Gasflasker - bytte?
Fra : T. Hartung

Dato : 29-01-06 18:04

Ja nu er det snart ved at være tid - den nye cv bliver produceret i uge 9 og
kommer til DK i uge 10. Så skal den lige klargøres og de sidste ting som
mover m.v. bygges på. Herefter står den igen på masser af Camping.

Nu har vi fået gasudtag i siden af vognen - den bruges bl.a. til en
gasvarmer i forteltet - det snupper jo lidt ekstra gas og da de nye 10 kg.
flasker faktisk er billiger en 6 kg. alu - overvejer jeg at skifte. Det jeg
ikke helt er klar over er - hvis jeg eks. køber 2 stk. BP letvægtsflasker er
jeg så bundet af BP eller kan de også byttes til Primadonnaflasker (og
omvendt)? De er jo ikke ens og forhandlerne sælger enten eller - ikke både
og. Har de en indbyrdes bytteaftale?

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-01-06 19:57

"T. Hartung" <t.hartung@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jeg så bundet af BP eller kan de også byttes til Primadonnaflasker (og
> omvendt)? De er jo ikke ens og forhandlerne sælger enten eller - ikke både

Ja og nej.

Hvis du spørger officielt, så har de bestemt ingen indbyrdes bytteaftale. BP
er BP og Primagaz er Primagaz.

Men i virkelighens verden er der masser af muligheder for at bytte fra den
ene letvægter til den anden. Jeg har mødt det både på campingpladser og hos
Silvan.

Så...nul problemer, men behændighed. Og hvis du skulle være i tvivl, så køb
én af hver - så kan du da altid få byttet et elelr andet sted.

/Flemming U

Fra : T. Hartung

Dato : 29-01-06 20:13

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> Ja og nej.
>
> Hvis du spørger officielt, så har de bestemt ingen indbyrdes bytteaftale.
> BP
> er BP og Primagaz er Primagaz.

ja tror jeg - klippet fra BP's hjemmeside:

a.. Alle flasker, der er godkendt til brug i Danmark, kan ombyttes hos din
BP Gasforhandler. Det gælder dog ikke Primadonna flasken fra Primagaz.

> [...]
> ene letvægter til den anden. Jeg har mødt det både på campingpladser og

Du er aldrig blevet afvist med en "ukurant" flaske? - (med alu er der
aldrig problemer).

> Så...nul problemer, men behændighed. Og hvis du skulle være i tvivl, så
> køb
> én af hver - så kan du da altid få byttet et elelr andet sted.

æhhhh jow jow - men der er vel ingen grund til at bytte den fulde flaske
fordi det er den eneste de føre på stedet? Skal have den tomme byttet uanset
mærke :))))

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-01-06 21:15

> Du er aldrig blevet afvist med en "ukurant" flaske? - (med alu er der
> aldrig problemer).

Aldrig hos Silvan, og kun undtagelsesvis på en campingplads. Det er jo ikke
alle, som er lige sevicevenlige, og de tjener jo mest på de flasker, som de
selv forhandler. Men generelt har jeg ikke mødt mange problemer.

> æhhhh jow jow - men der er vel ingen grund til at bytte den fulde flaske
> fordi det er den eneste de føre på stedet? Skal have den tomme byttet
uanset
> mærke :))))

Nu kan man jo vælge at gøre livet besværligt, ved ikke at ville forstå; Når
din BP-flaske løber tom, skifter du til den fulde med Primagaz - og så
finder du en forhandler, som vil bytte din BP-flaske, til BP eller til
Prima. Og næste gang skal du så lede efter en forhandler, som vil bytte din
Primaflakse til Prima eller BP.

Du har gas på tanken, og tid til at finde en bytter. Det kunne jo også
handle om pris.

Vi kører selv med 11 kg. stålflaske og en 10 kg. letvægt, fordi vi både
kører og er standcampister. Gassen er billigst på 11 kg. stålflaske. Så når
den løbe tom, bruger vi letvægteren som reserve, til vi har byttet
stålfalsken. Så holder letvægteren i l a n g tid. Og når vi kører er 10
kg. på letvægt rigeligt i sommerperioden.

/Flemming U

Fra : T. Hartung

Dato : 29-01-06 21:27

> Nu kan man jo vælge at gøre livet besværligt, ved ikke at ville forstå;

jo jo har skam forstået - det er ikke helt så simpelt/enkelt som med de
"gamle" alu-flasker - som at finde en tank med bly-holdig benzin :)))))

..... nu tør jeg jo næsten ikke spørge .... men hvilke er der flest
forhandler til - hvad er dit indtryk?

--
mvh.

T. Hartung
VW Passat 1,8T - Knaus 500 FU
www.sitecenter.dk/hartung

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 29-01-06 21:44

> "Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> jo jo har skam forstået - det er ikke helt så simpelt/enkelt som med de
> "gamle" alu-flasker - som at finde en tank med bly-holdig benzin :)))))

Til gengæld er prisen for gas billere i stålflaske eller letvægtsflaske,
målt i forhold til 6 kg. alu-flaske

> .... nu tør jeg jo næsten ikke spørge .... men hvilke er der flest
> forhandler til - hvad er dit indtryk?

Hm.......min personlige opfattelse er at Primagaz sider på campingpladserne
(DCU; FDM og DK Camp), på Silvan, Bilka og flere byggemarkeds-kæder.
Og det dækker så rigeligt mit behov for bytte-udvalg.

BP sidder tilsyneladende på tankstationerne og på campingforhandlerne - og
dem har jeg ikke noget stort behov for at bytte hos. 209,- kr. for at bytte
11 kg. stålflaske, som jeg kan bytte hos Silvan for 147,- kr.

/Flemming U

Fra : T. Hartung

Dato : 29-01-06 22:15

> Til gengæld er prisen for gas billere i stålflaske eller letvægtsflaske,
> målt i forhold til 6 kg. alu-flaske

Præcist - men det er måske kun til alu er ude og kompositflasker inde ?? vi
må se.

> [...]
> (DCU; FDM og DK Camp), på Silvan, Bilka og flere byggemarkeds-kæder.
>
> BP sidder tilsyneladende på tankstationerne og på campingforhandlerne - og

Du bekræfter min fornemmelse - Primagaz må det være - hvis det skal være :))

takker for "duellen" :))))))

--
mvh.

T. Hartung