ang. sovetider for barn på 9 år
Fra : Diana

Dato : 27-01-06 19:08

hej

jeg kunne godt tænke mig at vide hvornår i andre lægger jeres børn i seng.
jeg har en datter på 9 år. som kommer i seng kl 20 og i weekenden en time
senere. hun plejer dog at læse lidt ind hun falder i søvn.

er det for tidligt jeg sender hende ind? hvad gør i?

fra Diana

Fra : Workingmom

Dato : 27-01-06 19:18

Diana skrev:
> [...]
> senere. hun plejer dog at læse lidt ind hun falder i søvn.
>
> er det for tidligt jeg sender hende ind? hvad gør i?

Min søn på otte begynder at blive nattet kl 20:30, får læst historie til
9:00 og skal så sove.

Forskellige børn har forskelligt søvnbehov. Hvis hun vågner tidligt af
sig selv, kunne hun måske godt tåle at være lidt længere oppe. Hvis hun
ikke er til at drive ud af sengen om morgenen, er det måske for sent.

Tine

Fra : Workingmom

Dato : 27-01-06 19:19

Diana skrev:
> [...]
> senere. hun plejer dog at læse lidt ind hun falder i søvn.
>
> er det for tidligt jeg sender hende ind? hvad gør i?

...jeg mener selvfølgelig at han får læst til kl 21:00 - ikke i 12,5 time.

Tine

Fra : Sabina H.

Dato : 27-01-06 19:32

Diana wrote:
> [...]
> i søvn.
> er det for tidligt jeg sender hende ind? hvad gør i?

om det er for tidligt kan du kun afgøre.... der er andre faktorer der
spiller ind...
falder hun i søvn uden problemer?
kommer hun op uden problemer?
vågner hun tidligere end nødvendigt?

hvis du kan sige ja til de to første, og nej til den sidste, lader det jo
til at det tidspunkt i har valgt passer fint til jeres datter.....
hvis hun derimod roder længe inden hun falder i søvn, eller vågner meget
tidligere end nødvendigt, kan det måske være en ide at rykke hendes sengetid
15-30 minutter og se om det kan hjælpe.... hvis hun har svært ved at komme
op, skal hun måske lidt tidligere i seng...
det er meget individuelt hvor meget søvn et barn har behov for....
her i huset er sengetiden kl 21, med lights out kl 22, på skoledage, og i
weekenden går de i seng når de er trætte.... det fungerer fint for os og har
gjort det siden min søn begyndte i skole.... dog er lights out tiden rykket
lidt de seneste år......

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : mk

Dato : 28-01-06 08:19

"Diana" <DianaJ@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> senere. hun plejer dog at læse lidt ind hun falder i søvn.
>
> er det for tidligt jeg sender hende ind? hvad gør i?

Et skolebarn (skal) sove 10 timer (med stort forbehold). Så hvis hun falder
i søvn kl. 20.30 og skal op kl. 6.30 så er det passende. Når det så er sagt
er der jo alle de individuelle hensyn at tage. Nogen har et større, andre et
mindre søvnbehov. Er hun let at få op om morgenen og ellers virker
veludhvilet i skolen er tidspunkterne ok.

mk

Fra : Diana

Dato : 28-01-06 14:25

hej

min datter har svært ved at falde i søvn, og ligger så og læser indtil hun
lægger sig til at sove. hun skal så til hverdag op kl 6 og hun har ikke let
ved at vågne.

fra Diana

Fra : Sabina H.

Dato : 28-01-06 18:33

Diana wrote:
> hej
>
> min datter har svært ved at falde i søvn, og ligger så og læser
> indtil hun lægger sig til at sove. hun skal så til hverdag op kl 6 og
> hun har ikke let ved at vågne.

har i noget aftenritual?
altså feks fra kl 19 skal der leges stille og så kl 19.30 hedder det bad,
tandbørstning og lidt læsning af mor eller far, inden sengetid?
nogen børn kan have svært ved at feks gå fra at lege intenst, måske endda
støjende, og så til at skulle sove.... her hjælper det med en "ned-gearings
tid" som signalerer til ungerne at nu er det snart sengetid....
er der begrænsning på læsetiden?? og har hun en natlampe, eller er der helt
mørkt? bliver hun evt forstyrret om natten, så hun ikke sover dybt nok?

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk