt ??

Venlig hilsen
Jytte Jensen
Esbjerg

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 30-01-06 21:05

Du skal have din mormors fødselsdato samt navnet på sognet, hvor det skete.
Når du kommer til arkivet bestiller du kirkebogen fra det aktuelle sogn,
dækkende det aktuelle tidsrum; den skal bestilles eller den forefindes på
mikrofiche-kort.
Under alle omstændigheder finder du kirkebogen i registraturen, som en
arkivmedarbejder eller en anden gæst kan vise dig, hvor står.
Du slår op på den ønskede dato under "Fødte Kvindekøn" (titlen afhænger lidt
af, hvornår bedstemor blev født), og så skulle genkendelsens glæde gerne
indfinde sig.
Her finder du så navne og sikkert også andre oplysninger om forældrene.
Herefter er det en forholdsvis smal sag at trævle slægten op.
Du kan på forhånd sikre dig, at du ikke kommer i konflikt med
tilgængelighedsreglerne (hvornår er mormor født?); i så fald skal du kunne
dokumentere, at du er efterkommer.
Held og lykke.

Niels Nybo Jakobsen

Fra : JytteJ

Dato : 30-01-06 23:33

"Niels Nybo Jakobsen" <nybo.jakobsen@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du kan på forhånd sikre dig, at du ikke kommer i konflikt med
> tilgængelighedsreglerne (hvornår er mormor født?); i så fald skal du kunne

Tak for god information. Men jeg vil gerne bestille både plads og dokumenter
i forvejen på Landsarkivets hjemmeside.. På formularen på hjemmesiden
spørger de om hvem Arkivskaberen er.
Er det så kirkebogen ? eller hvad er det ?
Det forstår jeg ikke.
Jeg har alle de andre oplysninger. Fødsel og død, sogn osv. (men jeg har
ikke hendes dåbsattest).

Venlig hilsen
JytteJ

Fra : Jan Østergaard

Dato : 31-01-06 08:15

> [...]
> plads og få hentet papierne frem så de ligger klar.
> Skemaet skal udfyldes med det precise navn på fødselsattesten (??? gætter

Hej.

Uden at være 100% sikker mener jeg, at for at du kan bestilles plads på
arkivet i Viborg skal du komme øst for storbælt,
prøv evt. lige at undersøge det først.

Mvh
Jan

Fra : JytteJ

Dato : 31-01-06 12:18

"Jan Østergaard" <j_andersen@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Uden at være 100% sikker mener jeg, at for at du kan bestilles plads på
> arkivet i Viborg skal du komme øst for storbælt,

Jeg skal til sjælland, der er min mormor fra. Men nu ringer jeg til dem, de
må vel kunne fortælle mig hvordan jeg udfylder sådan en bestilling.

VH.
JytteJ

Fra : Ulrich Alster Klug

Dato : 31-01-06 15:31

Du kan ikke reservere kirkebøger på forhånd. De står allerede fremme - helt
frem til ca. 1950, og man henter dem selv i publikumsmagasinet. - Men det
har arkivet sikkert meddelt dig over telefonen.

Jeg ønsker dig held og lykke på landsarkivet på Jagtvej.

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug

Fra : Ulla og Rasmus

Dato : 01-02-06 19:30

Hej Jytte,

du kan reservere plads på LAKs læsesal via deres hjemmeside på følgende
link. Du skal bestille en plads på hovedlæsesalen når du skal kigge på de
originale kirkebøger.

http://www.sa.dk/lak/brugearkivet/laesesal/bestil.htm

Mvh

Ulla