IP klasser
Fra : Ole

Dato : 30-01-06 08:51

Hej

Jeg sad forleden og nørdede den lidt med opsætningen af min router. Routeren
er en alm bredbåndsrouter. Det største netværk, der kan sættes op i den er
et /24 netværk.

Af flere omgang fik jeg routeren til at virke på et tilfældigt /24 netværk
indenfor disse områder:
10.0.0.0/8
169.254.0.0/16
172.16.0.0/12
192.168.0.0/16

Nok syntes antallet af private ip adresser er være mange, men det jeg undrer
mig over er antallet af look back ip adresser (127.0.0.0/8). Set i lyset af,
at man visse steder er ved at løbe tør for globale ip adresser, hvad mon
egentlig formålet med det antal er ?

Ole

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 30-01-06 09:39

> [...]
> et /24 netværk.
>
> Af flere omgang fik jeg routeren til at virke på et tilfældigt /24 netværk

Så vidt jeg ved er det kun følgende der kan bruges til private netværk:

10.0.0.0/8
172.16.0.0/16
192.168.1.0/24

> [...]
af,
> at man visse steder er ved at løbe tør for globale ip adresser, hvad mon

Fordelingen af numre blev lavet på et tidspunkt, hvor der var masser af
numre. Så det var ikke noget problem at bruge så mange til loop back. For
gammelt udstyr er det sikkert også mere effektivt kun at skulle checke på et
byte, end at checke på flere...

Niels Dybdahl

Fra : Michael [2800]

Dato : 30-01-06 09:56

Niels Dybdahl wrote:
> Så vidt jeg ved er det kun følgende der kan bruges til private netværk:
>
> 10.0.0.0/8
> 172.16.0.0/16
> 192.168.1.0/24

169.254.0.0-169.254.255.255
er også privat, men er til automatisk tildeling som fx når når windows
tildeler dit netkort en ip adresse hvis ikke du selv har gjort det

--
/michael

Fra : P. Rongsted

Dato : 30-01-06 11:35

On Mon, 30 Jan 2006 09:39:13 +0100, "Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk>
wrote:

>Så vidt jeg ved er det kun følgende der kan bruges til private netværk:
>
>10.0.0.0/8
>172.16.0.0/16
>192.168.1.0/24

Der tager du fejl. Copy/paste direkte fra rfc 1918:

10.0.0.0 - 10.255.255.255 (10/8 prefix)
172.16.0.0 - 172.31.255.255 (172.16/12 prefix)
192.168.0.0 - 192.168.255.255 (192.168/16 prefix)

169.254.0.0 er fra en anden rfc om automatisk tildelte adresser. Det
er som sådan ikke et privat område, men routes heller ikke på den
offentlige del af internettet.

Peter

Kun svar i en gruppe

Fra : Niels

Dato : 30-01-06 20:39

Ole skrev:

> Hej
>
> Jeg sad forleden og nørdede den lidt med opsætningen af min router.
> Routeren er en alm bredbåndsrouter. Det største netværk, der kan sættes op
> i den er et /24 netværk.

Ja, men det er jo bare din ruter. Jeg satte uden problemer min gamle
ADSL-ruter op til et /16 net.

> [...]
> lyset af, at man visse steder er ved at løbe tør for globale ip adresser,
> hvad mon egentlig formålet med det antal er ?

Der er firmaer og organisationer, der har meget store interne net.

Desuden er det vel ca 1/2 procent af adresserne, man "spilder".
Til sammenligning er ca halvdelen af adresserne i brug.

--
Niels

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 30-01-06 21:52

On Mon, 30 Jan 2006 20:38:38 +0100, Niels <elgaard@agol.dk> wrote:

> Der er firmaer og organisationer, der har meget store interne net.

Well, ikke med loopback-adresser.

> Desuden er det vel ca 1/2 procent af adresserne, man "spilder".

Ja, man skal ikke overvurdere 'spildet'. Omvendt har man jo sparet
rigtig mange adresser ved at ikke alle skulle have registrerede
adresser. Og de par net forslår i øvrigt som en skrædder i helvede.

> Til sammenligning er ca halvdelen af adresserne i brug.

Mig bekendt er der kun omkring 64 (25%) /8'ere tilbage hos IANA. Der
er en udmærket artikel om det med, at adresserne slipper op her:
http://tinyurl.com/bplzg

Artiklen giver i øvrigt også plads til det modsatte synspunkt ('der er
masser af tid') fra Geoff Huston, der nok er den mest kendte fortaler
for at tage det med ro. Det skrev han fx i http://tinyurl.com/b2d8p
tilbage i 2003.

Uanset hvad Geoff mener om, hvor hurtigt det går eller ikke går i dag,
mener jeg, det er dybt problematisk for udviklingen af nettet, at det
er så besværligt at få adresser nok til at matche de idéer, man får.

-A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 30-01-06 23:20

Asbjorn Hojmark explained on 30-01-2006 :

> Well, ikke med loopback-adresser.

Tjaa, hvis man tæller op har de nok en hel del loopback adresser på
deres netværk ;)

"Age is something that doesn't matter, unless you are a cheese."
- Luis Bunuel