Printer deling i WinXP
Fra : Christian

Dato : 29-01-06 13:23

Hej NG,
Jeg er ved at blive godt frusteret. Jeg har tidligere haft printer
deling til at fungere men nu kan mine laptops pludselig ikke se min
delte printer.

Min opsætning
Router 192.168.0.1
Hjemme PC 192.168.0.2
Arbejds Laptop1 192.168.0.4
Arbejds Laptop2 192.168.0.5

Alle PCere kører med Windows XP SP2, samt senere patches.

Hjemme PC'en har et delt directory for fildeling og har en Canon i850
USB printer. Printernavn er 'i850'.

Jeg er istand til at få adgang til det delte directory fra begge
Laptops, f.eks mappe drev x: '\\192.168.0.2\mitdirectory'. Begge laptops
kan læse og skrive til directory.

På PC'en er der et fint ikon under min printer med en hånd der viser at
det er en delt printer.

Når jeg forsøger at tilføje min netværksprinter på laptops angiver jeg
Add printer > Network Printer > Connect to this printer
'\\192.168.0.2\i850'. Derefter fortæller windows mig at "Windows cannot
connect to the printer. ..."

Hver laptop kører med en SW firewall og på PC'en kører jeg med ZoneAlarm
(ZA).

Hvordan kan det være at fildeling virker, men printer deling ikke
virker? Gode ideer er velkomne.
Skal jeg angive et eller andet i ZA med trusted zone eller lign.?

Mvh
- Chr

Fra : JJ

Dato : 29-01-06 14:55

> Hvordan kan det være at fildeling virker, men printer deling ikke
> virker? Gode ideer er velkomne.
> Skal jeg angive et eller andet i ZA med trusted zone eller lign.?

Du kan jo prøve at deaktiver ZA og se om det hjælper, så ved du jo om det er
der du skal lede.

JJ

Fra : Christian

Dato : 29-01-06 19:44

Tak for tippet, det er ZA på min hjemme PC der forhindre kontakt. Ved du
hvad jeg skal gøre i min ZA for at tillade at de to andre PCere på mit
LAN har adgang til printeren?
- Chr

Fra : Christian

Dato : 29-01-06 20:04

Hej,

På min hjemme PC har jeg i ZA > Firewall > Zones: tilføjet
Name: Home network
IP add: 192.168.0.1 (som er min router)
Type: Subnet
Zone: Trusted

Nu virker printer deling og fildeling. Jeg håber det er den rigtige
indstilling jeg har angivet.

Tak for hjælpen JJ
- Chr