Noget galt hos De konservative?
Fra : Anonym

Dato : 29-01-06 21:30

---
De konservative giver nu fuldtonet støtte til den opsigtsvækkende opsang fra
Dansk Industri til Jyllands-Postens ledelse.

Partiets gruppeformand, Helge Adam Møller (K), mener, at sagen har nået et
så kritisk stade, at avisen i en ledende artikel og på forsiden bør beklage
tegningerne
over for den arabiske befolkning.

»Vi kan konstatere, at millioner og atter millioner føler sig utrolig
krænket og stødt på deres inderste følelser. Jyllands-Posten kunne godt
sige, at man
beklager, at man på denne måde helt utilsigtet er kommet til at støde disse
mennesker«, siger Helge Adam Møller.

Avis skal undskylde - ikke regeringen
Han understreger, at sagen ikke har været vendt i folketingsgruppen.

Gruppeformanden frygter, at tusinder af danske arbejdspladser kan stå på
spil, og mener, at Jyllands-Posten i realiteten har bedre muligheder for at
gyde
olie på vandene end den danske regering.
Kilde:
Politiken 27. januar 2006
---

Storbritannien vil ændre Den Europæiske Menneskerettighedskonvention for at
indføre nye terrorlove.

Af Martin Aagaard, newcastle

Justitsminister Lene Espersen (K) langer hårdt ud efter briternes
antiterrorpolitik.
Det gør hun ikke bare, fordi hun skulle kropsvisiteres og have gennemrodet
sine tasker, før hun fik lov at deltage i et ministermøde på det skarpt
bevogtede
Hotel Marriott i Newcastle.
Ifølge ministeren er flere af den britiske regerings tiltag efter
terrorbomberne i London i juli så vidtrækkende, at de krænker borgernes
rettigheder.
»At kunne tilbageholde folk på ubestemt tid og indføre hemmelige domstole,
hvor folk ikke ved, hvad de står anklaget for, synes jeg er alt for
vidtgående«,
sagde Lene Espersen.
Hendes udtalelser kommer efter, at den britiske indenrigsminister Charles
Clarke har sagt, at han er parat til at ændre Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention
for at give EU-landene mere frihed til at indføre nye terrorlove.
»EU-landene er nødt til at acceptere en underminering af borgerrettigheder,
hvis deres befolkninger skal beskyttes mod organiseret kriminalitet og
terrorisme«,
sagde han onsdag i Europaparlamentet.
Selv om Storbritannien allerede har den mest vidtgående terrorlovgivning i
Europa, vil Clarke og andre britiske ministre have mulighed for at udvise
muslimske
ekstremister til lande, hvor der ikke er nogen garanti for, at
menneskerettighederne overholdes.
Her står især Menneskerettighedsdomstolen i Strasbourg i vejen.
Den har tidligere blokeret for udvisninger på grund af artikel 3 i
konventionen, der sikrer alle borgere retten til ikke at blive udsat for
tortur eller
anden form for inhuman behandling ved udvisning.
»Virkeligheden for konventionens grundlæggere var anderledes, end den er i
dag«, sagde Clarke i går med henvisning til, at reglerne blev indført i
1948.
Han havde sat diskussionen på dagsordenen, men ministrene nåede det ikke på
grund af en diskussion om registrering af telefon- og internetkommunikation.
Lene Espersen er dog ikke i tvivl om, hvad hun ville have sagt til Clarke,
hvis det var kommet op at vende. I stedet for at ændre konventionen foreslår
hun, at landene gør sig mere umage med de nationale lovgivninger og
efterlader mindre plads til fortolkning af domstolene.
»Jeg tror, det er mere ødelæggende end gavnende at begynde at ændre
konventionen. Hvis vi først går i gang med ændringer, vil alle mulige have
ændret andre
ting i den«, siger Lene Espersen.
Kilde:
Politiken 9. september 2006

---

Det er en gåde, hvad der har kvalificeret Lene Espersen til at være
justitsminister.
Enten har hun ikke forstået noget som helst, eller også er det et kalkuleret
politisk valg.
Revision af menneskerettighedskonventionen ville netop have afhjulpet
problemet med domstolskontrol af udvisning af kriminelle udlændinge.
Det er jo meget godt at lovgive til grænsen, men sålænge man ikke kan udvise
terrorister til tortur i hjemlandet, er der jo et problem.
Det er krænkende for retssikkerheden, at personer som ikke er berettiget til
asyl kan få lov at blive i Danmark på tålt ophold, alene fordi de risikerer
tortur i hjemlandet.
Som konventionen er blevet fortolket vil det faktisk være umuligt at udvise
Osama bin Laden til USA, hvor han uden tvivl kunne idømmes dødsstraf.
Selvfølgelig er det ikke sikkert, at forslaget var blevet til virkelighed
selv med dansk støtte, men Danmark kunne have taget udvisningsproblemet op.
Der er helt sikkert andre lande, som gerne så at menneskerettighedsdomstolen
blev frataget jurisdiktion over udvisningssager.

