Tekstsøgning i html-filer?
Fra : Jakob Munck

Dato : 30-01-06 09:52

Nogle venner har bedt mig om at lave en site, hvor de vil præsentere nogle
tekster, som man skal kunne søge i. Hvis der altså er uploadet 100 tekster
og en bruger ønsker at finde alle de tekster, hvor ordet "slædehund"
optræder, så skal de kunne søge og få dem listet. Spørgsmålet er så, hvilket
format, som skal anvendes til disse tekster. At lægge teksterne i en
database i ren txt-format, vil sikkert være det bedste, men da brugeren
ønsker farver og billeder med i teksterne, kunne html også være et
interessant format.

Men kan det lade sig gøre at konstruere en søgemaskine (i php), som søger på
ord i html-filer?

Eller hvad er den bedste måde at lave en sådan site med søgning i filerne,
som samtidig gerne må kunne formatteres?

v.h.
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-06 10:50

Jakob Munck skrev:

> Men kan det lade sig gøre at konstruere en søgemaskine (i php), som søger på
> ord i html-filer?

Man kan bruge Googles søgefunktion gratis, og hvis man angiver
"site:fiduso.dk/arkiv2000" bliver der kun søgt i den ene mappe på
Fidusos site.

--
Bertel

Fra : Jakob Munck

Dato : 30-01-06 11:48

> Man kan bruge Googles søgefunktion gratis, og hvis man angiver
> "site:fiduso.dk/arkiv2000" bliver der kun søgt i den ene mappe på
> [...]

ja, men denne Google-søger har desværre en tendens til at føre brugeren væk
fra den site, hvor den er installeret på, og over på Google. Det er vel også
det, som er dens formål, og sådan virker den. Det gælder også hos Fiduso.dk

Er der ikke en Google-fri løsning, der kan søge i html-filer?

v.h.
Jakob

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 30-01-06 12:27

Jakob Munck skrev:

> ja, men denne Google-søger har desværre en tendens til at føre brugeren væk
> fra den site, hvor den er installeret på, og over på Google. Det er vel også
> det, som er dens formål, og sådan virker den.

Ja, og jeg forstår godt hvis man ikke ønsker det - men alle de
viste links fører jo tilbage igen.

> Er der ikke en Google-fri løsning, der kan søge i html-filer?

Der er en der hedder freefind, men den kræver at man har reklamer
på sin side (Googles svarside er selvfølgelig også en reklame):

http://www.freefind.com/

Jeg ved ikke nærmere hvordan den virker, men det er den Erik
Ginnerskov bruger på hjemmesideskolen, så han kan i hvert fald
hjælpe dig.

--
Bertel

Fra : Martin

Dato : 30-01-06 17:57

Jakob Munck skrev:

> [...]
> interessant format.
>
> Men kan det lade sig gøre at konstruere en søgemaskine (i php), som søger

Hej Jakob

Prøv denne - fungerer fint med php/mysql og et adm.modul til

http://www.cs.ioc.ee/%7eando/sphider/

Martin