Brug af javascript sammen med VBscript
Fra : Christian Kragh

Dato : 29-01-06 15:46

Hej.

Jeg har fuldt et glimrene link her fra nyhedsgruppen, til en side
hvor man kan hente kildekoden til at lave PDF dokumenter med.

Siden er: www.aspxnet.it
Desuden er det en kopi af et PHP script: www.fpdf.org

Så lang så godt.

Koden virker som den skal. Jeg kan lave PDF dokumenter, men koden
er lavet i javascript og derfor starter dokumentet med:
<%@language=javascript%>

Nu går mit spørgsmål så på om hvordan man kombinere javascript
med VB Script i ASP.

Venlig hilsen
Christian Kragh

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jørn Andersen

Dato : 29-01-06 18:46

On 29 Jan 2006 14:45:49 GMT, Christian Kragh <tursoe@gmail.com> wrote:

> [...]
><%@language=javascript%>
>
>Nu går mit spørgsmål så på om hvordan man kombinere javascript

Hvis det er samme version, som jeg bruger, så har jeg bare en
henvisning til fpdf.asp pænt oppe i toppen af mit ASP-dokument:

<!--#include file="../fpdf.asp"-->
(som så selv har includes i flere niveauer)

- og alt det jeg selv koder, foregår i VBScript.

Jeg kan nu heller ikke finde:
<%@language=javascript%>
i toppen af filerne. Er det eksempel-filer, du tænker på?

De "program-filer" jeg har, bruger i stedet:
<script language="jscript" runat="server">
</script>

Mine egne .asp-filer har:
<% @ Language="VBScript" %>
i toppen.

Håber det hjælper?

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Kragh

Dato : 30-01-06 16:17

> Jeg kan nu heller ikke finde:
> <%@language=javascript%>
> i toppen af filerne. Er det eksempel-filer, du tænker på?
>
> Mine egne .asp-filer har:
> <% @ Language="VBScript" %>
> i toppen.
>
> Håber det hjælper?

Det hjalp meget.

Mange tak.

Christian

Fra : Christian Kragh

Dato : 30-01-06 16:40

> Good luck!

Et yderligere spørgsmål går på hvordan man får printet en header og en
footer på en side.

Jeg kan kun finde eksemplet med javascript som jeg ikke kan få til at
virke. Desuden har jeg prøvet mig lidt frem men det lykkes ikke.

Er der en måde kan kan løse dette på?

Christian

Fra : Jørn Andersen

Dato : 31-01-06 00:15

On 30 Jan 2006 15:39:34 GMT, Christian Kragh <tursoe@gmail.com> wrote:

>Et yderligere spørgsmål går på hvordan man får printet en header og en
>footer på en side.

Kig i den mappe, der hedder "fpdf/models".

>Jeg kan kun finde eksemplet med javascript som jeg ikke kan få til at
>virke. Desuden har jeg prøvet mig lidt frem men det lykkes ikke.

[Nedenstående eksempel er fra:
<url: http://www.modstand.org/bts/nyhederpdf.asp?format=.pdf>
- som hentes fra bunden af:
<url: http://www.modstand.org/bts/nyheder.asp>]

Under initaliseringen af PDF'en bruger du:
objPdf.LoadModels("tmplnyheder")
- som henviser til filen "tmplnyheder.mod" i "models"-mappen.

Hel filen "tmplnyheder.mod" ses her:
------------------------------
this.Header=function Header()
{

this.SetY(12);
this.SetTextColor(255);
this.SetFont('Arial','BI',18);
this.SetDrawColor (204, 0, 0);
this.SetFillColor (204, 0, 0);
this.SetLineWidth(0.5);
this.Cell(0,12,'Forlaget modstand.org ' + String.fromCharCode(20,
45, 58, 124, 58, 45, 20) + ' Bøger til antikapitalister',1,1,'C',1);
// this.Cell (0,10,'',0,1);
this.Ln(10);
}
this.Footer=function Footer()
{

this.SetY(-12);
this.SetTextColor(186,186,186);
this.SetFont('Arial','B',8);
this.Cell(0,10,'Side ' + this.PageNo() + ' af {nb}',0,0,'R');
this.SetX(10);
this.Cell(0,10,'modstand.org: Nyheder',0,0,'L');
this.SetX(90);
this.Cell(0,10,Date(),0,0,'L');
this.SetY(-15);
this.SetLineWidth(0.5);
this.Line(10,this.GetY(),200,this.GetY());
}

------------------------------

Sammenlign med "live"-versionen, og jeg tror ti-ørerne begynder at
dryppe

Jeg er ingen haj til JavaScript, men hvis bare man husker, at linier
skal afsluttes med ";" og der skal være paranteser om det meste smat
at tekststrenge skal i "'", så er det stort alt, hvad man behøver at
vide for at få dette til at virke.

