Lavalderen i Norge
Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 19:45

I dagens Berlingske Tidende, Magasinet side 18, kan man se et par
artikler om et nyt engelsk band bestående af fire 19-årige drenge. Og
jeg citerer:

==
»Han roste os og var vildt høflig. Min mor er stadig helt vild med ham,
og det fortalte jeg ham. Og hun skreg i telefonen, at nu var hendes søn
virkelig en rockstjerne,« griner Andy Nicholson, inden han lavmælt
spørger til spiritusserveringsalderen i Danmark.
Han ånder lettet op over svaret.
»Cool, mit /fake id/ er nemlig kun på 21 år, og det kunne vi ikke bruge
i Norge.«
Selv om man er kommet ud af øvelokalet i garagen og ud i verden, er det
ikke alt, man er gammel nok til.
==

Sig mig, hvad er den »spirituøse« lavalder egentligt oppe på i Norge?
25?

Til nordmændene: lavalderen er i Danmark netop sat /op/ til 16 år {18 på
et værtshus}.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 20:41

> [...]
> Og
> jeg citerer:
> Sig mig, hvad er den »spirituøse« lavalder egentligt oppe på i
snip
> Til nordmændene: lavalderen er i Danmark netop sat /op/ til 16 år
> {18 på
> et værtshus}.

Ikke mærkeligt at relativ flere dør af sprut i Norge end her

" Jeg skader aldrig andre end mig selv, og det kommer ikke
andre ved. Billie Holliday

"One man's poison ivy is anther man's spinach. George
Ade

To alcohol! The cause of - and solution to - all of life's problems!
Homer Simpson

Ved en sportsbegivenhed drejer det sig ikke, om du vinder eller taber,
men om hvor fuld du bliver. Homer Simpson

Fra : Jon Haugsand

Dato : 23-01-06 21:09

* Per Rønne
> Sig mig, hvad er den »spirituøse« lavalder egentligt oppe på i Norge?
> 25?

20 år for sprit.
18 for øl og vin
18 for røyk
16 for sex

--
Jon Haugsand
Dept. of Informatics, Univ. of Oslo, Norway, mailto:jonhaug@ifi.uio.no

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-06 08:32

Jon Haugsand <jonhaug@ifi.uio.no> wrote:

> * Per Rønne
>
> 20 år for sprit.

Men så måtte hans /fake ID/ vel alligevel have kunnet bruges? Medmindre
de ikke troede på det.

> 18 for øl og vin
> 18 for røyk
> 16 for sex

16 år for øl, vin og sprit i kiosk og supermarked, 18 på værtshus.
15 år for sex.

Men I har jo også et stærkt Kristeligt Folkeparti deroppe ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 00:29

> [...]
> 15 år for sex.
>
> Men I har jo også et stærkt Kristeligt Folkeparti deroppe ...

Ja skønt med alle disse aldersgrænser som ingen tager alvorligt :)

Fra : Per Rønne

Dato : 25-01-06 06:56

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i en meddelelse

> Ja skønt med alle disse aldersgrænser som ingen tager alvorligt :)

Ja, prøv du at blive i trusserne på en 14-årig - hvis du altså selv er
voksen ...
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Thomas Skogestad

Dato : 23-01-06 23:33

* Jon Haugsand

| 20 år for sprit.

For å kjøpe.

| 18 for øl og vin

For å kjøpe.

| 18 for røyk

For å kjøpe.

| 16 for sex

For å bli straffet med å ha sex folk som er yngre, og slippe at folk som er
eldre blir straffet.

--
Thomas Skogestad

Fra : N/A

Dato : 24-01-06 08:32

Fra : Per Rønne

Dato : 24-01-06 08:32

Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com> wrote:

> En lavalder på enten 15 eller 18 ville være optimal. Vel og mærke en generel
> lavalder: kriminel lavalder, seksuel lavalder, lavalder mht. tobak og
> alkohol. Men politikere kan ikke lide love der ikke bliver efterlevet :)

Vi har også andre lavaldre, som 21 for at få kørekort til stor
motorcykel. 26 for at blive steriliseret. 30 for at blive opfattet som
/helt/ voksen i forbindelse med overførselsindkomster.

Og snart bliver alderen for de særlige »ungeydelser« tilsyneladende sat
op til 30, så halv dagpengesats for 29-årige, halv dækningsperiode {to
år mod fire for voksne}, medmindre den unge er optaget i A-kassen efter
dimittendreglen. Og kontanthjælp på »stratydelse« som efter et halvt års
ledighed reduceres til SU-satsen. Så de har et incitament til at tage en
uddannelse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk