Misinformation
Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 09:35

I dagens Berlingske Tidende kan man på side 9 nederst, i en artikel af
Lene Frøslev, bl.a. læse følgende:

==
Omstridt område

Netop afstemningen i Jerusalem har været en del af en storpolitisk
strid. Israel fastholder, at hele det udelte Jerusalem er den jødiske
stats hovedstad, og landet afviser, at det arabiske Østjerusalem siden
1967 skulle være besat palæstinensisk område. Israel har derfor hidtil
afvist, at palæstinensere i den del af Jerusalem, som Israel har
fastlagt grænserne for, kan stemme til palæstinensiske valg - eller for
den sags skyld israelske.
==

Dette er et eksempel på den danske presses sædvanlige misinformation af
befolkningen.

Palæstinenserne i Østjerusalem, som i øvrigt har jødisk
befolkningsflertal, har hele tiden kunnet blive israelske statsborgere;
det kræver blot at de accepterer det, og at de naturligvis har det
ID-kort der viser, at de må bo i Israel. Som israelske statsborgere
ville de naturligvis kunne stemme til Knesset.

Så længe de fastholder at de ikke vil modtage det israelske
statsborgerskab, er deres stemmeret begrænset til Jerusalems
kommunalbestyrelse, ganske som det er tilfældet her i landet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : jodem

Dato : 23-01-06 10:01

> [...]
> statsborgerskab, er deres stemmeret begrænset til Jerusalems
> kommunalbestyrelse, ganske som det er tilfældet her i landet.

Ja, glemte du ikke at sige, at deres accept af israelsk statsborgerskab
ville indebære, at de kunne afskrive Østjerusalem som palæstinensisk og
derfor fra deres synsvinkel er udelukket, hvorefter resultatet er det samme,
som det Lene Frøslev refererer?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 10:23

jodem <jodem@nypost.dk> wrote:

> Ja, glemte du ikke at sige, at deres accept af israelsk statsborgerskab
> ville indebære, at de kunne afskrive Østjerusalem som palæstinensisk

Nu er det jo en individuel beslutning, men det giver sig selv at
accepterer befolkningen i sin helhed {der er i dag knap 100.000 arabere
og 150.000 jøder i Østjerusalem} så fortsætter Jerusalem som Israels
udelte hovedstad.

> og derfor fra deres synsvinkel er udelukket, hvorefter resultatet er det
> samme, som det Lene Frøslev refererer?

Næh, de har jo stadig den kommunale stemmeret. Stemmeretten til Knesset
fordrer naturligvis israelsk borgerskab.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 23-01-06 10:55

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> I dagens Berlingske Tidende kan man på side 9 nederst, i en artikel af
> Lene Frøslev, bl.a. læse følgende:

(...) Hvorfor hjælper den danske stat i øvrigt ikke med valghandlingen? Der
er da utrolig mange pdlæstinensere ligesom der er mange irakere i
Danmark....Er det ikke væsentligt at støtte op om demokrati og
nationbuilding for palæstinensernes vedkomennende?

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 11:01

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> [...]

> Danmark....Er det ikke væsentligt at støtte op om demokrati og
> nationbuilding for palæstinensernes vedkomennende?

Jeg har ikke hørt noget om at statsløse palæstinensere uden for
områderne Gaza og Vestbredden overhovedet har stemmeret til det
palæstinensiske hjemmestyreråd.

Udlandsdanskere som Klaus Rifbjerg har jo heller ikke stemmeret her i
landet, men må nøjes med at stemme til kommune- og EU-parlamentsvalg i
sit spanske skatteparadis.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 23-01-06 11:28

Der

> Jeg har ikke hørt noget om at statsløse palæstinensere uden for
> områderne Gaza og Vestbredden overhovedet har stemmeret til det
> palæstinensiske hjemmestyreråd.

Nej, og det er da et eller andet sted ret interessant at man ikke behandler
demokratiet på samme måde som Irak. Der *er* jo tale om en helt ny og ung
nation hvor mange stemmer for allerførste gang, og som vi *alle* lukrerer på
bliver en succes.

> Udlandsdanskere som Klaus Rifbjerg har jo heller ikke stemmeret her i
> landet, men må nøjes med at stemme til kommune- og EU-parlamentsvalg i
> sit spanske skatteparadis.

Når han ikke lige sidder i sin luksuslejlighed i Berlin og revser
femsjettedelssamfundets tabere for at stemme på DF.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 12:07

> [...]

> nation hvor mange stemmer for allerførste gang, og som vi *alle* lukrerer på

I Irak kan man have en forventning om at mange eksik-irakere vil vende
tilbage til deres hjemland, når det falder til ro. Det der forhåbentligt
bliver til en fremtidig selvstændig palæstinaarabisk stat {omfattende
Gaza + 90% af Vestbredden} vil alligevel ikke kunne rumme
eksilpalæstinenserne, og de vil nok i overvejende grad stemme mod en
løsning på konflikten - lige som Hamas-folkene.

> Når han ikke lige sidder i sin luksuslejlighed i Berlin og revser
> femsjettedelssamfundets tabere for at stemme på DF.

Nåeh, det er en nyhed for mig at han også har en luksuslejlighed i
Berlin til når han skal opleve storbylivet.

Når han et par gange om året er i København bor han vel så på
d'Angleterre?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 23-01-06 12:17

Per Rønne wrote:

> [...]
> rumme eksilpalæstinenserne, og de vil nok i overvejende grad stemme
> mod en løsning på konflikten - lige som Hamas-folkene.

Jeg tror nu langt de fleste palæstinenserne ønsker at vende hjem til et
fredeligt Palæstina og deltage i opbygningen af samfundet. At
verdenssamfundet og Sharon har sendt palæstinenserne i armene på Hamas er en
helt anden problematik.

> Nåeh, det er en nyhed for mig at han også har en luksuslejlighed i
> Berlin til når han skal opleve storbylivet.

Han boede der vist fast nogle år.

> Når han et par gange om året er i København bor han vel så på
> d'Angleterre?

Aner det ikke - men bibliotekspengene rækker i hvert fald videre end det

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 12:43

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> Jeg tror nu langt de fleste palæstinenserne ønsker at vende hjem til et
> fredeligt Palæstina og deltage i opbygningen af samfundet.

Der er ganske simpelt ikke plads på Vestbredden og på Gaza til flere
millioner ekstra mennesker. Husk på at de 700-800.000 arabere der
flygtede ved Israels genoprettelse {en god del af den efter opfordringer
fra de invaderende arabiske hære} siden har formeret sig voldsomt.

Fra arabisk side lyder kravet at de skal vende tilbage til /Israel/, men
dels modtog Israel flere jødiske flygtninge fra den arabiske verden end
der var arabere der flygtede fra Israel, dels ville det israelske
samfund ikke kunne klare en sådan »tilbagevenden« af millioner af børne-
og oldebørn til de oprindelige flygtninge.

> At verdenssamfundet og Sharon har sendt palæstinenserne i armene på Hamas
> er en helt anden problematik.

Det ved jeg nu ikke om er helt retfærdigt. Men det er da rigtigt at
israelerne på et tidspunkt indirekte støttede Hamas, for at undergrave
PLOs autoritet. Noget man nok i dag fortryder.

»Verdenssamfundet«? For mig at se har arabernes værste fjende været dem
selv. De har aldrig søgt det mulige, men det umulige.

> Han boede der vist fast nogle år.

> Aner det ikke - men bibliotekspengene rækker i hvert fald videre end det

Han får nu også livsvarigt en ydelse fra kulturminesteriet.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Konrad

Dato : 23-01-06 13:24

Per Rønne wrote:

> [...]
> flygtede ved Israels genoprettelse {en god del af den efter
> opfordringer fra de invaderende arabiske hære} siden har formeret sig

Uanset jeg ikke deler din opfattelse af dette, så må svaret være : Og hvad
så? Er pladsproblemer gyldig grund til ikke at arbejde for et fredeligt
demokrati?

> Fra arabisk side lyder kravet at de skal vende tilbage til /Israel/,

Fra *nogle* arabiske sider. Og det er fuldkommen legetimt at ønske at vende
tilbage til sine fædrene jord - det burde du da af alle kunne skrive under
på. Men nu var det ikke diskussion om Israel eller hvor meget
palæstinenserne "formerer" sig, jeg ville anmærke - men det interessante
forhold at demokrati og nationbuilding, på trods af at lige netop den
palæsinensiske sag udgør bla det ideologiske grundlag/påskud for f.eks Bin
Laden, åbenbart ikke er noget issue, i mødsætning til Irak. Irak har pudsigt
nok *aldrig* været argument for terror, altså før nu. Hvis man ville skabe
fred og demokrati Mellemøsten virker Palæstina af alle steder som et godt og
logisk sted at starte. Men af en eller anden grund kan de sejle deres egen
sø.

> men dels modtog Israel flere jødiske flygtninge fra den arabiske
> verden end der var arabere der flygtede fra Israel,

Formerer jøderne sig da også "voldsomt"?

> dels ville det
> israelske samfund ikke kunne klare en sådan »tilbagevenden« af
> millioner af børne- og oldebørn til de oprindelige flygtninge.

Hvorfor skriver du tilbagevenden i gåseøjne? Det er da om noget en mere reel
tilbagevenden end den jødiske. Uanset om du så mener det er muligt eller ej.
Vendte Melchior eller Pundik f.eks "tilbage"? Næh - de har da emigreret.

> Det ved jeg nu ikke om er helt retfærdigt. Men det er da rigtigt at
> israelerne på et tidspunkt indirekte støttede Hamas, for at undergrave
> PLOs autoritet. Noget man nok i dag fortryder.

Jeg tror man fortryder rigtig meget. Det var heller ikke specielt smart at
terrorbombe britiske interesser i Egypten for at give palæstnenserne
skylden, og gøre verdenssamfundet fjendtligt stemt imod dem. Resultatet ser
vi i dag.

Fra : Per Rønne

Dato : 23-01-06 14:16

> [...]

> så? Er pladsproblemer gyldig grund til ikke at arbejde for et fredeligt

Nu drejede mit svar sig om mulighederne for at få alle palæstinaarabere
til at vende »hjem« til bosættelse på Vestbredden og Gaza. Og det er
umuligt.

Og naturligvis arbejdes der for etablering af et fredeligt demokrati
dér. For at det skal kunne lade sig gøre kræver det bare at vi får en
fredsaftale, med anerkendte grænser mellem Israel og en sådan stat.

> [...]
> tilbage til sine fædrene jord - det burde du da af alle kunne skrive under
> på. Men nu var det ikke diskussion om Israel eller hvor meget

Familier med 12 børn i flygtningelejrene er mig bekendt intet særsyn.

> [...]
> forhold at demokrati og nationbuilding, på trods af at lige netop den
> palæsinensiske sag udgør bla det ideologiske grundlag/påskud for f.eks Bin

Mig bekendt er »Palæstinaspørgsmålet« for Osame bin Laden noget
forholdsvist nyt. Det primære for ham, umiddelbart, er at stoppe enhver
vestlig påvirkning af Dar al-Islam. Det sekundære naturligvis at skabe
et verdensomspændende kalifat - men i dette spørgsmål træder harn nu sig
selv over tærerne.

> [...]
> logisk sted at starte. Men af en eller anden grund kan de sejle deres egen

Jeg tror faktisk at palæstinenserne har fået al mulig hjælp af Vesten.
Men nogle mener åbenbart at den hjælp de /burde/ have haft havde været
en rask lille krig mod de overlevende fra Hitlers udryddelseslejre.

> Formerer jøderne sig da også "voldsomt"?

Der var bare flere jøder fra den arabiske verden der blev deporteret til
Israel, end der var arabere der flygtede fra Israel.

> [...]
> Vendte Melchior eller Pundik f.eks "tilbage"? Næh - de har da emigreret.

Den enkelte person kan aldrig vende tilbage til et sted, de aldrig har
boet. Et folk kan dog godt.

Et palæstinaarabisk folk er en konstruktion, der først blev til
virkelighed da befolkningen vedkendte sig at tilhøre et sådant folk. Og
det skete først efter 1967.

Hvad taler du dog om?
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : NoTrabajo

Dato : 23-01-06 14:15

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> skrev i

(Om Klaus Rifbjerg)
> Han får nu også livsvarigt en ydelse fra kulturminesteriet.

"Vennerne" forstår åbenbart at forgylde hinanden.
--
NoTrabajo

Fra : Jens Bruun

Dato : 24-01-06 17:39

"NoTrabajo" <notrabajo@gmail.com> skrev i en meddelelse

> "Vennerne" forstår åbenbart at forgylde hinanden.

Ja, til forskel fra dig, der bliver forgyldt af alle os andre.

--
-Jens B.
http://www.fotolog.dk - My photo diary (Last updated 11/19/05)