Det er ved at være et par år siden, jeg lavede det, og jeg har stort
set ikke rørt det siden, så jeg kan næppe svare på så meget mere.

Hvis du vil have koden til ovennævnte side, så send mig en mail. Måske
den kan inspirere ...
Ellers er det bare at tage en linie ad gangen, bande 15 gange over at
det ikke virker, og så blive euforisk, når det lykkes at komme igennem
et problem

Og så *er* det altså sjovt at prøve at kode layout til målfaste sider.

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Christian Kragh

Dato : 31-01-06 09:29

> [...]
> et problem
>
> Og så *er* det altså sjovt at prøve at kode layout til målfaste sider.

Nu har jeg gennemskuet systemet og nogle af dens funktioner.

Mange tak for hjælpen. Det har været til stor hjælp.

Christian

Fra : Christian Kragh

Dato : 31-01-06 09:46

Hej igen.

Nu er jeg ramlet ind i et andet problem.

Hvordan laver man linjeskift i teksten.

Lige pt. er teksten løbet langt ud i højre side af dokumentet.

Hvordan kan man lave linjeskift eller få den til ikke at være så bred?

Christian

Fra : Christian Kragh

Dato : 31-01-06 09:58

> Hvordan laver man linjeskift i teksten.
>
> Lige pt. er teksten løbet langt ud i højre side af dokumentet.
>
> Hvordan kan man lave linjeskift eller få den til ikke at være så bred?

Hej.

Efter jeg har kigget på FPDF.org har jeg fundet ud af det.

Christian

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 02-02-06 19:54

Jørn Andersen wrote:
> [...]
> skal afsluttes med ";" og der skal være paranteser om det meste smat
> at tekststrenge skal i "'", så er det stort alt, hvad man behøver at

Ikke helt rigtigt, men der henad

";" som afslutning af en linie er en rigtig god ide, men ikke et krav.

Paranteser bruges til at indkapsle parametre til fuktioner og selektioner
mm.

Tekst strenge kan dannes både med " " og ' ' begge dele er helt legalt.

En almindelig fejlopfattelse er at man skal lave ASP i VBScript og det er
også det der oftest benyttes. Men man kan godt lave siderne i ren JS på
serversiden også og det kan sommetider være en fordel. I VBS kan man ikke
lave flerdimesionelle arrays, det kan man helt legalt i JS.

Når man mikser dem, kommer man nogen gange ud i nogle meget drilske
situationer, specielt omkring variabler, mens JS køber VBS variabler, så går
det galt den anden vej og det kan godt give lidt hovedbrud. Sagde manden der
kan skrue hatten på

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg
--
Det er brugeren der bestemmer
http://www.ronnenberg.dk/webaccessibility/

Fra : Jørn Andersen

Dato : 03-02-06 00:34

On Thu, 2 Feb 2006 19:53:48 +0100, "Johnny Winther Ronnenberg"
<johnny.winther@XYZtdcadsl.dk> wrote:

>Ikke helt rigtigt, men der henad

Ja, det var også lidt ment som en joke.
Men i den sammenhæng, hvor det blev skrevet handlede det om at forstå
nogle simple funktioner skrevet i JS ASP i fpdf-applikationen, men
hvor slut-applikationen skulle skrives i VBS ASP.

<snip glimrende præciseringer>

>En almindelig fejlopfattelse er at man skal lave ASP i VBScript og det er
>også det der oftest benyttes. Men man kan godt lave siderne i ren JS på
>serversiden også og det kan sommetider være en fordel.

Det er netop tilfældet i den pågældende fpdf-applikation (som er
omskrevet fra PHP).

>I VBS kan man ikke
>lave flerdimesionelle arrays, det kan man helt legalt i JS.

Hvad er flerdimensionelle arrays?
Og hvad kan de bruges til?

Mvh. Jørn

--
Jørn Andersen,
Brønshøj

Fra : Johnny Winther Ronne~

Dato : 03-02-06 10:48

Jørn Andersen wrote:

> Hvad er flerdimensionelle arrays?
> Og hvad kan de bruges til?

Det er arrays hvor indholdet af hvert element er et nyt array.

Det var tidligere en meget benyttet måde at at generere menuer på og at
holde styr på mindre adresselister og tabeller..

Det svage punkt er at IE og IIS aldrig har været fuldt kompatiple med
standarden og man derfor må bruge strengkonvertering for at bruge det.

Med venlig hilsen
Johnny Winther Ronnenberg