Problemer med Trumatic SL 3002
Fra : Webpoint

Dato : 29-01-06 23:29

Hej

Har sådan en fætter siddende i min vogn og p.t. varmer den overhovedet ikke

Der er i og for sig ikke nogle problemer med at tænde den, men det ser ud
som om det kun er vågeflammen som bliver tændt og at der slet ikke kommer
gang i selve brænderne ( Syntes at kunne læse, at der skulle sidde 2 i denne
model )

På nettet har jeg fundet et indlæg fra en franskmand, som har oplevet at
indikatoren på varmen ( som jo skal presses ned ved start ) kan hænge efter
start og derved ikke åbner op for gassen til selve brænderne. Dette skulle
angiveligt kunne klares med lidt rustløsner.

Men er det noget som nogle af jer er stødt på før og eventuelt har nogle
gode råd, på hvordan det kan laves ?

Kim

Fra : peter6715

Dato : 30-01-06 14:43

Jeg har oplevet det samme engang.
Men om det er samme problem ved jeg ikke.
Hos mig kom camnpingmanden, han fjernede frontpladen på Trumaen og rengjorde
godt omkring "drejepinden" derefter fik den lidt trykluft omkring indgangen
gennem bundpladen 0g så til sidst lidt smøring fra en spraydåse. Hen
drejede til sidst op og med et par gange og vupsti, så har varmen virket
lige siden.

Håber at det kan hjælpe dig ( problemet hos mig var altså snavs)

Billedmaler
Peter Hansen
6715 Esbjerg N
www.billedmaler.dk

Fra : Webpoint

Dato : 30-01-06 21:31

Hej

Prøvede franskmandens råd og i ligehed med det som Peter har oplevet, så rev
jeg fronten af. Rengjorde omkring styrke pinden, sprøjtede godt med
rustfjerner ned hvor den var fæstnet i bunden og lod det virke i et par
minutter.

Tog og trykluft blæste resten af ovnen - også nede fra. Skruede det lille
glas af ved vågeflammen ( Pas på med det, det er meget skrøbeligt ) og
blæste luft ind der også !

Samlede det hele og tændte...

De 2 første gange spruttede og væsede det indenfra ovnen, men så slog begge
brændere an og for første gang nogensinde, var hele ruden ved vågeflammen
fyldt med ild.

Rent faktisk varmede jeg cv´en op fra 3 grader til 16 grader på 10 min.
Normalt ville det tage flere timer, så jeg er en meget glad mand.

Sidst gik jeg så lige aftræksskorsten igennem, for at sikre mig at der ikke
kommer kulilte ud den vej !!

Så påske, kom bare an med koldt og klamt vejr. Min Traumatic er klar !

Kim

Fra : Sten Bo

Dato : 31-01-06 08:49

"Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse
> Hej

Her er en gas-side bl.a. med lidt vedligeholdelse og om hvordan flammen skal
se ud.

http://www.gasol.nu/sakerhet.html#Anchor-65457

Fra : Sten Bo

Dato : 31-01-06 09:08

> "Webpoint" <info@default.com> skrev i en meddelelse

> Her er en gas-side bl.a. med lidt vedligeholdelse og om hvordan flammen
> [...]

Jo det er svensk og der står noget om propan i blå campingflasker.

Det er IKKE det samme som i DK og resten af Europa hvor de blå flasker er
fra camping gaz og fyldt med BUTAN der fryser under minus 4. Propan klarer
40 minus.

Bare for en god orden skyld Mange der læser og hvis lige man ikke
vidste det.

Og så må private IKKE bruge værktøj på gasanlæg.

....Og der foreskrives gastest altså et eftersyn i DK hvert 2´ år.

Det rager selvfølgelig ikke mig, men så alligevel, for vi ligger vel på de
samme pladser eller måske sammen med andre der også piller. Kabum?

Nå, jeg har også selv engang moslet en gasknap der ikke ku drejes på en
køleboks og givet den WD 40 - men bag efter tænkt på om O ringen i tætningen
ku tåle det.

Kan man, er det fint - og så måske knap så fint alligevel.

