Hvad hører Skjelby sogn ind under?
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 29-01-06 20:12

Hej

Hvad hører Skjelby sogn ind under?

Har set tre forskellige stedder, nemlig Sorø, Holbæk og Præstø

Dansk Demografisk Database
http://ddd.sa.dk/d4/dddweb/asp/dddform.asp
kender tilsyneladende ikke Skjelby.

Søger en Maren Sofie Kjærulf der skulle være født i Skjelby sogn i 1848

Hun bliver senere gift med færgemand Peter Kristian Gammelgaard i
Karby på Mors.

Hvis der er en eller anden der har stødt på hende hører jeg da
gerne fra vedkommende.

På forhånd tak

Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Ole Grau

Dato : 29-01-06 21:29

"Preben G. Kristensen" <mail1@SLEThyggesiden.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Hvad hører Skjelby sogn ind under?
>
> Har set tre forskellige stedder, nemlig Sorø, Holbæk og Præstø

> [...]
Skelby S, Tybjerg H, Præstø A
Skelby S, Falster Sønder H, Maribo A

+ Krabsen:
Skelby, Gedesby S, Falster Sønder H, Maribo A
Skelby, Storvorde S, Fleskum H, Aalborg A

Ole Grau
9800 Hjørring
E-mail: ole . grau snabel stofanet dk

Fra : Jørgen Dorch

Dato : 29-01-06 21:41

I meddelelse den 29-01-06 20:12, skrev Preben G. Kristensen:

> Hvad hører Skjelby sogn ind under?

Der er to sogne som hedder Skelby:

1. *Skelby* (Sønder H., Falster). F 1718-28, 1732, 1733-51, 1757-1891; K
1803-13, 1816-91; T 1713-41, 1743-48, 1750, 1754, 1757-99; V 1713-29,
1757-1891; D 1713-55, 1757-1891.

Ved kgl. Reskr. af 21. Febr. 1815 henlagdes 4 Gaarde og 8 Huse fra
Skelby Sogn til Gedesby Sogn.

2. *Skelby* (Tybjærg H.). F 1646-1718, 1720-1891; K 1815-91; T 1646-57,
1659-60, 1663-69, 1671-1798; V 1646-57, 1659-60, 1663-69, 1671-1891; D
1646-49, 1652-61, 1663-1891.

Kbg. 1814-40 er Afskrift af Hmbg.
--
Med venlig hilsen - Inussiarnersumik
*Jørgen F. Dorch*

Fra : Ukendt

Dato : 29-01-06 22:27

On Sun, 29 Jan 2006 20:12:07 +0100, Preben G. Kristensen wrote:

> [...]
> Karby på Mors.
>
> Hvis der er en eller anden der har stødt på hende hører jeg da

Du har allerede fået svar vedrørende DDD (du skal blot skrive Skjelby uden
"j"), men hvad ønsker du at vide? Ikke at jeg kender hende, men jeg har
film med kirkebøger og folketællinger for Mors, så måske kan jeg hjælpe med
et opslag eller to.

P.S. Har lige checket C. Klitgaards "Kjærulfske Studier", men der er hun
ikke nævnt.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 30-01-06 10:01

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> "j"), men hvad ønsker du at vide? Ikke at jeg kender hende, men jeg har
> film med kirkebøger og folketællinger for Mors, så måske kan jeg hjælpe

Tak for tip og tilbud.

Har hende i en folketælling fra Karby sogn i 1890:
Peter Gammelgaard, 38, Hvidbjerg
Sofie Gammelgaard, 42, Skjelby, Holbæk Amt
Nikoline Gammelgaard, 2, Karby
Nikolaj Gammelgaard, under 1 aar, 26 november, 1889, Karby
(Nikoline Gammelgaard er min oldemor)

Hun er også i en folketælling fra Karby sogn i 1880:
Peder Christian Jensen Gammelgaard, 28, Gift, Husfader, gaardeier,, Her i
sognet
Maren Sofie Gammelgaard *født Kjærulf, 32, Gift, Husmor,, Skjelby sogn, Sorø
amt [Præstø amt??]

Folketællingen fra 1890 er direkte afskrift fra mikrofilm.
Folketælling fra 1880 er fundet på http://ddd.sa.dk

Det jeg er på jagt efter er hvornår min tipoldemor er født.
Ud fra de to folketællinger formodentlig en gang i 1848
samt hvem der er hendes forældre.

Preben Kristensen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 30-01-06 11:33

> [...]
> "j"), men hvad ønsker du at vide? Ikke at jeg kender hende, men jeg har
> film med kirkebøger og folketællinger for Mors, så måske kan jeg hjælpe
Hej Kurt

Hvis jeg kunne få dig til at kigge på folketællingen fra Karby sogn i 1880
og se om du er enig med DDD om at der står, født Kjærulf, Skjelby sogn

Klip fra DDD:
Maren Sofie Gammelgaard *født Kjærulf, 32, Gift, Husmor,, Skjelby sogn, Sorø
amt [Præstø amt??]

Problemet er at jeg på arkivalieronline.dk har været igennem hele
folketællingen
for Skelby i 1850 uden at finde hende.

På forhånd tak for hjælpen

Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 30-01-06 13:26

On Mon, 30 Jan 2006 11:32:44 +0100, Preben G. Kristensen wrote:

> "Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis jeg kunne få dig til at kigge på folketællingen fra Karby sogn i 1880
> og se om du er enig med DDD om at der står, født Kjærulf, Skjelby sogn

Gerne, men måske når jeg det ikke inden jeg skal på arbejde kl. 15.

