Vajsenhusbarn
Fra : Flemming Storgaard

Dato : 18-01-06 15:16

Min oldefar er Vajsenhusbarn. Er det muligt at finde hans biologiske
forældre. Han er adopteret af sine faddere.
Født 1856, og døbt i Trinitatis kirke, Kbh.

Mvh Flemming

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 18-01-06 17:28

"Flemming Storgaard" <storgaard-rytke@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Født 1856, og døbt i Trinitatis kirke, Kbh.

Har du set hvad der står i kirkebogen?

Han kan jo være født på fødselsstiftelsen (75), der har to protokoller A og
B, hvor der er mange mødre, der blot har et nummer, men nogle gange kun
moderens navn, men man kan være heldig at begge forældre står der.

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Flemming Storgaard

Dato : 18-01-06 21:00

Jeg har en udskrift af kirkebogen: Christian Emil Johan Jensen - Født: 21
dec. 1856 - Døbt: 13. søndag ef. Trinitatis 1857 -
Forældre..(forældreløs)? - Faddere: Christian Frederik Jensen og Wilhelmine
Christine Mauer.

Mvh Flemming Storgaard

Fra : Henrik Brandt

Dato : 19-01-06 16:17

Flemming Storgaard skrev:

> [...]
> dec. 1856 - Døbt: 13. søndag ef. Trinitatis 1857 -
> Forældre..(forældreløs)? - Faddere: Christian Frederik Jensen og Wilhelmine

Hej Flemming,

Jeg har set i kirkebogen (Arkivalieronline, Trinitatis 1854-57, opslag
160).

Drengen er ikke forældreløs. Christian Frederik Jensen og Wilhelmine
Christine Mauer er hans far og mor. Kirkebogsføreren har konsekvent
skrevet børnenes forældres navne i fadderrubrikken og faddernes navne
i forældrerubrikken. På den måde fik han bedre plads til at skrive
forældrenes navne - det må han have ment var vigtigst. Forvirrende,
men altså ikke så mystisk alligevel Drengens eneste faddere er:
"Forældre".

Mvh Henrik Brandt

Fra : Flemming Storgaard

Dato : 19-01-06 21:10

Hej Henrik.

Mange tak for de oplysninger. Det var godt at få det opklaret. Jeg har altid
fået at vide, at han var Vejsenhusbarn - selv den sidste i familien, jeg kan
spørge, mener han var Vejsenhusbarn. Min farfar har dog altid sagt at vi
nedstammer fra "Mauerne".
Efter oplysninger fra Poul Erik Jensen, har jeg været inde at kigge i
Fødselsstiftelsens Kirkebog, men lige præcis side 160 i bogen (21. december
1856) kunne ikke vises. Mærkeligt sammentræf.
Men nu kan jeg komme videre med familien fra hovedstaden.

Mvh Flemming Storgaard

Fra : Henrik Brandt

Dato : 20-01-06 14:55

Hej Flemming,

Det med, at han er vajsenhusbarn, kan godt være rigtigt, selv om han
er født i ægteskab. Han kan jo have mistet sine forældre som lille.
Forresten kommer jeg i tanker om, at statsminister Anker Jørgensen,
som voksede op hos plejeforældre (en moster og onkel?), gik i
Vajsenhusets skole. Måske var det en mulighed for fattige drenge? Held
og lykke med din forskning

Mvh Henrik