Konservativ sejr i Canada
Fra : Jesper

Dato : 24-01-06 17:29

http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=3532123

Det Konservative Parti med Stephen Harper i spidsen danner ny
mindretalsregering i Canada. Med 124 af de 308 pladser i parlamentet er
Det Konservative Parti størst efter mandagens valg.

Dermed har Stephen Harper, der står i spidsen for partiet og derfor også
bliver premierminister, formået at bryde Det Liberale Partis 12-årige
regeringsperiode.

Harper er kendt som en stærk kritiker af vielser af homoseksuelle og
klimaaftalen fra Kyoto.

--
Jesper
DVD samling -> http://dvd.tradewho.com/

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 03:28

> Harper er kendt som en stærk kritiker af vielser af homoseksuelle og
> klimaaftalen fra Kyoto.
>
> --
Hvorfor skal homoseksuelle (eller nogen andre) også vies ? De kan da sikre
hinanden på anden vis...testamenter og andre papirsakter...deres kærlighed
er jo deres private sag...rager ingen andre....godt nok er ægteskaber
praktiske hvis man har børn...men homoseksuelle kan jo ikke avle børn :)

Kyotoaftalen er jo alligevel virkningsløs sålænge der er 4 milliarder
kinesere, indere mv. der først nu skal til at forurene som vi har gjort de
sidste 100 år!!!! Deres industrialisering starter først rigtigt nu så skal
alle de milliarder til at have egen bil, freon køleskabe, spraydåser,
partikelforureningen vil gå amok....

Fra : Mark Jensen

Dato : 25-01-06 15:04

On Wed, 25 Jan 2006 03:27:31 +0100, "Jan Pedersen"
<jantheman28@hotmail.com> wrote:

> [...]
>er jo deres private sag...rager ingen andre....godt nok er ægteskaber
>praktiske hvis man har børn...men homoseksuelle kan jo ikke avle børn :)

Jeg er såmænd enig. Altså for min skyld kan kirken beslutte hvad den
vil, men det bliver lidt svært at tage seriøst hvis man går på
kompromis med noget af det mest fundamentale i alle religioner, nemlig
at ægteskab er mellem mand og kvinde med henblik på forplantning.

Bøsser og lesbiske skal på alle måder nyde de rettigheder som alle
andre, men et giftermål i kike kan jeg simpelthen ikke se begrundelse
for. Så kunne man ligeså godt sige at et giftermål kunne være imellem
3 personer, eller mellem en mand og en hund. Det holder sgu ikke.

> [...]
>sidste 100 år!!!! Deres industrialisering starter først rigtigt nu så skal
>alle de milliarder til at have egen bil, freon køleskabe, spraydåser,

Vi skal være opmærksomme på miljøet, men vi skal også være
realistiske, og som regel har teknologien overhalet alle de
bekymringer, man måtte have.
I englang forudså man i slutningen af 1800tallet at udviklingen i
antallet af hestevogne betød at hele London ville blive begravet i
hestepærer indenfor 50 år.
Hvad skete der? Ja vi fik bilerne, og problemet løste sig selv.

Lur mig om ikke dette ekstreme behov for fossile brændstoffer gør at
udviklingen i andre løsninger tager fart og overhaler alle de dystre
forudsigelser. Om det så bliver brintpiller, eller noget andet må
tiden så vise.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-06 15:14

> Harper er kendt som en stærk kritiker af vielser af homoseksuelle og
> klimaaftalen fra Kyoto.

Det er nu ikke derfor han har vundet valget, og intet tyder på at han
vil ændre på den lovgivning, der allerede er gennemført.

Næh, de liberale har haft den ene korruptionsskandale efter den anden.

I øvrigt er vielserne gennemført efter at adskille provinsers
højesteretter havde erklæret det som stridende mod prinsernes
forfatninger, ikke at tillade sådanne vielser. Der er i øvrigt ikke tale
om registrerede partnerskaber, men om vaskeægte ægteskaber, med
kirkevielser og ret til adoption af børn {hvis parret efter en konkret
virdering findes egnet}
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 25-01-06 16:01

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> [...]
> om registrerede partnerskaber, men om vaskeægte ægteskaber, med
> kirkevielser og ret til adoption af børn {hvis parret efter en konkret

Nok ikke kirkevielser. Ellers er der tale om blasfami og vranglære så
det klodser.

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-06 16:16

> Nok ikke kirkevielser.

Det er skam op til de enkelte kirker at bestemme.

> Ellers er der tale om blasfami og vranglære så det klodser.

Her er du så uenig med et flertal af bisperne ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 25-01-06 20:50

Per Rønne <per@RQNNE.invalid> wrote:

> Det er skam op til de enkelte kirker at bestemme.

Ikke hvis de vil efterleve Jesus ord og NT.

> Her er du så uenig med et flertal af bisperne ...

....men ikke med NT!

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-06 21:02

> Ikke hvis de vil efterleve Jesus ord og NT.

> ...men ikke med NT!

NT kan læses på mere end én måde, og du finder ikke antydning af din
fortolkning i evangelierne, og da slet ikke i Johannesevangeliet. Som er
det evangelium der efter tradition {og med antydning deraf i egen
ordlyd} er skrevet af disciplen Johannes, »ham Jesus elskede«.

Johannesevangeliet, kapitel 21 {det sidste}:

Jesus og disciplene ved Tiberias Sø

v1 Derefter åbenbarede Jesus sig igen for disciplene ved Tiberias Sø,
og det gik sådan til: v2 Simon Peter, Thomas, også kaldet Didymos,
Nathanael fra Kana i Galilæa, Zebedæussønnerne og to andre af hans
disciple var sammen. v3 Simon Peter sagde til dem: »Jeg tager ud at
fiske.« De sagde: »Vi tager med dig.« De tog af sted og gik om bord i
båden, men den nat fangede de ingenting. v4 Tidligt om morgenen stod
Jesus på strandbredden; disciplene vidste dog ikke, at det var Jesus. v5
Han sagde til dem: »Kast nettet ud på højre side af båden, så skal I få
fangst.« De kastede det ud, og nu kunne de ikke trække det ind igen, så
mange fisk var der. v7 Den discipel, Jesus elskede, sagde til Peter:
»Det er Herren.« Da Simon Peter hørte, at det var Herren, bandt han
tøjet om sig - han var ellers nøgen - og sprang ud i vandet. v8 De
andre disciple kom i båden, de var nemlig ikke langt fra land, kun
omkring to hundrede alen, og de havde nettet med fiskene på slæb.

v9 Da de kom i land, så de et bål af trækul, og på det lå der fisk og
noget brød. v10 Jesus sagde til dem: »Kom med nogle af de fisk, I lige
har fanget.« v11 Simon Peter gik op i båden og trak nettet på land, det
var fyldt med store fisk, 153 i alt; men skønt der var så mange, revnede
nettet ikke. v12 Jesus sagde til dem: »Kom og spis!« Ingen af
disciplene turde spørge ham: »Hvem er du?« For de vidste, at det var
Herren. v13 Jesus går hen og tager brødet og giver dem det, og
ligeledes fisken. v14 Det var nu tredje gang, Jesus åbenbarede sig for
disciplene, efter at han var opstået fra de døde.

Jesus og Simon Peter

v15 Da de havde spist, siger Jesus til Simon Peter: »Simon, Johannes'
søn, elsker du mig mere end de andre?« Han svarede: »Ja, Herre, du ved,
at jeg har dig kær.« Jesus sagde til ham: »Vogt mine lam!« v16 Igen,
for anden gang, sagde han til ham: »Simon, Johannes' søn, elsker du
mig?« Han svarede: »Ja, Herre, du ved, at jeg har dig kær.« Jesus sagde
til ham: »Vær hyrde for mine får!« v17 Jesus sagde til ham for tredje
gang: »Simon, Johannes' søn, har du mig kær?« Peter blev bedrøvet, fordi
han tredje gang spurgte ham: »Har du mig kær?« og han svarede ham:
»Herre, du ved alt; du ved, at jeg har dig kær.« Jesus sagde til ham:
»Vogt mine får! v18 Sandelig, sandelig siger jeg dig: Da du var ung,
bandt du selv op om dig og gik, hvorhen du ville; men når du bliver
gammel, skal du strække dine arme ud, og en anden skal binde op om dig
og føre dig hen, hvor du ikke vil.« v19 Med de ord betegnede han den
død, Peter skulle herliggøre Gud med. Og da han havde sagt det, sagde
han til ham: »Følg mig!«

v20 Da Peter vendte sig om, ser han den discipel følge efter, som Jesus
elskede, og som ved måltidet havde siddet lige ved siden af ham og
spurgt: Herre, hvem er det, der skal forråde dig? v21 Da nu Peter så
ham, sagde han til Jesus: »Herre, hvad så med ham?« v22 Jesus sagde til
Peter: »Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad angår det
så dig? Følg du mig!« v23 Da kom det forlydende ud blandt brødrene, at
den discipel ikke skulle dø. Men Jesus havde ikke sagt, at han ikke
skulle dø, men: Hvis jeg vil, at han skal leve, til jeg kommer, hvad
angår det så dig?

v24 Det er den discipel, som vidner om dette, og som har skrevet dette,
og vi ved, at hans vidnesbyrd er sandt.

v25 Der er også mange andre ting, Jesus har gjort; hvis der skulle
skrives om dem én for én, tror jeg ikke, at hele verden kunne rumme de
bøger, som så måtte skrives.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 25-01-06 21:23

> [...]

> det evangelium der efter tradition {og med antydning deraf i egen
> ordlyd} er skrevet af disciplen Johannes, »ham Jesus elskede«.

Og det er en meget søgt udlægning af teksten at mene, at der er tale om
et homofilt forhold. Og da slet ikke noget der stemmer overens med NT og
Jesus ord iøvrigt!

Luk 17:

v34 Jeg siger jer: Den nat skal to mænd ligge på samme seng; den ene
skal tages med, og den anden lades tilbage. v35 To kvinder skal male på
den samme kværn; den ene skal tages med, og den anden lades tilbage. v36
To mænd skal være ude på marken; den ene skal tages med, og den anden
lades tilbage.« v37 Disciplene spurgte ham: »Hvor, Herre?« Han svarede
dem: »Hvor ådslet er, dér vil også gribbene flokkes.«

Matt 19:

v4 Han sagde: »Har I ikke læst, at Skaberen fra begyndelsen skabte dem
som mand og kvinde v5 og sagde: ›Derfor skal en mand forlade sin far og
mor og binde sig til sin hustru, og de to skal blive ét kød«

Mark 10:

v6 men fra skabelsens begyndelse skabte Gud dem som mand og kvinde. v7
›Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til sin hustru,
v8 og de to skal blive ét kød.‹

Ef 5:

v25 Mænd, elsk jeres hustruer, ligesom Kristus har elsket kirken og
givet sig hen for den v26 for at hellige den ved at rense den i badet
med vand ved ordet, v27 for at føre kirken frem for sig i herlighed,
uden mindste plet eller rynke, hellig og lydefri. v28 Sådan bør også
mændene elske deres hustruer som deres eget legeme. Den, der elsker sin
hustru, elsker sig selv. v29 Ingen hader jo sin egen krop, men nærer og
plejer den, som Kristus gør med kirken. v30 For vi er lemmer på hans
legeme. v31 Derfor skal en mand forlade sin far og mor og binde sig til

Fra : Per Rønne

Dato : 26-01-06 12:52

> Og det er en meget søgt udlægning af teksten at mene, at der er tale om
> et homofilt forhold. Og da slet ikke noget der stemmer overens med NT og
> Jesus ord iøvrigt!

Ingen af dine citater drejer sig om homoseksualitet ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jesper

Dato : 26-01-06 16:05

> [...]

sin hustru, og de to skal blive ét kød.

> Ingen af dine citater drejer sig om homoseksualitet ...

To mænd der ligger på samme leje. Kan du huske hvad GT skrev om det i
Tredie Mosebog?
V.18
22
Hos en Mand maa du ikke ligge, som man ligger hos en Kvinde; det er en
Vederstyggelighed.
23
Med intet som helst Dyr maa du have Omgang, saa du bliver uren derved;
en Kvinde maa ikke stille sig hen for et Dyr til kønslig Omgang; det er
en Skændsel.
24
Gør eder ikke urene med noget saadant, thi med alt saadant har de
Folkeslag, jeg driver bort foran eder, gjort sig urene.
25
Derved blev Landet urent, og jeg straffede det for dets Brøde, og Landet
udspyede sine Indbyggere.
26
Hold derfor mine Anordninger og Lovbud og øv ikke nogen af disse
Vederstyggeligheder, det gælder baade den indfødte og den fremmede, der
bor iblandt eder -
27
thi alle disse Vederstyggeligheder øvede Indbyggerne, som var der før
eder, og Landet blev urent -
28
for at ikke Landet skal udspy eder, naar I gør det urent, ligesom det
udspyede det Folk, som var der før eder.
29
Thi enhver, som øver nogen af alle disse Vederstyggeligheder, de, der
øver dem, skal udryddes af deres Folk.
30
Saa hold mine Forskrifter, saa I ikke øver nogen af de vederstyggelige
Skikke, som øvedes før eders Tid, at I ikke skal gøre eder urene ved
dem. Jeg er HERREN eders Gud!

V.20
Om nogen ligger hos en Mand, paa samme Maade som man ligger hos en
Kvinde, da har de begge øvet en Vederstyggelighed; de skal lide Døden,
der hviler Blodskyld paa dem.

De 3 andre citater handlede om hvordan Jesus sagde at det skulle være
mht til ægteskab, hvor han understregede at der rent faktisk er en grund
til at mennesket er skabt som mand og kvinde: Nemlig for at de kan
forenes med hinanden i ægteskab og blive ét kød.

Det siger sig selv at alle andre konstellationer (kvinde-kvinde,
mand-mand) ikke er forenelig med Jesu lære.

FUT: dk.livssyn.kristendom

Fra : #2066

Dato : 26-01-06 02:57

"Per Rønne" wrote:

> [...]
> ordlyd} er skrevet af disciplen Johannes, »ham Jesus elskede«.
>
> Johannesevangeliet, kapitel 21 {det sidste}:

I love the smell of Bible quotes in the morning!

Fra : #2066

Dato : 25-01-06 17:26

"Per Rønne" wrote:

> Det er nu ikke derfor han har vundet valget, og intet tyder på at han
> vil ændre på den lovgivning, der allerede er gennemført.

Han vil maaske gerne, men han kan ikke. Harper har et solidt parlamentarisk
flertal imod sig mht disse og andre konservative maerkesager som de mest
rabiate i hans bagland ellers gerne saa fremmet.. Harper's "The Conservative
Party of Canada" er en ny konstruktion, der er resultatet af en
sammenlaegning af "The Reform Party" (et hoejreradikalt protestparti med et
lille, men tidligere ubehageligt ioejnefaldende, antal racistiske elementer)
og af "The Progressive-Conservative Party of Canada"; det foerhen saa
stolte, historiske konservative parti.

> Næh, de liberale har haft den ene korruptionsskandale efter den anden.

Ja. Desvaerre var det den forrige liberale regering's (under Jean Chretien)
skandaler der smittede af paa den nu afgaaende regering (under Paul Martin).
En uafhaengig dommerundersoegelse havde ellers fastslaaet af medlemmerne af
Martin's regering ikke havde lod eller del i skandalerne. Det var endog
Martin selv der pudsede baade dommer Gomery og Det beredne Politi paa
medlemmerne af den tidligere regering og deres eventuelle medskyldige.

> I øvrigt er vielserne gennemført efter at adskille provinsers
> højesteretter havde erklæret det som stridende mod prinsernes
> forfatninger, ikke at tillade sådanne vielser.

Det var vist imod Section 15(1) af "Canadian Charter of Rights and
Freedoms", som er er en del af Canada's grundlovskompleks:

15. (1) Every individual is equal before and under the law and has the right
to the equal protection and equal benefit of the law without discrimination
and, in particular, without discrimination based on race, national or ethnic
origin, colour, religion, sex, age or mental or physical disability.

hvor Canada's hoejesteret tidligere havde konkluderet at diskrimination paa
basis af seksualitet er ligestillet med diskrimination paa grundlag af
ovenstaaende.

> Der er i øvrigt ikke
> tale om registrerede partnerskaber, men om vaskeægte ægteskaber, med
> kirkevielser og ret til adoption af børn {hvis parret efter en konkret
> virdering findes egnet}

Det er, som du naevner andetsteds, op til det enkelte trossamfund hvorvidt
deres praester/rabbinere/imamer/osv skal kunne foretage vielser. United
Church of Canada, som er det stoerste protestantiske trossamfund i Canada
(og som jeg selv nominelt tilhoerer) har fx besluttet at der er op til de
enkelte menighedsraad om "deres" praest maa foretage saadanne vielser.

Det bliver interessant at se om Harper kan faa et funktionsdygtigt parlament
stablet paa benene i dets nye sammensaetning. Hvis ikke, ender han maaske
som andre konservative doegnfluer der har maattet vige pladsen efter kort
tid ved magten (Joe Clark, 7 maaneder ved magten i 1979, eller Kim Campbell,
5 maaneder i 1993), .