Blev de viet i Karby sogn?
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 31-01-06 05:16

> On Mon, 30 Jan 2006 11:32:44 +0100, Preben G. Kristensen wrote:
>
> Blev de viet i Karby sogn?

Det er jeg faktisk ikke klar over. Det er noget af det næste jeg skal
i gang med at lede efter.

Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 31-01-06 12:25

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 30 Jan 2006 11:32:44 +0100, Preben G. Kristensen wrote:
>
> Blev de viet i Karby sogn?

Har kigget lidt mere på det her, og jeg tror udemærket de
kan være blevet gift i Karby.

Maren Sophie Kierulf er konfirmeret i 1862 ( se inlæg fra Knud Olsen )
og hun optræder igen i folketællingen fra Karby i 1880 hvor hun er gift med
Peter Christian Jensen Gammelgaard.

Hvis man ser på hans beskæftigelse så er han færgemand, formodentlig på
Næssund overfarten.

Hvis man søger efter en Nicolai Kierulf, som er Maren Sophie's far dukker
der på DDD bl.a. en Nikolai Chrestiansen Kjærulf op. Han er ca. 26 år da
Maren bliver født.
I folketællingen fra 1870 bor han i Karby sogn, og er lige som Marens mand
færgemand. Så lur mig om der ikke er en forbindelse der

Någet jeg med stor interesse vil prøve at undersøge nærmere.

Er der nogen der nikker genkendende til noget af dette hører jeg
selvfølgelig
geren her om.

Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 10:54

On Tue, 31 Jan 2006 12:25:12 +0100, Preben G. Kristensen wrote:

Kurt Hansen:

> Har kigget lidt mere på det her, og jeg tror udemærket de
> kan være blevet gift i Karby.

Det er de:

Karby kirkebog C 138-5 (1863-1882), side 98, 1868 nr. 3

Christen Jensen Olkjær, 32 2/3 Aar, Ungkarl og Gaardmand i Nees hvor han er
født den 7. Marts 1836.
Maren Sofie Nicolaisen Kjærulff, 21 Aar, Ungpige hjemme hos Faderen i
Neessunds Færgegaard, født d. 14 Novbr. 47.
Forlovere:
Færgeeier Nicolai Kjærulff af Neessund og Færge(....) L. Sørensen af Karby.
Viet 17 Novbr. [1868] i Kirken.
Jvnførselsregister 104 nr. 97 og 104 nr. 70
Han vacc. 1844 af do. [Nyrop], Hun vacc. 1862 af Castenskjold.

Nu vil det selvfølgelig være oplagt at finde begge fødsler og det gør jeg
gerne. Desværre kniber det med tiden i øjeblikket, så væbn dig venligst med
lidt tålmodighed.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 11:22

On Thu, 2 Feb 2006 10:54:08 +0100, Kurt Hansen wrote:

> [...]
> gerne. Desværre kniber det med tiden i øjeblikket, så væbn dig venligst med

He, he, der var jeg lidt for hurtig. Jeg kan kun klare færgemanden; han
skulle jo angiveligt fære født i sognet. Derom senere
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Knud Olsen

Dato : 30-01-06 18:36

Hej Kurt

Skjeldbye sogn

Maren Sophie Kierulf født 14 Nov. døbt 7 Dec. 1847 i Skjeldbye
Uægte Datter af Marie Jacobsdatter i Skjeldbye. Som barnefader udlagt
Ungkarl Nicolai Kierulf

Med venlig hilsen
Knud Olsen

Fra : Knud Olsen

Dato : 30-01-06 19:12

> [...]
>
> Maren Sophie Kierulf født 14 Nov. døbt 7 Dec. 1847 i Skjeldbye
> Uægte Datter af Marie Jacobsdatter i Skjeldbye. Som barnefader udlagt

Konfirmeret i Gunderslev kirke 1 Søndag efetr Påske d. 27 Apr. 1862
Maren Sophie Nicolaisen af Skjeldbye. Datter af ugifte Fruentimmer Marie
Cecilie Vilhelmine Jacobsen af Skjeldbye, og Gmd. Nicolai Kjærulf i Jylland.

>Med venlig hilsen
Knud Olsen

Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 31-01-06 01:21

"Knud Olsen" <knud.ag.olsen@get2net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> Maren Sophie Nicolaisen af Skjeldbye. Datter af ugifte Fruentimmer Marie
> Cecilie Vilhelmine Jacobsen af Skjeldbye, og Gmd. Nicolai Kjærulf i

Hej Knud

Tusind tak for hjælpen.

Detr var lige det jeg skulle bruge for at komme videre.

Preben Gravgaard Kristensen

Fra : Knud Olsen

Dato : 31-01-06 20:06

> [...]

> Hej Knud
>
> Tusind tak for hjælpen.
>
> Detr var lige det jeg skulle bruge for at komme videre.

Her er lidt mere

Marie Jacobsdatter født 9 Okt, døbt 16 Okt 1825 i Skelby
Hendes forældre:
Jacob Jensen f. i Kbh, og Hustru Mette Bendsdatter,f. i sognet. Viet 7 Nov
1817 i Skelby

DDA Ft 1834 i Skelby:

Jacob Jensen, 43 år , Gift, , Huusmand og arbeidsmand,
Mette Bendsdatter, 42 år , Gift, , Hans kone,
Jens Jacobsen, 15 år , Ugift, , Deres Børn,
Hans Jacobsen, 13 år , Ugift, , Deres Børn,
Bendt Jacobsen, 11 år , Ugift, , Deres Børn,
Wilhelmine Marie Cecilia Jacobsdatter, 8 år , Ugift, , Deres Børn,
Karen Marie Jacobsdatter, 4 år , Ugift, , Deres Børn,

Knud Olsen