Det passer jo ikke Thorkild
Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-12-05 16:49

Hvor mange flere beviser vil du have på at privatisering ikke medfører
billigere service til lavere pris. men at privatisering lige så ofte
medførerer DÅRLIGERE service? Altså at privatisering blt er nedskæringer ad
bagvejen

http://www.dr.dk/Regioner/Bornholm/Nyheder/Erhverv/2005/12/23/064356.htm

Peter

Fra : Tim

Dato : 23-12-05 16:58

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message
> [...]
> billigere service til lavere pris. men at privatisering lige så ofte
> medførerer DÅRLIGERE service? Altså at privatisering blt er nedskæringer

Kan du sige "Combus"?

Tim

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-12-05 18:00

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> wrote in message

> Kan du sige "Combus"?

C.o.m siger Com - b.u.s siger bus siger Combus

Peter

Fra : Tim

Dato : 23-12-05 18:27

> "Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message

> C.o.m siger Com - b.u.s siger bus siger Combus

Deeet var flåååt Peter

I øvrigt et offentligt busselskab, der er skoleeksemplet på, at busselskaber
skal privatiseres. Det kostede skatteborgerne mange hundrede millioner. De
mange hundrede millioner gik i øvrigt til at udkonkurrere de privatejede
konkurrenter.

Alligevel kuldsejlede Combus.

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 23-12-05 18:31

Tim wrote:
> [...]
> hundrede millioner. De mange hundrede millioner gik i øvrigt til at
> udkonkurrere de privatejede konkurrenter.

Kan du sige ældre/privatpleje og I.S.S. Tim?

--
Allan Riise
Life is like a box of Chocolates

Fra : Tim

Dato : 23-12-05 19:33

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Kan du sige ældre/privatpleje og I.S.S. Tim?

Ja da

Og?

Tim

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-05 20:10

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:43ac3447$0$2107

> Kan du sige ældre/privatpleje og I.S.S. Tim?

Det er da ganske glimrende, det kører fint i Sverige, men Socialdemokrater i
Danmark har det lidt svært med at fatte den slags.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 27-12-05 09:56

Thorkild Poulsen wrote:

> Det er da ganske glimrende, det kører fint i Sverige, men
> Socialdemokrater i Danmark har det lidt svært med at fatte den slags.

Erindrer godt den med de forfærdende forhold på et ISS-drever plejehjem, hvor de ældre i bogstaveligste forstand døde i deres eget lort. ISS-Kontrakten blev øjeblikkeligt revet i stykker. Er det små 4 år siden?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-12-05 11:08

"Konrad" <david@gmail.com> wrote in message

> [...]
> ISS-Kontrakten
> blev øjeblikkeligt revet i stykker. Er det små 4 år siden?

Hvor mange sager har du hørt om det offentlige ?

Og find så lige ISS sagen, svjh var der tale om fejl fra myndighedernes
side.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 27-12-05 13:51

Thorkild Poulsen wrote:
> "Konrad" <david@gmail.com> wrote in message

> Hvor mange sager har du hørt om det offentlige ?

Erindrer ingen omfattende tilfælde systematisk svigt, på f.eks et plejehjem
eller i en børnehave. Og slet ikke nogen, hvor det offentlige ikke er blevet
gennemhaglet med kritik.

> Og find så lige ISS sagen, svjh var der tale om fejl fra
> myndighedernes side.

Næh. Fejlen var, ifølge ISS, at de flyttede ind i lokalerne i Solna inden de
var færdige, og dermed skulle det stakkels personale tage sig af at sætte
låse og alarmer mv i. Hvordan det så kan afstedkomme koldbrandssår er mig en
gåde. En ret kedelig sag, ud af adskillige. Nu vil jeg gerne erkende, at der
også er en tendens i medierne til at køre hetz på den type projekter, men
hetzen er der jo kun, fordi der gang¨på gang har vist sig at være problemer
med udlicitering, også i Danmark.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-12-05 06:49

> [...]
> plejehjem
> eller i en børnehave. Og slet ikke nogen, hvor det offentlige ikke er

http://www.liberator.dk/art-detail.asp?A_Id=683

Beskriver situationen meget godt.

> [...]
> også er en tendens i medierne til at køre hetz på den type projekter, men
> hetzen er der jo kun, fordi der gang¨på gang har vist sig at være

Jeg må sige ikke at huske detaljerne fra pressen, men kender til den fra
anden kilde.

Mener fortsat der var store fejl på offentlig side, men sagen er for gammel
til at finde frem.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 14:57

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Hvor mange sager har du hørt om det offentlige ?
>
> Og find så lige ISS sagen, svjh var der tale om fejl fra myndighedernes

Den eneste fejl myndighederne gjorde, var at overlade plejehjemmet til
ISS..!!
Men de har, i modsætning til Dårekild, indset fejltagelsen.

Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 22:28

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> skrev i en meddelelse

> "Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> skrev i en
meddelelse

Og nu kommer så en ny sag, hvor ISS har sparet hospitalernes rengøring væk,
idet der først og fremmest skal være til profitten.
Private bedst og billigst?
Kun i borgerlig/liberale feberfantasier.
Egon

Fra : Konrad

Dato : 27-12-05 09:54

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> wrote in message news:43ac3344$0$1778$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> [...]
> mange hundrede millioner gik i øvrigt til at udkonkurrere de privatejede

Combus kuldsejlede ikke fordi det var offentligt, men fordi det blev drevet dårligt. Tror ikke en sammenligning mellem mængden af dårligt drevne offentlige virksomheder i forhold til mængden af dårligt drevne private virksomheder nødvendigvis vil falde ud til det privates fordel. De få eksempler på regulær misrøgt i offentlige virksomheder forsvinder i havet af svig, svindel og svigt hos private. Der er helt sikkert utrolig mange nicher, som bedst drives i privat regi, men lige når vi kommer til offentlig service og det vi forbinder med offentlige anliggender *er* det offentlige altså bedst til at drive den slags.

Hvis vi ser på busselskaber er det jo ret klart, at vi på den ene side mener, at busser bør være et offentligt gode - der skal være transportgaranti selv ude på landet, hvor det overhovedet ikke er rentabelt. Sine steder er det ovenikøbet gjort gratis at køre i bus. På den anden side er der et ønske om konkurrence og mindre offentligt forbrug. Hvordan kan disse to modsatrettede forventninger på nogen måde mødes? Hvordan skulle man kunne drive en privat virksomhed i en branche der ikke er overskudsgivende? For det tredje er vi godt klare over, at det at køre bus er blandt de hårdeste og mest nedslidende jobs : Kulde, træk, stress, vrede passagerer, overfald, fredme osv. Altså et arbejde, hvor der må forventes en vis fleksibilitet hos arbejdsgiveren hvad angår sygdom osv. Og fleksiblitet koster som bekendt penge. Det siger sig selv, at sådan noget som busdrift ikke kan privateres med mindre man enten slækker på kvalitetskravene, eller at man giver store tilskud, og så er det jo i praksis offentligt drevet alligevel. I øvrigt kan jeg oplyse, at der i Connex og Arriva pt er mange opsigelser, simpelthen fordi folk ikke kan klare det øgede pres længere. Selskaberne mangler tilsammen 800 chauffører (!!!!) og jeg har f.eks kendskab til en chauffør, der sagde op efter 80 timers overarbejde på 1½ uge her i december.

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 10:27

> [...]

> (!!!!) og jeg har f.eks kendskab til en chauffør, der sagde op efter 80
> timers overarbejde på 1? uge her i december.

80 times overarbejde? Hold da kæft, det må da gi' kassen i
overtidsbetaling, natbetaling, helligdagsbetaling etc.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Allan Riise

Dato : 27-12-05 10:31

Jesper wrote:

> 80 times overarbejde? Hold da kæft, det må da gi' kassen i
> overtidsbetaling, natbetaling, helligdagsbetaling etc.

Og en hel del større skattesmæk.

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 10:47

> Og en hel del større skattesmæk.

Psst! Du kan sætte overtiden ind på en kapital- eller ratepension og
slippe for topskatten!
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Allan Riise

Dato : 27-12-05 10:54

Jesper wrote:

> Psst! Du kan sætte overtiden ind på en kapital- eller ratepension og
> slippe for topskatten!

Det er korrekt, men det er jo langtfra alle der gør det, jeg kan fortælle
dig, at selv meget højt betalte indsætter meget sjældent over 100.000 om
året.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-12-05 11:24

> Og en hel del større skattesmæk.

