javascript i IE og FF?
Fra : Martin Ploug

Dato : 28-01-06 16:05

Hej

Jeg er ved at blive skør.

Er her en, der kan henvise mig til
gode sider (og evt. bøger) om formular-
validering med javascript?

Jeg savner eksempler med formularer med flere felter,
hvor valideringen virker i både IE og FF.

Jeg har siddet og kæmpet med at teste forskellige
scripts - nogle scripts virker kun i IE og andre kun i FF
- er det muligt at skrive javascripts, som virker i
begge browsere?
Ellers tror jeg jeg vil holde mig til, at det bare skal virke
i IE.

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Martin Ploug

Dato : 28-01-06 16:36

"Martin Ploug" <mploug@mail.tele.dk> wrote in message
> [...]
> begge browsere?
> Ellers tror jeg jeg vil holde mig til, at det bare skal virke

Nå, jeg fandt noget på http://www.javascriptworld.com/scripts/index.html
som ser ud til at virke i IE og i FF.

- Martin

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-01-06 18:09

On Sat, 28 Jan 2006 16:36:19 +0100, Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk>
wrote:

> Nå, jeg fandt noget på http://www.javascriptworld.com/scripts/index.html
> som ser ud til at virke i IE og i FF.

Du har ikke skrevet hvilken af deres form-valideringer du har brugt, men
jeg kiggede lige på
<url:http://www.javascriptworld.com/scripts/script08.10.html>, som jeg
ikke vil anbefale, da den forhindrer folk i at udfylde formularen med en
korrekt email-adresse, hvis de har f.eks. har et info domæne.
I de fleste tilfælde forsøger folk nok alligevel at oplyse den korrekte
emailadresse, og hvis de taster forkert, så er det næppe et @ de taster
for meget (hvilket ovenstående validering også tjekker), så der er ikke
nogen grund til at tjekke særlig meget.
Hvis strengen indeholder "@" samt et ".", så er der ikke meget andet at
gøre end at godkende det.

--
Ryan Kristensen

Fra : Ryan Kristensen

Dato : 28-01-06 16:38

On Sat, 28 Jan 2006 16:05:17 +0100, Martin Ploug <mploug@mail.tele.dk>
wrote:

> Jeg er ved at blive skør.

Ja, du har oprettet en ny tråd omhandlende det samme, som du spurgte om
kl. 00:46. Det er ret skørt.

> Jeg har siddet og kæmpet med at teste forskellige
> scripts - nogle scripts virker kun i IE og andre kun i FF
> - er det muligt at skrive javascripts, som virker i
> begge browsere?

Det er ikke noget problem, man skal bare ikke bruge browser specifik kode
(window.event).
Det er svært at fejlfinde kode, når man ser det uden for sammenhæng (en
phps-fil udelukkende med javascriptet). Lav en testside der fejler og
upload den i stedet.
Og erstat så alt det hvor der står:
navn=document.kontakt.navn.value;
med:
navn = document.forms['kontakt'].elements['navn'].value;

En andet trick er at åbne den i FF og tjekke javascript consolen, der har
nogle ret gode fejlmeddelelser. Jeg kunne forestille mig, at FF går i stå,
når den ser:
window.event.returnValue = false;, hvad vil du med den linie?
Men upload en test side, så er det lettere at gennemskue, hvad fejlen er.

> Ellers tror jeg jeg vil holde mig til, at det bare skal virke
> i IE.

Endnu et tegn på, at du er ved at blive skør

Du kan finde en form-validering, som bruger korrekt kode, her
<url:http://www.infimum.dk/HTML/validering.html>.

--
Ryan Kristensen

Fra : Martin Ploug

Dato : 29-01-06 15:28

"Ryan Kristensen" <ryankristensen@hotmail.invalid> wrote in message
news.s33hoq0lxxz6q7@news.inet.tele.dk...

> [...]
>
> Endnu et tegn på, at du er ved at blive skør
>
> Du kan finde en form-validering, som bruger korrekt kode, her

Hej Ryan

Tak for dine indlæg.

Jeg har lagt den seneste version af kontaktformularen ud her
http://www.detour.dk/js-validering-ff.htm
og den ser ud til at fungere
i IE og FF.

Hilsen Martin