Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Et par fototekniske spørgsmål - programval~
Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-01-06 14:34

Jeg håber nogen kan hjælpe mig med et par fototekniske spørgsmål -
ang. mit Olympus SP-350.

når man indstiller kameraet så har den noget der hedder
eksponeringsforskel. Indstilling for lysforholdet på billedet. Går
udfra det ikke er det samme som hvidbalance, men hvad er det helt
nøjagtig?

Kameraet har en autofunktion, men også P, A, S, M m.m.

I auto siger det vel sig selv - men i P står der i manualen:
"Indstilling af den optimale blændeværdi og lukketid for motivets
lysstyrke."

Og så er det jeg spørger - hvad er forskellen så på Auto og P? Udover
at jeg her også kan stille på lysforholdet (eksponeringsforskel)?

Fra : J. Jørgensen

Dato : 29-01-06 16:10

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:1tdpt19eimkobksaiookdd4t0e3tpfqlvu@4ax.com...
> [...]
>
> Og så er det jeg spørger - hvad er forskellen så på Auto og P? Udover
> at jeg her også kan stille på lysforholdet (eksponeringsforskel)?

Hej Karsten

Dine 2 sidste linier er rigtigt opfattet.

P er faktisk det samme som AUTO - du har bare lidt flere muligheder for
manuelt at afvige fra den foreslåede indstilling.
A - her er det blænden du kan stille.
S - her er det lukkertiden du kan stille.
A og S har den egenskab, at den samlede eksponering hele tiden er den samme.
Stiller du på lukkertiden kompenceres automatisk med blænden osv.
M - Manuel. Helt manuelt er det sjældent idet du bliver mere eller mindre
Guidet af automatikken, alt efter hvilket apparat/mærke du er i besiddelse
af.

Den indstilling du kalder "eksponeringsforskel" er en hurtig måde at
korrigere ved f.eks. modlys, eller meget kontrastrige motiver.

Held og lykke
Jørgen

Fra : J. Jørgensen

Dato : 29-01-06 16:27

"J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Den indstilling du kalder "eksponeringsforskel" er en hurtig måde at
> korrigere ved f.eks. modlys, eller meget kontrastrige motiver.

Hej igen Karsten

Supplerende:
Jeg har lige kigget på nettet for at se hvad Olympus Sp-350 egentlig kan.
Det er jo en ret avanceret teknik - Jeg har selv et næsten tilsvarende blot
Panasonic FZ 30.
De to apparater har en del indstillinger tilfældes.
Jeg vil lige gøre opmærksom på brug af histogram - hvis man lærer sig at
aflæse disse korrekt, så er man aldrig i tvivl om man eventuelt skal
korrigere lidt for automatikken.
Det er rigtigt spændende at fotografere med sådan noget udstyr - Der er
uanede muligheder - jeg glæder mig til insekterne igen kommer frem - Jeg
holder meget af Makro mulighederne.

Endnu engang
Held og lykke
Jørgen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-01-06 18:59

On Sun, 29 Jan 2006 16:27:16 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

>Jeg vil lige gøre opmærksom på brug af histogram - hvis man lærer sig at
>aflæse disse korrekt, så er man aldrig i tvivl om man eventuelt skal
>korrigere lidt for automatikken.

Jeg bruger også ofte histogrammet - og er ved at lære det føler jeg.
Der er egentlig kommet ganske gode "lege" billeder ud af at bruge
histogrammet og eksponeringsforskellen.

Fra : Karsten Jensen

Dato : 29-01-06 19:10

On Sun, 29 Jan 2006 16:10:08 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

>P er faktisk det samme som AUTO - du har bare lidt flere muligheder for
>manuelt at afvige fra den foreslåede indstilling.

Se, nej, det har jeg ikke - jeg kan i P kun stille på
eksponeringsforskellen. Tilgengæld ændrer den i denne på ISO'en. Har
lige taget et testbillede i AUTO - og her står ISO'en i 200, og i
P-mode står den i 100.

>A - her er det blænden du kan stille.
>S - her er det lukkertiden du kan stille.
>A og S har den egenskab, at den samlede eksponering hele tiden er den samme.