For en gangs skyld er jeg enig med Allan, beskatningen af arbejde ar absurd
høj.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 27-12-05 11:28

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> For en gangs skyld er jeg enig med Allan, beskatningen af arbejde ar
> absurd høj.

Jeg bryder mig heller ikke om det, men ja, vi er enige....

Fra : Konrad

Dato : 27-12-05 14:06

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> For en gangs skyld er jeg enig med Allan, beskatningen af arbejde ar
> absurd høj.

Til gengæld resulterer det i lykkelige befolkninger og tilfredshed uden
sidestykke. Se i øvrigt dagens MetroXpress hvor det viser sig, at dem der
tjener mest faktisk har den laveste skatteprocent. Kommer du op over 1½ mio
er man pludselig nede på 41%, svjh.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 28-12-05 06:51

> [...]
> sidestykke. Se i øvrigt dagens MetroXpress hvor det viser sig, at dem der
> tjener mest faktisk har den laveste skatteprocent. Kommer du op over 1½

Hvilket er sammenkædet med aktieavancebeskatning, grundtanken er at udbytte
allerede er beskatte en gang.

Thorkild

Fra : Konrad

Dato : 27-12-05 12:04

Jesper wrote:
> Konrad <david@gmail.com> wrote:
>
> 80 times overarbejde? Hold da kæft, det må da gi' kassen i
> overtidsbetaling, natbetaling, helligdagsbetaling etc.

Det giver ikke en skid - vedkommende vil hellere stå 37 timer i en butik, så
det fandt han fra den ene dag til den anden. Omkring det kursus-hold han var
på i sin tid, er der svjh nu kun 3 tilbage ud af 28, der alle fik fast
arbejde efter kurset. Alle har de sagt op enten i protest (både kollektivt
og individuelt) eller som følge af stress og sygdom. Pengene er ingenting,
og slet ikke animerende for at arbejde lige dér, og ikke i et hvilket som
helst andet usselt lavtlønsjob.

Fra : Jesper

Dato : 27-12-05 13:11

> [...]

> og slet ikke animerende for at arbejde lige dér, og ikke i et hvilket som

Det gi'r fed overtid, det giver aften-, nat- og helligdagstillæg.
http://dvd.tradewho.com/

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-05 18:34

"Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> billigere service til lavere pris. men at privatisering lige så ofte
> medførerer DÅRLIGERE service? Altså at privatisering blt er nedskæringer

Hvad er det du ikke forstår i den artikel ?

Hvilket forhold kommunen vælger mellem pris og kvalitet er da helt op til
kommunen.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 23-12-05 19:40

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> wrote in message

> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du ikke forstår i den artikel ?
>
> Hvilket forhold kommunen vælger mellem pris og kvalitet er da helt op til
> kommunen.

Altså at privatisering ofte blot er nedskæringer
ad bagvejen

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-05 20:12

> Altså at privatisering ofte blot er nedskæringer
> ad bagvejen

Tværtimod er den gennerelle empiri at kvaliteten fremmes.

Og det har jeg henvist til adskillige gange, men det er åbenbart lidt for
svært at forholde sig til saglig empiri.

Thorkild

Fra : DS

Dato : 23-12-05 20:14

> Altså at privatisering ofte blot er nedskæringer
> ad bagvejen

Men så er det et politisk valg. Det er ikke de private firmaers skyld, at
politikerne blandt 5 tilbud vælger det billigste, som oftest naturligt nok
vil være det tilbud med dårligst service.

Synes det er et dårligt eksempel du er kommet med.

DS

Fra : Allan Riise

Dato : 23-12-05 20:21

DS wrote:
> [...]
> skyld, at politikerne blandt 5 tilbud vælger det billigste, som
> oftest naturligt nok vil være det tilbud med dårligst service.

Det er jo også politikerne som Peter langer ud efter.

> Synes det er et dårligt eksempel du er kommet med.

Det skal du så have lov til at mene.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 24-12-05 00:31

"DS" <nospam@tome.com> wrote in message
> [...]
> politikerne blandt 5 tilbud vælger det billigste, som oftest naturligt nok
> vil være det tilbud med dårligst service.

fuldstændig enig

> Synes det er et dårligt eksempel du er kommet med.

nej for det viser blot for gud ved hvilken gang at når man privatiserer og
efterfølgende påstår at man har sparet penge, s kunne de samme penge have
være sparet uden at privatisere, blot ved at sænke kvaliteten

Peter

Fra : DS

Dato : 24-12-05 01:15

> nej for det viser blot for gud ved hvilken gang at når man privatiserer og
> efterfølgende påstår at man har sparet penge, s kunne de samme penge have
> være sparet uden at privatisere, blot ved at sænke kvaliteten

Dit eksempel viser at det billigste alternativ blandt flere er valgt. Dette
alternativ har så også tilsyneladende lavest kvalitet.

Det siger ikke noget om hvilken forskel der er på hvad et offentligt firma
og et privat firma ville tage for et stykke arbejde af ens lav kvalitet.

/DS

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 10:55

DS wrote:
> [...]
>
> Det siger ikke noget om hvilken forskel der er på hvad et offentligt
> firma og et privat firma ville tage for et stykke arbejde af ens lav

Hvilket jo nok kan forklares med at et off. ejet/drevet firma, ikke bare kan
gå på kompromis i forholdet pris og kvalitet, da de der vælger forlanger god
kvalitet og en billig pris.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 11:10

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:43ad1a99$0$2096

> Hvilket jo nok kan forklares med at et off. ejet/drevet firma, ikke bare
> kan gå på kompromis i forholdet pris og kvalitet, da de der vælger
> forlanger god kvalitet og en billig pris.

Og fordi offentlig myndighed er idelogisk blokerede fra at vælge det
bedste - det private - så får vi andenrangs service, e.g. som i folkeskolen.

Det går rigtig godt i Danmark.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 11:14

Thorkild Poulsen wrote:

> Og fordi offentlig myndighed er idelogisk blokerede fra at vælge det
> bedste - det private - så får vi andenrangs service, e.g. som i
> folkeskolen.

Sludder, der er masser af ting som gik glimrende under det offentlige, HTS
t.eks. Sygehusene kørte glimrende og har altid ligget godt til, i forhold
til udlandet, hvis man ser bort fra at der var en lang ventetid, men det er
jo, igen igen, et spørgsmål om hvordan man prioriterer penge.

> Det går rigtig godt i Danmark.

Ikke for omkring 8 % af befolkningen, og det er alt for mange Thorkild!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 15:08

> [...]
> til udlandet, hvis man ser bort fra at der var en lang ventetid, men det
> er jo, igen igen, et spørgsmål om hvordan man prioriterer penge.

HTS kører ad helvede til og Sygehusene kører ad helvede til, det er selv WHO
enige i, vi får ganske enkelt for lidt for pengene.

> Ikke for omkring 8 % af befolkningen, og det er alt for mange Thorkild!

Vor herre bevares.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 17:03

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> HTS kører ad helvede til og Sygehusene kører ad helvede til, det er
> selv WHO enige i, vi får ganske enkelt for lidt for pengene.

HTS kørte ganske glimrende, det var jo ikke selskabets skyld, hvordan
politikken i forhold til off. tranport blev udlevet.

> Vor herre bevares.

Hvilket betyder "Vor Herre Bevar os!", og det har du jo så ret i, for med
den regering vi har, så er det ikke staten Danmark der gør det!

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-12-05 04:53

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:43ad7104$0$2094

> HTS kørte ganske glimrende, det var jo ikke selskabets skyld, hvordan
> politikken i forhold til off. tranport blev udlevet.

HTS kører ikke ganske glimrende, driften er ganske enkelt for dyr.

Man kender en nasserøv når man ser en.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 25-12-05 16:32

Thorkild Poulsen wrote:

> HTS kører ikke ganske glimrende, driften er ganske enkelt for dyr.

Næ, ikke mere end end Mercedes er dyrere end en Citroen C5!

> Man kender en nasserøv når man ser en.

Nu har jeg jo aldrig set dig, andet end på foto, og de har heller aldrig set
mig.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-12-05 20:01

> Næ, ikke mere end end Mercedes er dyrere end en Citroen C5!

Det er nok snarere dårlig ledelse der er problemet.

> Nu har jeg jo aldrig set dig, andet end på foto, og de har heller aldrig
> set mig.

Næ, men din optræden her i gruppen plæderer for retten til at nasse. Lad os
endelig få standset den mentalitet.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 26-12-05 20:10

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Det er nok snarere dårlig ledelse der er problemet.