Gasbestemmelserne (og andet) ligger på www.sik.dk nærmere bestemt

http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf

U - hygge

Fra : Ole Sørensen

Dato : 03-02-06 09:51

>...Og der foreskrives gastest altså et
>eftersyn i DK hvert 2´ år.

Hej Sten Bo
Jeg er meget enig i det du iøvrigt skriver om gasvarmeovne - MEN
det er altså IKKE rigtigt, at der skal foretages gastest hvert
2. år i DK!
Det kan godt være, at det burde være sådan, men det er altså
ikke lovbestemt.
Mvh
Ole

Fra : Webpoint

Dato : 03-02-06 20:18

Hej Sten

Vi er bestemt ikke helt uenige.

Man bør ikke fifle med gas, uden man er 110% klar på hvad man laver.
Nøjagtigt som med elektricitet i huset og benzinslanger i bilen.

Men netop derfor valgte jeg også, ikke at "åbne" ind til selve ovnen - men
kun at rense på områder, som jeg kunne komme til udefra !

Men, når det så er sagt, så kunne jeg ikke personligt drømme om at tage
vognen i brug for sæsonnen, uden den er gastestet.

Godt nok lugter gassen, men det er heller ikke den jeg er mest nervøs for -
jeg er hammerende bange for kulilten.
Nok mest på vegne af min kone og datter, som jeg jo gerne vil beholde

Men nu er der også råd til gastesten - Fik at vide ved forhandleren i dag,
at de ville have skiftet ovnen, fordi det var lettere ( hurtigere ) og
derved billigere, end at lave den !
Deres formode pris ville være omkring 2000 - kontra beløbet for at få den
gastestet.

Kim

Fra : Per

Dato : 03-02-06 20:31

Hej Kim.
Du siger at gassen lugter.
Det har jeg ikke oplevet med min ovn .... måske det er træværket, der bliver
lidt varmt ... men gassen bør ikke kunne lugtes inden i vognen, da den er i
et lukket kredsløb med luftindtag og skorsten.
I modsætning til køleskabet hvis flamme ikke har separat luftindtag men
bruger køleluftens luftindtag .... men selvfølgelig har sin egen udluftning/
"skorsten"

Hilsen Per.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 03-02-06 23:49

"Per" <per-a@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bliver lidt varmt ... men gassen bør ikke kunne lugtes inden i vognen, da
> den er i et lukket kredsløb med luftindtag og skorsten.

Jeg tror (helt sikkert) at han mener når gassen ikke bliver brændt af, men
bare siver ud :)

Det er så ikke gassen men sporstoffer tilført gassen ...

--
Per, Esbjerg

Fra : Webpoint

Dato : 04-02-06 09:22

Hej Per og Per !

Jeg havde tydeligtvist ikke udtrykt mig korrekt. Men det er rigtigt, at jeg
snakker om sporstoffet

Havde jeg kunne lugte det mindste i min vogn, efter mit serviceeftersyn, så
var den blevet registeret som "off-limit" område, indtil en aut. gasmand
havde været på den

Kim

Fra : Jan Bøgh

Dato : 04-02-06 14:12

Webpoint wrote:

> Godt nok lugter gassen, men det er heller ikke den jeg er mest nervøs
> for - jeg er hammerende bange for kulilten.

Jeg aner ikke, hvordan man gastester, men betyder det at man ved en gastest
også tænder for varmeapp. og måler om der frigives kulilte?

mvh
Jan

--
Rejsedagbog fra tur i SW-USA kan ses på
http://jan.boegh.net/Rejser.htm.

Fra : Sten Bo

Dato : 05-02-06 23:19

> Jeg aner ikke, hvordan man gastester, men betyder det at man ved en
> gastest også tænder for varmeapp. og måler om der frigives kulilte?

> [...]

Kik på www.sik.dk nærmere bestemt http://www.sik.dk/gasregl/B3.pdf

mvh Sten

Fra : Søren

Dato : 31-01-06 12:41

> Så påske, kom bare an med koldt og klamt vejr. Min Traumatic er klar !

Dårligt vejr behøver du da ikke vente indtil påske på !