Når De konservative kan synke så dybt, siger det unægtligt ikke så lidt om
visdommen i at støtte det borgelige flertal.
Lige så beskæmmende er det dog, at Helge Adam Møller vil have JP til at
undskylde. Undskylde for hvad? Hidtil har regeringen udvist en fælles
holdning.
Men skal vi gætte på, at De konservative sætter hensynet til støtterne i
erhvervslivet højere end ytringsfrihed og national suverænitet?
Noget er der helt galt hos De konservative.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-01-06 21:41

"Anonym" <anonym@anonym.com> wrote in message

> [...]
> at gyde
> olie på vandene end den danske regering.

nej der er da ikke noget galt. Partiet har jo en historisk tradition for at
støtte dikaturer når lokummet for alvor brænder

Peter

Fra : Michael Meidahl Jens~

Dato : 29-01-06 22:01

"Peter K. Nielsen" skrev i en meddelelse

> nej der er da ikke noget galt. Partiet har jo en historisk >tradition for at
> støtte dikaturer når lokummet for alvor brænder

dengang hed det vistnok samarbejdspolitik

--
Venlig Hilsen
Michael Meidahl Jensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 29-01-06 22:31

"Michael Meidahl Jensen" <mmj@FJERNDETTEtidsfaktoren.dk> wrote in message

> dengang hed det vistnok samarbejdspolitik

men marchere i gaderne DET kunne man

Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 30-01-06 07:34

> [...]

> Avis skal undskylde - ikke regeringen
> Han understreger, at sagen ikke har været vendt i folketingsgruppen.

Ja, De konservative synes jo at reagere på samme måde som Anker
Jørgensen reagerede med »En prinsesses død«; ytringsfrihed og demokrati
er mindre væsentlig end landbrugseksporten.

»En prinsesses død« - en saudisk prinsesse halshugget for at ville
giftes med en anden, end den forældrene havde bestemt.

> [...]

> underminering af borgerrettigheder, hvis deres befolkninger skal beskyttes
> mod organiseret kriminalitet og terrorisme«, sagde han onsdag i

Ja, jeg ser da gerne en ændring af Den europæiske
Menneskerettighedskonvention, så det præciseres at udlændingepolitikken,
herunder asylret og familiesammenføringer, er et nationalt anliggende.
Og at Domstolen ikke skal fortolke konventionen »dynamisk«.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Anonym

Dato : 30-01-06 20:56

> [...]

> »En prinsesses død« - en saudisk prinsesse halshugget for at ville
> giftes med en anden, end den forældrene havde bestemt.

Det er muligt. Jeg kender ikke meget til sagen.
Men nu er De konservative jo et parti, som i sin egen selvforståelse værner
om national suverænitet. Jeg kan vanskeligt forestille mig, at partiet ville
have meldt ud på samme måde, hvis USSR havde krævet at Danmark skulle
undskylde for antikommunistisk propaganda i pressen.

> [...]
> herunder asylret og familiesammenføringer, er et nationalt anliggende.
> Og at Domstolen ikke skal fortolke konventionen »dynamisk«.

Jeg er personligt tilhænger af en dynamisk tolkning af
menneskerettighedsinstrumenter -- respekt for privat- og familieliv udvidet
til beskyttelse af seksuel livsstil -- men men spørgsmålet om hvilke
personer som har ret til at opholde sig på en stats territorium er så
forbundet med, det som definerer en nation som suveræn over egen skæbne at
det ikke tilkommer en menneskerettighedsdomstol at pålægge staten nogen
materiel forpligtelse.
Artikel 3 og artikel 8 er problematiske, men jeg ville være godt tilfreds
med en tillægsprotokol, som præciserer, at staternes absolutte ret til at
udvise udlændinge.
Muligheden for at påberåbe sig artikel 3 og artikel 8 i udvisningssager skal
helt ophæves.

Fra : Egon Stich

Dato : 30-01-06 14:03

"Anonym" <anonym@anonym.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Partiets gruppeformand, Helge Adam Møller (K), mener, at sagen har nået et
> så kritisk stade, at avisen i en ledende artikel og på forsiden bør

Noget skal han jo gøre, for at bevare partistøtten fra DI.

Jeg har sgu mere respekt for en flisedame fra Istedgade, end for
prostutionsvillige konservative

MVH
Egon