> Næ, men din optræden her i gruppen plæderer for retten til at nasse.
> Lad os endelig få standset den mentalitet.

Jeg plæderer for et værdigt liv, også selvom man ikke har en Mercedes eller
et arbejde.

Vidste du Thorkild, hvor svært det er at få job hvis ikke man har en udd.?

For mindre end en måned siden, da man i folketinget fremlagde B7, da gik man
af, jobnet, og alle de andre jobportaler igennem, på landsplan var der under
500 job's.

Hvordan vil du give godt 200.000 uden udd. de 500 job's?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 26-12-05 20:30

> Jeg plæderer for et værdigt liv, også selvom man ikke har en Mercedes
> eller et arbejde.

Altså retten til at være en nasserøv.

> Vidste du Thorkild, hvor svært det er at få job hvis ikke man har en udd.?

Det besværliggøres af at de høje skatter har tvunget mindstelønnen for højt
op. Spar på de offentlige udgifter, sænk skatterne og vi skaber
beskæftigelse for ufaglærte. Din løsning er netop ikke nogen løsning, det
svarer til at pisse i bukserne for at få varmen.

> [...]
> under 500 job's.
>
> Hvordan vil du give godt 200.000 uden udd. de 500 job's?

Tænk, jobindex har en helt anden opfattelse af situationen. Alle der vil kan
finde et arbejde, det kan tage lidt tid, hvorfor jeg støtter vores
flexicurity, men der skal være en grænse for folks dovenskab.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 26-12-05 20:50

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Altså retten til at være en nasserøv.

Nope, retten til et værdigt liv.

> [...]
> skaber beskæftigelse for ufaglærte. Din løsning er netop ikke nogen
> løsning, det svarer til at pisse i bukserne for at få varmen.

Det jeg skriver er ikke en løsning ang. arbejdsløsheden, men at de der ikke
*kan* få et arbejde, bevarer retten til et værdigt liv.

> Tænk, jobindex har en helt anden opfattelse af situationen. Alle der
> vil kan finde et arbejde, det kan tage lidt tid, hvorfor jeg støtter
> vores flexicurity, men der skal være en grænse for folks dovenskab.

Sjovt du nævner den, for den havde de også med i undersøgelsen, og det gav
som skrevet før, under 500 job's,

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-12-05 00:39

> Nope, retten til et værdigt liv.

Nej, retten til at være en nasserøv.

> Det jeg skriver er ikke en løsning ang. arbejdsløsheden, men at de der
> ikke *kan* få et arbejde, bevarer retten til et værdigt liv.

Jamen danskerne har da et værdigt liv, et særdeles værdigt liv. Men retten
til evig nas skal formindskes og dem der ikke gider arbejde skal naturligvis
have mindre.

> Sjovt du nævner den, for den havde de også med i undersøgelsen, og det gav
> som skrevet før, under 500 job's,

Det resultat må du meget gerne vise mig, Kaare Danielsen er en god ven af
mig og det er ikke hvad han beretter.

Thorkild

Fra : Bo Warming

Dato : 26-12-05 23:31

> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> wrote in message

> Det er nok snarere dårlig ledelse der er problemet.

Når ikke markedsmekanismerne får magt, kan det kun gå galt

> Næ, men din optræden her i gruppen plæderer for retten til at nasse.
> Lad os endelig få standset den mentalitet.

De værste nassere er de offentligt ansatte. De gør skade og tjener
derved langt mere end en førtidspensionist på højeste niveau

Fra : Egon Stich

Dato : 24-12-05 13:00

> [...]
> Og fordi offentlig myndighed er idelogisk blokerede fra at vælge det
> bedste - det private - så får vi andenrangs service, e.g. som i

Når man i nu lang tid har læst dine skriverier, der i endog særdeles høj
grad udtrykker uvidenhed på snart sagt alle forhold, kan man efterhånden
fristes til at tænke lidt over, om du skulle have ret i din påstand om
folkeskolen?

Hvis den har kunne frembringe et exemplar som dig, må der, i hvert fald hvor
du befandt dig, være tale om eklatant svigt.
Eller har du gået i den stråtæke? Er du så gammel?
Skolegang hver anden dag, roeoptagning i sæsonen osv?
Det er der an del, der tyder på.

Men skolen har, til din orientering, ændret sig ikke så lidt siden.
Og alt er ikke tabt.
Har du overvejet aftenskole?
Der er også VUC, der har kurser, der henvender sig netop til personer netop
på dit niveau.
Og det er ikke mere kostbart, end at du, selv med din gnieragtige tilstand,
burde kunne ofre det.
Det er jo kun et spørgsmål om prioritering.

Egon

Fra : Allan Riise

Dato : 23-12-05 19:45

Thorkild Poulsen wrote:
> "Peter K. Nielsen" <nixen@bixen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er det du ikke forstår i den artikel ?
>
> Hvilket forhold kommunen vælger mellem pris og kvalitet er da helt op
> til kommunen.

Så kommunerne vælger det private fordi det er billigere, ikke nødvendigvis
samme kvalitet..

Det er jo hvad Vi skriver Thorkild, at når nu pris og kvalitet hænger
sammen, så giver en lavere pris = privatsiering i 99% af tilfældende også
dårligere service eller lavere kvalitet.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-05 20:14

> [...]
> sammen, så giver en lavere pris = privatsiering i 99% af tilfældende også
> dårligere service eller lavere kvalitet.

Pris og kvalitet hænger da slet ikke sammen, en markedsdrevet organisation
har da generelt et bedre pris/kvalitetsforhold end en planøkonomisk. Desuden
kan du jo se på vores folkeskole hvordan penge kan bruges dårligt.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 23-12-05 20:19

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Pris og kvalitet hænger da slet ikke sammen

Jo det gør det da Thorkild, hvilket du jo også hat skrevet ovenfor,
medmindre at du er så langt ude, at du i fulde alvor mener at billigere pris
er lig med *højere* kvalitet?

> en markedsdrevet
> organisation har da generelt et bedre pris/kvalitetsforhold end en
> planøkonomisk.

Det kommer så sandelig an på hvad der privatiseres.

> Desuden kan du jo se på vores folkeskole hvordan penge
> kan bruges dårligt.

Det er jo nemt at bruge den med planøkonomi kontra markedsøkonomi, men man
glemmer jo at forudsætningerne for kommunerne, især ang. skole og ældrepleje
er meget forskellig, og at byrden derfor kan være meget forskellig fra
kommune til kommune.

En kommune som Ishøj vil jo have det ulig meget sværere at få en god
folkeskole op at stå, end t.eks. Rungsted.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 23-12-05 22:13

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:43ac4d98$0$2110

> Jo det gør det da Thorkild, hvilket du jo også hat skrevet ovenfor,
> medmindre at du er så langt ude, at du i fulde alvor mener at billigere
> pris er lig med *højere* kvalitet?

Den fik jeg formuleret forkert, det er naturligvis at korrelationen ikke er
lig 1, jeg mener.

> Det kommer så sandelig an på hvad der privatiseres.

Det er jeg nu ikke så sikker på.

> [...]
>
> En kommune som Ishøj vil jo have det ulig meget sværere at få en god
> folkeskole op at stå, end t.eks. Rungsted.

Jeg tænker nu mere på hvor mange penge vi har brugt og sammenlignet med de
PISA målinger der er foretaget.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 24-12-05 11:12

> [...]
Desuden
> kan du jo se på vores folkeskole hvordan penge kan bruges dårligt.

Det er besynderligt, at netop du, der ellers påstår at kunne "regne" på alt,
ikke formår at gennemskue tallene der fremkommer efter privatisering.
Helt klart er tendensen: Mindre for forholdsvis mere.
Men dine ideologiske skyklapper giver dig et handikap.

Når du så afslutningsvis inddrager folkeskolen, som du ganske tydeligt ikke
aner det ringeste om, fuldendes billedet af en umådelig inkompetent og
infantil personage.

Egon

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-12-05 23:54

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> on fredag 23. december 2005 at 19:32 +0100
wrote:
>Ja da
>
>Og?

Tjoooo, det gik jo ikke alt for godt, hverken i Danmark eller Sverige.
Noget du har glemt??

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Tim

Dato : 24-12-05 04:14

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> wrote in message

> Tjoooo, det gik jo ikke alt for godt, hverken i Danmark eller Sverige.
> Noget du har glemt??

Nej kære Frank

Men Combus gik så galt, at det burde have været en lærestreg for enhver
socialist!

Glædelig jul og godt nytår

Tim

Fra : Egon Stich

Dato : 24-12-05 11:05

"Tim" <thpetersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> >

> Nej kære Frank
>
> Men Combus gik så galt, at det burde have været en lærestreg for enhver

Det er jo så nemt, at hive eet exempel frem, og dømme efter det.
Hvorfor mon de, der driver denne underlødige taktik, ikke forsøger at
fremdrage de utallige fallitter i det private?
Dem er der jo flest af, ligegyldig hvilken beregningsmetode, man anvender.
Og dette kan i ikke, på overbevisende måde, gendrive.
Altså:
Det er evident, at private firmaer, for en stor dels vedkommende, har en
uduelig og korrupt ledelse.

Egon

Fra : Alucard

Dato : 24-12-05 22:01

On Sat, 24 Dec 2005 11:05:22 +0100, "Egon Stich"
<stich-foto@stich-foto.dk> wrote:

>Det er evident, at private firmaer, for en stor dels vedkommende, har en
>uduelig og korrupt ledelse.

Endnu et bevis på at du enten er totalt faktaresistent eller
snothamrende dum.....

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-12-05 04:31

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Endnu et bevis på at du enten er totalt faktaresistent eller
> snothamrende dum.....

Hvad mener du med "eller" ?

Thorkild

Fra : Bo Warming

Dato : 25-12-05 08:21

> Hvad mener du med "eller" ?

Jeres fædreland bliver dag for dag mere muslimsk og i kævles internt
om personfnidder. Indse at julegaveboden har en virkelig ond bagside
efter at muslimer spiller rollen som svage

"Men i Danmark er staten julemand hver dag, uden at man selv skal gøre
nogensomhelst indsats. Hvor kan man da drage anden konklusion end, at
danskerne er umådeligt rige og/eller umådeligt dumme. Mogens Glistrup
1994-bog

"Vi holder mere af dem vi giver til, end af dem der giver til os. La
Rochefouceauld

Næstekærlighed er trang efter ny ejendom.Nietzsche

Næstekærlighed skaber en mangfoldighed af synder.Oscar Wilde

Næstekærlighed skjuler en mangfoldighed af synder.Biblen 5 steder

"There is in man a specific lust for cruelty, which infects even his
passion for pity and makes it savage. Nietzsche

Fra : Alucard

Dato : 25-12-05 09:38

On Sun, 25 Dec 2005 04:31:24 +0100, "Thorkild Poulsen"

Øhhhh..... Godt spørgsmål... )))

Fra : Egon Stich

Dato : 25-12-05 11:57

"Alucard" <alucard44@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Endnu et bevis på at du enten er totalt faktaresistent eller
> snothamrende dum.....

Eller blot har fulgt med i mange år?`
Det hænder jo faktisk, at lidt af svineriet finder vej til dagspressen..
Så hvad jeg siger, er faktisk ganske godt dokumenteret.

Egon

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 27-12-05 11:23

"Egon Stich" <stich-foto@stich-foto.dk> wrote in message

> Eller blot har fulgt med i mange år?`
> Det hænder jo faktisk, at lidt af svineriet finder vej til dagspressen..
> Så hvad jeg siger, er faktisk ganske godt dokumenteret.
>
> Egon

Kan kun bekræfte Egon's udtalelser er dokumenterede, til dem der har lidt
svært ved at finde dokumentationen kan jeg anbefale Knold og Tot.

Thorkild

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-12-05 23:56

"Thorkild Poulsen" <thor@superthorkild.fjerndette.dk> on fredag 23.
december 2005 at 20:12 +0100 wrote:

>Tværtimod er den gennerelle empiri at kvaliteten fremmes.
>
>Og det har jeg henvist til adskillige gange, men det er åbenbart lidt for
>svært at forholde sig til saglig empiri.

Nøh, det har du nu ikke henvist til mange gange, du har til gengæld
påstået det mange gange…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 04:45

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Nøh, det har du nu ikke henvist til mange gange, du har til gengæld
> påstået det mange gange.

Ikke sandt, jeg har henvist til udliciteringsrådets rapporter adskillige
gange.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 24-12-05 11:07

> "Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke sandt, jeg har henvist til udliciteringsrådets rapporter adskillige
> gange.
>
> Thorkild

Det kan du gøre fra nu af, og til dommedag.
Dette "råd" er ikke troværdigt, men er korrupte personer, der skriver hvad
som helst for penge.

Egon

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-12-05 23:58

december 2005 at 20:14 +0100 wrote:

>Pris og kvalitet hænger da slet ikke sammen, en markedsdrevet
>organisation
>har da generelt et bedre pris/kvalitetsforhold end en planøkonomisk.

det kunne jeg da godt tænke mig at se dig før et sandhdsbevis for -

>Desuden
>kan du jo se på vores folkeskole hvordan penge kan bruges dårligt.

Dårligt retortisk trick - man kan ikke bruge et andet resortområde til
generelt at nakke det første. Det forudsætter faktisk både argumenter og
basis for fælles forståelse af problemstililngen.
Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 04:55

> det kunne jeg da godt tænke mig at se dig før et sandhdsbevis for -

Planøkonomien har drevet kontinenter i ruin, selv Knud Heinesen har udtalt
markedsøkonomien er planøkonomien overlegen. Den samlede stand af økonomer
anerkender værdien af fri konkurrence og du kan jo til eksempel se hvad der
skete med de gamle statsonopoler da de blev privatiseret.

Jeg kan ikke redegøre for den globale verdensøkonomi og du må mene det
modsatte, men du skuffer mig fælt hvis du ikke anerkender selv så simpel
logisk dragning.

> Dårligt retortisk trick - man kan ikke bruge et andet resortområde til
> generelt at nakke det første. Det forudsætter faktisk både argumenter og
> basis for fælles forståelse af problemstililngen.

Jamen så synes jeg du skal læse redegørelserne fra finansministeriet, der
samlet redegør for sagen. Kom tilbage når du er færdig med dem.

Thorkild

Fra : Egon Stich

Dato : 24-12-05 11:19

> [...]
>
> Jamen så synes jeg du skal læse redegørelserne fra finansministeriet, der
> samlet redegør for sagen. Kom tilbage når du er færdig med dem.

Du har vist ikke styr på dine definitioner.
Findes der noget bedre exempel på forsøg på gennemførelse af netop
planøkonomi, end alle de "tænketanke" og "expertpaneler" de liberale ynder
at nedsætte og financiere for skatteydernes penge?
En planøkonomi, der går ud på at skabe et system, der temmelig rigidt
kanaliserer kapital over på private hænder.
Oven i købet ofte i form af skatteyderbetalte tilskud og støtteordninger.

Der findes ikke større fortalere for planøkonomi, end de småtbegavede og
ideologisk skolede regnedrenge.

Du er ganske exponent for den liberale udgave af socialisme.
En socialisme, der tilsiger borgerne i fællesskab at skabe et samfund, hvor
udbyttet tilfalder overklassen.
En syg konstruktion.

Egon

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 23-12-05 23:55

december 2005 at 20:10 +0100 wrote:
>Det er da ganske glimrende, det kører fint i Sverige, men
>Socialdemokrater i
>Danmark har det lidt svært med at fatte den slags.

Så det er altså socialdemokraternes skyld at ISS i Danmark ikke byder ind
på området?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 04:44

> Så det er altså socialdemokraternes skyld at ISS i Danmark ikke byder ind
> på området?

Ja.

Efter selv Nyrup dømoniserede ISS i sagen om rengøring i Ålborg kommune, har
ISS taget konsekvensen af den negative folkestemning.

Thorkild

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 25-12-05 04:35

> [...]
>
> Efter selv Nyrup dømoniserede ISS i sagen om rengøring i Ålborg kommune,
> har ISS taget konsekvensen af den negative folkestemning.

ska Nyrup nu øgså have skylden for at ISS ikkekunne levere billigere end det
ofentlige uden at kvaliteten blev skandaløs??

Peter

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-12-05 05:57

> [...]
>
> ska Nyrup nu øgså have skylden for at ISS ikkekunne levere billigere end
> det ofentlige uden at kvaliteten blev skandaløs??

Det offentlige brugte 120 Mio. pr. år., ISS gav tilbud på 60 Mio.

Det er ikke unormalt der regnes galt i den slags aftaler og ISS opsagede
kontrakten, de havde regnet 15 Mio. galt. Havde man ikke haft et rødt regime
i Ålborg og en skandaløs statsminister, havde Ålborg købt rengøring til en
væsentlig lavere pris end hvad man betaler i dag.

