Øresund i dag
Fra : Stefan

Dato : 29-01-06 20:34

Hej derude
Jeg var lige et smut på Øresund i dag, og synes da lige, at jeg ville dele
denne (kolde) oplevelse med jer andre.

Vi var afsted med Nadia i morges 7-12. Skipper futtede straks nordpå - mere
eller mindre alene - over mod sverige. Her tøffede vi så ellers rundt i lidt
tid, for at finde fiskene.......og vi tøffede......og vi tøffede......og
endelig efter 1:45 (altså timer - ikke minutter!) fik vi for første gang lov
til at smide krogene i vandet.
Til gengæld var der straks bid hos 3-4 personer, så snart pirkene ramte
bunden. 1 fisk kom op på ca 6 kg.
Resten af dagen var ikke noget at skrive hjem om. Jeg mener det blev til 3
fisk ialt til 16 personer - med største omkring 7-8 kg.
Der var ingen tvivl om, at Lars gjorde sit yderste - men der var åbenbart
bare ikke i dag, fiskene ville fanges.

Her kommer det sjove så: Når man sejler med Nadia på buletur, så skal der
være bid med det samme. Er der ikke bid i løbet af de første 5-10 sek., så
ringer klokken igen. Fair nok, når nu manden er så dygtig til at ramme
bulerne, som han er. Men eftersom vi fik lov til at fiske ca 10-15 gange i
løbet af 5 timer, og at det hver gang tog ialt ca 30 sekunder, ja så giver
det en effektiv fisketid på mellem 5-10 minutter IALT!

Se DET kan man kalde kvalitetstid Og så undrer man sig over, at konen
ikke helt kan forstå, at det kan være sjovt ....

Over and out
Stefan

PS: Jeg vil blot understrege, at ovenstående på _ingen_ måde er en kritik af
Nadia og skipper.

Fra : Frandsen

Dato : 31-01-06 09:42

> Her kommer det sjove så: Når man sejler med Nadia på buletur, så skal der
> være bid med det samme. Er der ikke bid i løbet af de første 5-10 sek., så
> ringer klokken igen.

Er det ikke meget normalt? sådan har det i hvert fald været på de kuttere
jeg har været ude med. Hvis der ikke er fisk på, når man har rykket 4-5
gange, så ringes der op, og man forsøger igen. Sådan er bulefiskeri.

Fra : 3140 Bjørgheim

Dato : 01-02-06 12:04

Stefan wrote:
> ( . . .) Når man sejler med Nadia på buletur, så skal
> der være bid med det samme. Er der ikke bid i løbet af de første 5-10
> sek., så ringer klokken igen.

Det er netop sådan buleture fungerer. Skipper finder stedet, hvor torskene
står og skutter sig, klemter med klokken, hvorefter du drøner noget tungt
mod bunden. Enten slår du en fisk bevidstløs og kroger den, når du trækker
"ankeret" tilbage eller også er du heldig, at en af dem bestemmer sig til at
snuppe den sidste nadver - som så mange andre gør, når det regner med bly

Buleture giver mindre fisketid, for skuden driver forbi på få sekunder. Kan
du ikke lide det, skal du forslå drivfiskeri.

I øvrigt synes jeg, det er lidt tidligt med buleture. Jeg tvivler på, at
fiskene er begyndt at samle sig i buler allerede. Mine seneste ture på
Sundet, har givet pænt med fisk. Målrettet drivfiskeri

--
¸.·´¯)
)><((((º> ´\

Fra : Stefan

Dato : 01-02-06 12:56

"3140 Bjørgheim" <pialykke@SLETget2net.dk> skrev i en meddelelse

> Det er netop sådan buleture fungerer.

I know

> Enten slår du en fisk bevidstløs og kroger den, når du trækker "ankeret"
> tilbage eller også er du heldig, at en af dem bestemmer sig til at snuppe
> den sidste nadver - som så mange andre gør, når det regner med bly

Er det måske derfor, at de har forbudt bly i pirke

> Buleture giver mindre fisketid, for skuden driver forbi på få sekunder.
> Kan du ikke lide det, skal du forslå drivfiskeri.

Jeg har intet imod bulefiskeri (men kan fint nøjes med en enkelt tur pr år).
Jeg har bare aldrig før bemærket, hvor kort tid man egentligt fisker. Det
synes jeg blot var lidt sjovt

> I øvrigt synes jeg, det er lidt tidligt med buleture. Jeg tvivler på, at
> fiskene er begyndt at samle sig i buler allerede. Mine seneste ture på
> Sundet, har givet pænt med fisk. Målrettet drivfiskeri

Der var som sagt heller ikke noget at komme efter, så jeg må nok ud en gang
til. Øv ;-}

Stefan

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-06 13:40

> Jeg har intet imod bulefiskeri (men kan fint nøjes med en enkelt tur
> pr år). Jeg har bare aldrig før bemærket, hvor kort tid man egentligt
> fisker. Det synes jeg blot var lidt sjovt

Når alt går op i en højere enhed, står bulerne så tæt, at man driver direkte
fra den ene til den anden bule. Der får man så megen fisketid, at det halve
kunne være nok.

> Der var som sagt heller ikke noget at komme efter, så jeg må nok ud
> en gang til. Øv ;-}

Bulefiskeri er rent lotteri. For nogle år siden var jeg i en årrække ude
mindst én gang om ugen i hele sæsonen fra sidst i december til sidst i
marts. Mindst halvdelen af turene var rent tidsspilde uden fiskeri. Nogle
ture var fine, og enkelte helt i top med målere til alle mand og fisk på
over 20kg. Min personlige rekord fra dengang er en torskebasse på 24kg.

Af alle de landede buletorsk, jeg har set igennem årene, har mindst 75%
været "bidere". Min påstand er, at bulefiskeris rygte som rent rykfiskeri er
udspredt af lystfiskere, der ikke aner, hvad de taler om.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Søren Mathiesen

Dato : 01-02-06 22:20

Du har da været heldig!!...
I går sejlede Lars så længe rundt at han løb tør for brændstof......
Men det var selvfølgelig også anden dag han benyttede reservetanken!
Heldigt for Lars (og kunderne!) at Bonito kunne slæbe Nadia i havn - FØR
Nadia drev ind i en færge, på grund eller ind i et fragtskib.
JEG vælger andet skib når jeg fisker.

Søren M.

Fra : SEJ

Dato : 02-02-06 20:00

tja, sådan er bulefiskeri ...
Hvis det er for kedeligt så prøv med en anden kutter der praktiserer både
bule og driv fiskeri.

mvh

SEJ

Fra : Jens Bruun

Dato : 04-02-06 13:41

"SEJ" <sejprv@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> tja, sådan er bulefiskeri ...
> Hvis det er for kedeligt så prøv med en anden kutter der praktiserer
> både bule og driv fiskeri.

Det gør Lars normalt også, når bulefiskeriet har været helt umuligt.