Hmmm - hvad mener du med den "samlede eksponering"?

>Stiller du på lukkertiden kompenceres automatisk med blænden osv.
At stille på lukketiden er ikke rigtig noget jeg kan "hitte" ud af at
få noget sjovt eller brugbart ud af :-=

>M - Manuel. Helt manuelt er det sjældent idet du bliver mere eller mindre
>Guidet af automatikken, alt efter hvilket apparat/mærke du er i besiddelse
>af.
Ja, den funktion bruger jeg heller ikke rigtig. Men meget A, P - og
selvfølgelig også Auto.

>Den indstilling du kalder "eksponeringsforskel" er en hurtig måde at
>korrigere ved f.eks. modlys, eller meget kontrastrige motiver.
Hmmmmmm....... det gav jo lidt mere mening *S*

Fra : Jacob

Dato : 29-01-06 20:37

"Karsten Jensen" <k-j_absolute_no_spamming@direkte.org> skrev i en
meddelelse news:vj0qt15774s85casokfthepjvf6kgunqup@4ax.com...

> [...]
> eksponeringsforskellen. Tilgengæld ændrer den i denne på ISO'en. Har
> lige taget et testbillede i AUTO - og her står ISO'en i 200, og i

Du kan gå manuelt ind og diktere en masse parametre i P iso filformat mm.

> Hmmm - hvad mener du med den "samlede eksponering"?

at både 1/60 F/8 og 1/120 f/5.6 giver samme mængde lys på "filmen".

> At stille på lukketiden er ikke rigtig noget jeg kan "hitte" ud af at
> få noget sjovt eller brugbart ud af :-=

Du bruger den ved action billeder hvor du vil have fartstriber eller hvis du
vil fryse en bevægelse fuldstændig. frøv at tage et billede af en bil i fart
med en lukketid på 1/80. du skal huske at følge bilen med kameraet. det
kaldes at panne

> Ja, den funktion bruger jeg heller ikke rigtig. Men meget A, P - og
> selvfølgelig også Auto.

Du har intet at bruge auto til. Du skal bruge P. her bestemmer du selv ISO,
exponerings korektion, filformat, måden du måler lyset på, fokuspunkt, også
dette med om du vil køre 1/60 F/8 eller 1/120 f/5.6. det ændrer du
sandsynligvis på et dreje hjul.

> Hmmmmmm....... det gav jo lidt mere mening *S*

Håber det gav lidt mere mening.

Jacob

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-01-06 12:30

On Sun, 29 Jan 2006 20:37:04 +0100, "Jacob" <bip@bop.dk> wrote:

>Håber det gav lidt mere mening.

ABSOLUT..... tak for forklaringerne.

Fra : J. Jørgensen

Dato : 29-01-06 21:23

> At stille på lukketiden er ikke rigtig noget jeg kan "hitte" ud af at
> få noget sjovt eller brugbart ud af :-=

Hej igen Karsten

Lige lidt eksempler på brug af lukkertiden:
1.
Hvis du har motiver med meget bevægelse (hvor motivet har en fast afstand,
men bevæger sig meget, det er tit tilfældet med dyr og børn), så kan du med
fordel ændre til en lidt hurtigere lukkertid. Blænderåbningen vil derved
blive større, og betyder en dårligere dybdeskarphed, men da motivet ikke
ændrer afstand, så skulle det ikke give problemer med focus. Man skal dog
være opmærksom på en nøjagtig focusering.

2.
Ved makrofotografering er der ofte problemer med for lille en
dybdeskarphed - her kan du med fordel ændre til en lidt længere lukkertid.
Det kan f.eks. knibe med at få hele Sommerfuglen, eller Gulsmeden skarp. Det
er lidt ærgerligt, hvis kun den ene vinge, eller et følehorn er skarpt.

Der er virkeligt mange muligheder med de forskellige indstillinger.

Hilsen
Jørgen

Fra : Karsten Jensen

Dato : 30-01-06 12:37

On Sun, 29 Jan 2006 21:23:16 +0100, "J. Jørgensen" <jjdan@galnet.dk>
wrote:

>Hilsen
>Jørgen

Hmmm - tror ti-øren begynder at falde *S*