Thorkild

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 24-12-05 00:00

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> on fredag 23. december 2005 at 20:20 +0100
wrote:

>Det skal du så have lov til at mene.

Ajjj Allan,, det er sgu et dårligt svar - du må da i det mindste begrunde,
ellers taber du da al troværdighed??

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Tim

Dato : 24-12-05 05:05

> Ajjj Allan,, det er sgu et dårligt svar - du må da i det mindste begrunde,
> ellers taber du da al troværdighed??

Respekt, det fortjener du sgu. Ikke fordi det går ud over Allan, men fordi
du prøver at beskæftige dig med alles holdninger.

Respekt.

Tim

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 10:53

Frank Løkkegaard wrote:

> Ajjj Allan,, det er sgu et dårligt svar - du må da i det mindste
> begrunde, ellers taber du da al troværdighed??

Det er jo ikke mig der har lagt linket ind i gruppen, men jeg vil da gerne
uddybe.

Et eksempel der klart viser netop hvad Peter fremsætter af kritik imod denne
regering, nemlig at man ved at sætte den økonomiske tommelskrue på
kommunerne, samtidigt tvinger samme kommuner til at spare hvor man spare
kan.
I dette tilfælde vælger man bevidst det ringeste af 3 tilbud, ene og alene
for at spare penge på bekostning af komfort og sikkerhed for brugerne, og
jeg vil æde min gamle hat på, at det også er ringere for miljøet!

Kan du (DS) så forklare mig, hvorfor synes du at det er et ringe eksempel?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 11:07

> [...]
> jeg vil æde min gamle hat på, at det også er ringere for miljøet!
>
> Kan du (DS) så forklare mig, hvorfor synes du at det er et ringe eksempel?

Kommunen står vel over for det samme valg som du gør, når du vælger mellem
den gule enke og Freixenet, jeg drikker ikke gul enke til daglig, men vælger
ofte Freixenet.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 11:12

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Kommunen står vel over for det samme valg som du gør, når du vælger
> mellem den gule enke og Freixenet, jeg drikker ikke gul enke til
> daglig, men vælger ofte Freixenet.

Jeg drikker ikke, men bruger dagligt den offentlige transport, og jeg ser
det nu sådan at den om ikke andet *skal* være sikker, og gamle busser og god
sikkerhed, det hænger ikke sammen.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 15:05

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:43ad1e93$0$2091

> Jeg drikker ikke, men bruger dagligt den offentlige transport, og jeg ser
> det nu sådan at den om ikke andet *skal* være sikker, og gamle busser og
> god sikkerhed, det hænger ikke sammen.

Så kan argumenterne da vist ikke blive ringere.

Men jeg er da glad for du mener de danske bilafgifter skal fjernes så
bilparken kan blive fornyet. En gammel bus er vel dårlig usikker i samme
grad som en gammel bil.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 15:06

Thorkild Poulsen wrote:

> Så kan argumenterne da vist ikke blive ringere.

Og du mener?

> Men jeg er da glad for du mener de danske bilafgifter skal fjernes så
> bilparken kan blive fornyet. En gammel bus er vel dårlig usikker i
> samme grad som en gammel bil.

Det har jeg advokeret for længe Thorkild, så der er vi for en gangs skyld
enige.

Nemlig p.g.a. sikkerhed, miljø, og så også lidt for at komme parallel
importen til livs.

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 24-12-05 15:13

> [...]
> enige.
>
> Nemlig p.g.a. sikkerhed, miljø, og så også lidt for at komme parallel

Kan du ikke finde et uheld med en bus der skyldes bussens alder ?

Du skal nok ikke søge hos Iversens busser, det var nemlig en helt ny af
slagsen der kørte galt i Tyskland og var årsag til at sovebusser blev
forbudt.

Thorkild

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 17:01

Thorkild Poulsen wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Kan du ikke finde et uheld med en bus der skyldes bussens alder ?

Sikkert ikke, men gamle busser, hvor der t.eks. ikke er sikkerhedsseler, er
pr. def. usikrere end dem med, det er jo ren logik.

> Du skal nok ikke søge hos Iversens busser, det var nemlig en helt ny
> af slagsen der kørte galt i Tyskland og var årsag til at sovebusser
> blev forbudt.

Helt nye var de dog ikke, men de var lavet i den model hvor der er plads til
flest, ikke med sikkerheden for øje, og så måtte man lovgive sig ud af det,
er det hvad du ønsker for den off. transport?

Fra : Thorkild Poulsen

Dato : 25-12-05 04:38

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse news:43ad708a$0$2112

> Sikkert ikke, men gamle busser, hvor der t.eks. ikke er sikkerhedsseler,
> er pr. def. usikrere end dem med, det er jo ren logik.

Du har virkelig gang i noget stort her, men inden du kommer for godt i gang
bør du lige få HT til at udskifte alle deres busser og afskaffe ståpladser.

> Helt nye var de dog ikke, men de var lavet i den model hvor der er plads
> til flest, ikke med sikkerheden for øje, og så måtte man lovgive sig ud af
> det, er det hvad du ønsker for den off. transport?

Jeg vil nok mene det er lidt primitivt at skrige op på baggrund af en enkelt
ulykke.

Thorkild

Fra : DS

Dato : 24-12-05 12:07

> [...]
> jeg vil æde min gamle hat på, at det også er ringere for miljøet!
>
> Kan du (DS) så forklare mig, hvorfor synes du at det er et ringe eksempel?

Det offentlige forbrug er løbet løbsk, det kan da ikke passe - UANSET hvad
partifarve man så har - at man tillader kommunerne at bruge så meget over
det budgetterede. Så det er helt på sin plads.

Ved at det er muligt at vælge mellem offentlige og private kan man jo alt
andet lige presse prisen ned, ved SAMME kvalitet. At politikerne så vælger
at gå ned i kvalitet, for at spare penge, må jo skyldes at de har brugt
penge andre steder, eller hvad ved jeg. Men eksemplet sammenligner stadig
ikke hvad private firmaer kontra det offentlige tager for at lave det SAMME
stykke arbejde X. Derfor er det som at sammenligne pærer og rugbrød.

DS

Fra : Allan Riise

Dato : 24-12-05 12:23

DS wrote:
> [...]
> hvad partifarve man så har - at man tillader kommunerne at bruge så
> meget over det budgetterede. Så det er helt på sin plads.

Tjaae, det er jo ikke alle kommunalbestyrelser der har overfinansieret deres
kommuner, men alligevel, så bliver alle lagt under åg af denne regering,
hvorfor mon?

> [...]
> sammenligner stadig ikke hvad private firmaer kontra det offentlige
> tager for at lave det SAMME stykke arbejde X. Derfor er det som at

Det er fordi at private firmaer, selvom de køber retten til at lave et
stykke arbejde for kommunen, ikke har det samme ansvarsområde, i de fleste
tilfælde.
Vi kan jo tage dagplejen t.eks.
En børnehave der drives privat har jo ikke samme omkostninger som en
kommunaldrevet alene af den grund at der liciteres børn via kommunens
licitation.
En privat børnehave har *ikke* de samme regelsæt om hvor mange udd.
pædagoger der skal være pr. stue, og en privat børnehave har retten til at
gøre hvad de lyster når det gælder hvordan man vil opgradere deres sted.

En privat børnehave kan sætte prisen som de vil, så længe der er nogen der
vil betale 2000.- ekstra for at ens barn kan gå der, så må de det, hvilket
gør at de utilpassede børn fra de lavere sociale rangstiger ikke kommer i de
børnehaver, men må "nøjes" med den kommunale, som alt andet lige, vil få
mindre penge at gøre godt med, da pengene følger børnene.

På den måde, så er det ikke så svært at få en privatejet børnehave til at
fremstå som et fyrtårn, i forhold til de kommunalt ejede, dette gøres
gældende for skoler og plejehjem også.

Taler vi busselskaber og lign. så har et privatejet firma det igen lettere
end et kommunalt stats/amtligt samme, da billeteringer og deslige også skal
kunne køres den vej, hvilket de privat ejede ikke betaler for, det gør vi
alle via skatten, ligesom de vælger hvor mange kontrollører der skal være
til 1 togsæt, hvor meget deres togførere skal efterudd. o.s.v. ligesom de
har retten til at sætte priserne mere eller mindre som de vil, alt dette er
med til at udhule det off. transportnet, da de jo, når folk som Thorkild
kommer med sine tal, bliver lagt under pres for at kunne gøre det ligeså
billigt som de privatejede, hvilket de ikke kan, medmindre de også skærer
ned på efterudd. og kontrollører etc. skruen uden ende, hvor man ikke kan
undgå at lande på den mindste fællesnævner, gør man ikke det, så vil der
inden for en forudseelig fremtid være 2 tilbud, 1 til de knap så
ressourcestærke Danskere som er ringe, og 1 for de ressourcestærke som er
meget bedre, altså et a og b hold, uligheden øges.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 24-12-05 23:51

On Sat, 24 Dec 2005 12:23:02 +0100, Allan Riise wrote:

> [...]
> børnehaver, men må "nøjes" med den kommunale, som alt andet lige, vil få
> mindre penge at gøre godt med, da pengene følger børnene.

Den børnehave/vuggestue mine børn går i er privat. Den er billigere end
den kommunale og der er færre børn i den.

--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 25-12-05 16:31

Frank E. N. Stein wrote:

> Den børnehave/vuggestue mine børn går i er privat. Den er billigere
> end den kommunale og der er færre børn i den.

Og?
Hvor stor er staben?
Hvilke tilbud er der?
Åbningstider?
Hvor mange børn i hver gruppe?

Enhver kan lave en billig børnehave, men da de ting der bestemmer prisen er
ens, husleje/termin, lønninger el gas varme o.s.v. er rimelig konstant
uagtet om det er en off. eller en privatejet inst. der forefindes i ens
kommune, så må ressourcerne( det der gør den private bedre ), komme fra at
stedet er mindre, billigere husleje/termin, eller på staben.
Ellers er der kun 1 ting tilbage at rive pengene ind på, og det er
kvaliteten.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-12-05 17:33

On Sun, 25 Dec 2005 16:30:57 +0100, Allan Riise wrote:

> Og?

Så er privat ikke nødvendigvis dyrere.

> Hvor stor er staben?

Der er 6,4 børn pr medarbejder.

> Hvilke tilbud er der?

De samme som i den kommunale institution de gik i tidligere. Legepladsen
er naturligvis mindre, da det er en lille institution.

> Åbningstider?

7:00-16:30

> Hvor mange børn i hver gruppe?

Ingen faste grupper. Der er 22 børn der bliver delt op ad hoc.

> [...]
> stedet er mindre, billigere husleje/termin, eller på staben.
> Ellers er der kun 1 ting tilbage at rive pengene ind på, og det er

Politikerne bestemmer hvad en offentlig institution koster. De bestemmer
også hvad der skal tilbydes. Der er ikke nødvendigvis en sammenhæng
mellem disse ting.

--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 25-12-05 17:42

Frank E. N. Stein wrote:

> Så er privat ikke nødvendigvis dyrere.

Det har jeg heller ikke påstået.

> Der er 6,4 børn pr medarbejder.

Det var en del, hos os er det 5.

> De samme som i den kommunale institution de gik i tidligere.
> Legepladsen er naturligvis mindre, da det er en lille institution.

Ahh, det giver jo også mindre udgifter.

> 7:00-16:30

Det var tidligt at lukke, vores kommunale lukker kl.18:00

> Ingen faste grupper. Der er 22 børn der bliver delt op ad hoc.

Det siger jo så også noget, bl.a. angående staben.

> Politikerne bestemmer hvad en offentlig institution koster. De
> bestemmer også hvad der skal tilbydes. Der er ikke nødvendigvis en
> sammenhæng mellem disse ting.

Næ, de har lov til at tage op til 30% i brugerbetaling, hvilket laves om til
25% tror jeg det er, men hvad børnehaven koster som sådan, det kommer jo an
på hvilke tilbud de får, og om de følger normeringen af børn + stab, og her
ligger din lille børnehave ret skidt til.

Derudover har din børnehave så en pædagogisk handlingsplan, har de en
integreret overførsel til skolen, er der en integration med S.F.O. Disse er
ting som en kommunal børnehave skal have, hvordan er det i det private?
Husk på at det er jo noget der kræver ressourcer.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-12-05 19:47

On Sun, 25 Dec 2005 17:41:50 +0100, Allan Riise wrote:

> Det har jeg heller ikke påstået.

Så må de utilpassede børn altså ikke "nøjes" med den kommunale
alligevel?

> Det var en del, hos os er det 5.

Vuggestue, børnehave eller integreret?
Mine børn går i en integreret og der afhænger "en del" jo af
aldersfordelingen.

> Ahh, det giver jo også mindre udgifter.

Hvor store er de løbende udgifter på en legeplads?
Du skal desuden huske at regne i udgifter pr barn, ikke udgifter pr
institution.

> Det var tidligt at lukke, vores kommunale lukker kl.18:00

Vi har ikke brug for længere åbningstid, så det passer os fint.

> Det siger jo så også noget, bl.a. angående staben.

Hvad mener du det siger?

> Næ, de har lov til at tage op til 30% i brugerbetaling,

33%.

> hvilket laves
> om til 25% tror jeg det er,

For vuggestue, ikke børnehave.

> men hvad børnehaven koster som sådan, det
> kommer jo an på hvilke tilbud de får,

Du nævner selv husleje. Hvem bestemmer hvad huslejen er?
Hvem bestemmer hvilke af de fælleskommunale udgifter institutionen skal
betale til?

> og om de følger normeringen af
> børn + stab, og her ligger din lille børnehave ret skidt til.

Den ligger rigtigt godt til. Børnene elsker at være der. Der er ikke 100
børn der løber skrigende rundt om hinanden, man kan tale med almindelig
stemme og alligevel bive hørt.

> Derudover har din børnehave så en pædagogisk handlingsplan,

Jada, for hvert enkelt barn oven i købet.

> har de en
> integreret overførsel til skolen, er der en integration med S.F.O.

Jada.

> Disse er ting som en kommunal børnehave skal have, hvordan er det i det
> private? Husk på at det er jo noget der kræver ressourcer.

Enorme ressourcer i det offentlige, ja.
--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 25-12-05 20:04

Frank E. N. Stein wrote:

> Så må de utilpassede børn altså ikke "nøjes" med den kommunale
> alligevel?

Generelt, jo.

> Vuggestue, børnehave eller integreret?
> Mine børn går i en integreret og der afhænger "en del" jo af
> aldersfordelingen.

Ren børnehave.

> Hvor store er de løbende udgifter på en legeplads?
> Du skal desuden huske at regne i udgifter pr barn, ikke udgifter pr
> institution.

Institutionens fysiske størrelse giver en mindre udgift i terminer og
grundskyld, varme el o.s.v.

> Vi har ikke brug for længere åbningstid, så det passer os fint.

Vi?

Det vil sige at forældre der har børn der først kan hentes efter 16:30
*ikke* kan benytte sig af denne børnehave, ligsom vores åbner kl. 6:00
således at folk der skal møde tidligt, evt. skal pendle, også kan få passet
deres børn, så alene i timeantal, så har "vores" kommunale børnehave åbent i
56.25 flere timer pr. md.

> Hvad mener du det siger?

At der ikke er mange til at tage sig af børnene, at det vil være lidt
sværere at lave specifikke ting, med få børn, at der når der er ture, er
mindre til at holde øje med børnene.

> 33%.

I Stand Corrected.

> For vuggestue, ikke børnehave.

I min kommune er det vidst al dagpleje, men det skal jeg lige tjekke op på.

> Du nævner selv husleje. Hvem bestemmer hvad huslejen er?
> Hvem bestemmer hvilke af de fælleskommunale udgifter institutionen
> skal betale til?

Som regel er det jo en af kommunen opført bygning som disse daginst.
forefindes i, og jo mindre enheder, jo mindre skal der betales i termin,
grundskyld, vand, varme el forsikringer etc.

> Den ligger rigtigt godt til. Børnene elsker at være der. Der er ikke
> 100 børn der løber skrigende rundt om hinanden, man kan tale med
> almindelig stemme og alligevel bive hørt.

En børnehave kan sagtens være på 100 børn, bare der er stuer nok. Mine børn
går alle 3 i samme børnehave, og det går fint, da de ikke er på samme stue
nogen af dem, hvilket kan resultere i at der kan dage, ja helt op til en uge
(5 dage) hvor de ikke ser hinanden medens de er i børnehaven.

> Jada, for hvert enkelt barn oven i købet.

Det er ikke hvad jeg skriver om, men en pædagogisk handlingsplan, om
metoder, mål og holdninger, som der skal arbejdes udfra og/eller hen imod.
Det du skriver om er kun hvad en børnehave selvf. skal tilbyde ethvert barn,
og Vi har da også en for hvert af vores børn, og der er så møde 2 gange om
året, for at evaluere.

> Jada.

Altså er der personale fra børnehaven som følger de større børn med i det
første skoleår, den første time, ved frokost, og til S.F.O. ?

Så kommer de jo til at mangle i den anden ende.

> Enorme ressourcer i det offentlige, ja.

Næ, på vores pladsanvisning er der 1 person, men det koster i børnehaven at
følge børnene tæt det første skoleår, det koster at skulle evaluere med alle
forældrepar 2 gange om året, det koster at skulle lave pædagogiske
handlingsplaner til kommunen og forældre o.s.v.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-12-05 21:05

On Sun, 25 Dec 2005 20:04:22 +0100, Allan Riise wrote:

> Generelt, jo.

> Ren børnehave.

> Institutionens fysiske størrelse giver en mindre udgift i terminer og
> grundskyld, varme el o.s.v.

> Vi?

Ja, mig og min kone og tilsyneladende alle de andre forældre i
institutionen.

> [...]
> deres børn, så alene i timeantal, så har "vores" kommunale børnehave åbent i

Som sagt har vi ikke behov for mere. Dine tal passer i øvrigt ikke med
hvad jeg kan se på din kommunes hjemmeside (åbningstider til kl 17,
normering omkring 7). Går dine børn ikke i samme kommune som du bor?

> At der ikke er mange til at tage sig af børnene,

Der er heller ikke så mange børn at tage sig af.

> at det vil være lidt
> sværere at lave specifikke ting, med få børn,

Det er tilsyneladende ikke noget problem i det daglige.

> at der når der er ture, er
> mindre til at holde øje med børnene.

Og igen er der også færre børn at holde øje med.

> I Stand Corrected.

> I min kommune er det vidst al dagpleje, men det skal jeg lige tjekke op på.

Om det er 25 eller 33% afhænger af om barnet er over eller under 3 år.
Det er bestemt fra folketinget.

> Som regel er det jo en af kommunen opført bygning som disse daginst.
> forefindes i,

Ja, og dermed er det kommunen selv der bestemmer huslejen.

> og jo mindre enheder, jo mindre skal der betales i termin,
> grundskyld, vand, varme el forsikringer etc.

Der er også færre børn til at betale for det.

> [...]
> nogen af dem, hvilket kan resultere i at der kan dage, ja helt op til en uge
> (5 dage) hvor de ikke ser hinanden medens de er i børnehaven.

Mine børn kan ikke undgå at se hinanden i løbet af dagen, men de leger
med børn på deres egen alder.

> Det er ikke hvad jeg skriver om, men en pædagogisk handlingsplan, om
> metoder, mål og holdninger, som der skal arbejdes udfra og/eller hen imod.

Det er også helt klart beskrevet i mine børns institution. Det er
ligefrem det de "sælger" den på.

> Det du skriver om er kun hvad en børnehave selvf. skal tilbyde ethvert barn,
> og Vi har da også en for hvert af vores børn, og der er så møde 2 gange om
> året, for at evaluere.

Altså ligesom i den private.

> Altså er der personale fra børnehaven som følger de større børn med i det
> første skoleår, den første time, ved frokost, og til S.F.O. ?
>
> Så kommer de jo til at mangle i den anden ende.

Det er da ikke forskelligt fra den kommunale, så hvorfor synes du det
bør fremhæves?

> [...]
> skulle evaluere med alle forældrepar 2 gange om året, det koster at
> skulle lave pædagogiske handlingsplaner til kommunen og forældre o.s.v.

Ja, og i den private kan de åbenbart gøre det billigere.
--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 25-12-05 21:32

Frank E. N. Stein wrote:

> [...]
> hvad jeg kan se på din kommunes hjemmeside (åbningstider til kl 17,
> normering omkring 7). Går dine børn ikke i samme kommune som du bor?

Jo, mine tal passer skam, åbent fra 5:45 og til 16:45, det er garantien, men
er der forældre der ikke kan hente deres børn inden for tidsrummet op til
16:45 så kan der dispenseres, og bliver det, op til kl. 18:00.

Hvilken kommunes hjemmeside har du været på?

> Der er heller ikke så mange børn at tage sig af.

Øhh, det er jo en normering der er tale om, altså børn pr. voksen, flere
børn er lig med flere ansatte.

> Det er tilsyneladende ikke noget problem i det daglige.

Sikkert ikke, men nu er det jo også dit barn der går der og ikke dig, og
hvem ved hvad forskellen ville være, fra f.eks. den børnehave du benytter
til dit barn, og så den jeg benytter til mine børn?

Mindst på tur 1 gang om ugen, meget ude i skov og strand, og mange
aktiviteter lagt op i fællesskab med børnehaveklasserne og S.F.O.

> Og igen er der også færre børn at holde øje med.

Normering mand.

> Om det er 25 eller 33% afhænger af om barnet er over eller under 3 år.
> Det er bestemt fra folketinget.

Kommunen må godt vælge at tage mindre end 33%, også når barnet er over 3 år.

> Ja, og dermed er det kommunen selv der bestemmer huslejen.

Næ da de jo er pålagt at skulle have en pasningsgaranti, så kan de tvinges
til at opføre nyt medens det er dyrest. Den børnehave mine børn gik i før,
var helt nyopført, og dyrt opført.

> Der er også færre børn til at betale for det.

Det er korrekt, men så har i jo også færre ansatte pr. barn, altså i
normeringen pædagoger contra børn.

> Mine børn kan ikke undgå at se hinanden i løbet af dagen, men de leger
> med børn på deres egen alder.

Yjaae, jeg skriver jo heller ikke at det nødvendigvis er godt at de ikke ser
hinanden i op til 1 uge, men det er rarat at de ikke "sidder lårene af
hindanden", især de 2 mindste i forhold til den ældste, da han så ikke
*skal* være deres helt og beskytter hele tiden.

> Det er også helt klart beskrevet i mine børns institution. Det er
> ligefrem det de "sælger" den på.

Du forstår vidst ikke.

Det er en pædagogisk "spiseseddel" som skal afleveres til kommunen, og som
inst. evalueres udfra.

> Altså ligesom i den private.

Ikke den store forskel der.

> Det er da ikke forskelligt fra den kommunale, så hvorfor synes du det
> bør fremhæves?

Fordi den normering du omtaler gør at der hele tiden mangler mindst 2 par
hænder, som så går til det administrative, og at mangle et par hænder hvor
normeringen er +6 i forhold til en normering på 5, det betyder meget.

> Ja, og i den private kan de åbenbart gøre det billigere.

Vores er ret billig, skal jeg selv sige det, 5850.- uden tilskud, hvilket
giver en brugerbetaling på 1.930.- (33%) med fripladstilskud. 1.755.- (30%)

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 25-12-05 22:43

On Sun, 25 Dec 2005 21:31:44 +0100, Allan Riise wrote:

> Jo, mine tal passer skam, åbent fra 5:45 og til 16:45, det er garantien, men
> er der forældre der ikke kan hente deres børn inden for tidsrummet op til
> 16:45 så kan der dispenseres, og bliver det, op til kl. 18:00.

Så har den altså heller ikke åbent til kl 18:00.

Det var forresten 6:30 mine børns institution åbner, og ikke kl 7:00 som
der desværres står på kommunens hjemmeside.

> Hvilken kommunes hjemmeside har du været på?

Holmegård.

> Øhh, det er jo en normering der er tale om, altså børn pr. voksen, flere
> børn er lig med flere ansatte.

Ja. Der er færre børn pr voksen end i den kommunale - der er altså
flere til at tage sig af børnene.

> Sikkert ikke, men nu er det jo også dit barn der går der og ikke dig,

Øhm, i lige måde?

> og hvem ved hvad forskellen ville være, fra f.eks. den børnehave du
> benytter til dit barn, og så den jeg benytter til mine børn?

Jeg ved hvordan det var for dem i den kommunale, og det er langt bedre nu.

> Mindst på tur 1 gang om ugen, meget ude i skov og strand, og mange
> aktiviteter lagt op i fællesskab med børnehaveklasserne og S.F.O.

Ja?

> Normering mand.

Ja. Hvor ville du så hen med det?

> Kommunen må godt vælge at tage mindre end 33%, også når barnet er
> over 3 år.

Javist, de må oven i købet gøre det helt gratis. Din kommune tager dog
de 33%.

> Næ

Nåda, hvem bestemmer så hvad huslejen skal være?

> da de jo er pålagt at skulle have en pasningsgaranti, så kan de
> tvinges til at opføre nyt medens det er dyrest. Den børnehave mine
> børn gik i før, var helt nyopført, og dyrt opført.

Det er stadigvæk kommunen som ejer der bestemmer huslejen. Der er jo
også samme takst i de forskellige kommunale børnehaver i byen.

> Det er korrekt, men så har i jo også færre ansatte pr. barn, altså i
> normeringen pædagoger contra børn.

Nej, normeringen er lavere end i den kommunale.

> [...]
> lårene af hindanden", især de 2 mindste i forhold til den ældste, da
> han så ikke *skal* være deres helt og beskytter hele tiden.

Den slags er heldigvis ikke nødvendigt i en så lille institution som den
mine børn går i.

> Du forstår vidst ikke.

Joda.

> Det er en pædagogisk "spiseseddel" som skal afleveres til kommunen, og
> som inst. evalueres udfra.

Om den også afleveres til kommunen ved jeg ikke, men ellers er det det
samme.

> Fordi den normering du omtaler gør at der hele tiden mangler mindst 2
> par hænder, som så går til det administrative,

Normeringen er uden administrativt personale.

> og at mangle et par
> hænder hvor normeringen er +6 i forhold til en normering på 5, det
> betyder meget.

Ja, men børnehaverne i din kommune har ikke en normering på 5.

> Vores er ret billig, skal jeg selv sige det, 5850.- uden tilskud,
> hvilket giver en brugerbetaling på 1.930.- (33%)

Det er så 700kr mere om måneden end vores. Det er faktisk også dyrere
end hvad vi betaler for en vuggestueplads.

--
MVH
osv...

Fra : Alucard

Dato : 25-12-05 23:59

On Sun, 25 Dec 2005 22:42:49 +0100, "Frank E. N. Stein"
<flatus@mail.is> wrote:

>Det er så 700kr mere om måneden end vores. Det er faktisk også dyrere
>end hvad vi betaler for en vuggestueplads.

Tallet for min kommune er 1.730,- (33%).... Og det er endda en
borgerlig kommune...

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 26-12-05 00:30

On Sun, 25 Dec 2005 23:59:14 +0100, Alucard wrote:

> Tallet for min kommune er 1.730,- (33%).... Og det er endda en
> borgerlig kommune...

Den borgerlige kommune jeg boede i før tager 2214.
--
MVH
osv...

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 14:51

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse > >>

> Ja, mig og min kone og tilsyneladende alle de andre forældre i
> institutionen.

Der har vi den.
Den brutale højrefjolseholdning at:
Bare jeg er tilfreds, så til helvede med andre..!!
Vi har nemlig kunnet lave en overklasseinstitution."

Det er derfor disse dele af borgerskabet skal bekæmpes.

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-12-05 18:53

On Tue, 27 Dec 2005 14:50:39 +0100, Egon Stich wrote:

> Der har vi den.
> Den brutale højrefjolseholdning at:
> Bare jeg er tilfreds, så til helvede med andre..!!

Det er den holdning du har til de offentlige tilbud, ikke sandt?

> Vi har nemlig kunnet lave en overklasseinstitution."

En overklasseinstitution der er billigere end den kommunale og giver bedre
tilbud?

> Det er derfor disse dele af borgerskabet skal bekæmpes.

Det er rigtigt, bekæmp offentligt ansatte - det er den farlige del af
borgerskabet.

--
MVH
osv...

Fra : Allan Riise

Dato : 27-12-05 18:57

Frank E. N. Stein wrote:

> Det er den holdning du har til de offentlige tilbud, ikke sandt?

> En overklasseinstitution der er billigere end den kommunale og giver
> bedre tilbud?

Du har ikke påvist bedre tilbud i dine svar til mig!

> Det er rigtigt, bekæmp offentligt ansatte - det er den farlige del af
> borgerskabet.

Bla bla bla.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-12-05 19:33

On Tue, 27 Dec 2005 18:56:32 +0100, Allan Riise wrote:

> Du har ikke påvist bedre tilbud i dine svar til mig!

Det har jeg da. At åbningstiderne er lidt kortere opvejes da så rigeligt
af den lavere normering sammen med den lavere pris.

> Bla bla bla.

Både mine kone og jeg er offentligt ansatte....
--
MVH
osv...

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 22:26

> [...]
> af den lavere normering sammen med den lavere pris.

> Både mine kone og jeg er offentligt ansatte....

Åh ja--
Og vel også af dem, der holder på, at lukkelov skal afskaffes?
Jeg mener-- Jeres lille Hassan med de skæve ben har jo en plads, der passer
jer?
Ikke?
Og så til hælvede med andre?
Er det det, du mener?

Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-12-05 22:43

On Tue, 27 Dec 2005 22:26:23 +0100, Egon Stich wrote:

> Åh ja--

Nemlig, og dem vil du åbenbart bekæmpe.

> Og vel også af dem, der holder på, at lukkelov skal afskaffes?

Jada, der er ikke nogen fornuftige argumenter for at bibeholde den.

> Jeg mener-- Jeres lille Hassan med de skæve ben har jo en plads, der passer
> jer?

Der er ingen af mine børn der hedder Hassan eller har skæve ben.

> Ikke?

Joda, ellers havde vi fundet et bedre sted.

> Og så til hælvede med andre?
> Er det det, du mener?

Nej, det er det du mener.
--
MVH
osv...

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 22:25

> [...]
> tilbud?

> Det er rigtigt, bekæmp offentligt ansatte - det er den farlige del af

Det glipper da vist totalt for dig?

MVH
Egon

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 27-12-05 22:44

On Tue, 27 Dec 2005 22:24:30 +0100, Egon Stich wrote:

> Det glipper da vist totalt for dig?

Nejda, det er ikke mig der vælter grundløse beskyldninger af mig.
--
MVH
osv...

Fra : Egon Stich

Dato : 27-12-05 14:46

> [...]
> stedet er mindre, billigere husleje/termin, eller på staben.
> Ellers er der kun 1 ting tilbage at rive pengene ind på, og det er

Problemet er jo, at disse pattebørn ikke er gamle nok, til at kunne huske,
hvorfor den danske befolkning forkastede de private børnehaver og
alderdomshjem til fordel for offentligt drevne.
Vi så jo, hvilket svineri der forekom..!!
Nu forsøger reaktionen, i dens himmelråbende stupiditet, at gentage gamle
fejltagelser.
Med så stor succes, at de nu har fået gjort vore hospitaler til livsfarlige
opholdssteder p.ga. privatisering og udlicitationer.
Og har garderet sig personligt, ved exklusive "kapitalisthospitaler" for sig
og sine.

MVH
Egon

Fra : Egon Stich

Dato : 24-12-05 13:11

"DS" <nospam@tome.com> skrev i en meddelelse

> Det offentlige forbrug er løbet løbsk, det kan da ikke passe - UANSET hvad
> partifarve man så har - at man tillader kommunerne at bruge så meget over
> det budgetterede. Så det er helt på sin plads.

Du kan ikke bruge den.
Budgetterne er jo dikteret af regeringen.
Man vil have dem yderligere beskåret.
Skulle budgetterne bruges som retvisende pejlemærke, skulle de udarbejdes
efter de faktiske forventninger, og ikke ud fra et ideologisk bestemt diktat
fra regeringen.
Dette burde da være helt klart?

> [...]
SAMME
> stykke arbejde X. Derfor er det som at sammenligne pærer og rugbrød.

Den grundlæggende bedømmelse af privat kontra offentlig er jo så simpel.
Den samme ydelse kan umuligt blive billigere ved at tilføje en udgift,
nemlig overskuddet til ejerne.
Det kan umuligt bortforklares, at profitten må tages fra enten lønninger
eller ydelsen.
Dette forsøger "økonomerne" og de liberale at bortforklare ved at der, pr.
definition, er ansat lutter idioter i det offentlige.
Dette er jo ganske enkelt løgn..!!
De eneste idioter der findes i dette spil, er dem, der tror på
privatiseringens fordele.
Offentlige ansatte er på ingen måde ringere funderet, end privat ansatte.
Skal man tale om en forskel, er een af de største nok, at det offentlige
ikke kan deltage i prisaftaler og anden korruption.
Ligesom man er forpligtiget til at levere en forsyningssikkerhed.
Man kan ikke spille med foretagenet på randen af fallit, som vi ser så mange
tilfælde af hos de private.

MVH
Egon.