Gotisk TTF-font tilbydes
Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-01-06 21:25

Efter megen søgen fandt jeg endelig på nettet et *pænt* gotisk
alfabet. Jeg har fået forlægget konverteret til en, synes jeg ganske
hæderlig TTF-font.

Denne True Type Font er baseret på gotisk skrift som den blev
undervist omkring År 1900 i Sønderjylland og i Tyskland, hvorimod den
i Danmark blev afskaffet omkring 1870. Det er af stor værdi at være
fortrolig med denne skrift, hvis man læser danske og tyske kilder fra
den tid og førhen. Fonten er gratis og kan frit anvendes til privat
brug.

De enkelte specialtegn, kort s og ß nås med henholdsvis ½ og §.

Test og download fra:
http://www.bryld.info/download.php

Lars Erik Bryld

Fra : Sanne Bloch

Dato : 16-01-06 23:17

Kære Lars Erik Bryld

*Tak* Downloadede fluks din font og afprøvede den i Word. Den er ikke bare
flot, den er flot og så er de enkelte bogstaver bygget op fuldstændig i
overensstemmelse med de bogstaver vi kæmper med i diverse kilder.

Mange hilsner fra Sanne
---
Sanne Bloch www.familygenes.webbyen.dk

Fra : Niels Ole Pedersen

Dato : 17-01-06 01:27

Hej Lars Erik

Det lyder spændende, så jeg har hentede straks fonten, men jeg kan desværre
ikke finde noget sted i Microsoft Word 2003 der angiver hvorledes en font
skal installeres. Kan du eller en anden person fortælle mig hvordan ?? Jeg
kører WinXP.

På forhånd tak

venlig hilsen
Niels Ole Pedersen

Fra : Helge

Dato : 17-01-06 02:24

Hej Niels
Du skal gå ind i kontrolpanelet
åben skrifttyper
under filer finder du instalering af skrifttyber
mvh
Helge

Fra : Sanne Bloch

Dato : 17-01-06 16:18

Jeg gemte blot filen i C:Windows/Fonts - og skrifttypen virkede straks.
V.h. Sanne

Fra : Niels Ole Pedersen

Dato : 17-01-06 19:20

Hej Sanne og Helge

Sådan skal det bare gøres, mange tak for hjælpen.

Til Lars Erik vil jeg sige, at det er en flot font. Det er i sandhed et fint
stykke arbejde der er gjort her.

mvh
Niels Ole

Fra : Morten M. Hansen

Dato : 18-01-06 00:53

Script:

> [...]
> Du skal gå ind i kontrolpanelet
> åben skrifttyper
> under filer finder du instalering af skrifttyber

Det går fint med at downloade den og ligeledes installere den som
skrifttype, men når jeg åbner Word og vælger skrifttypen, så er der tale om
ganske ordinære bogstaver - intet gotisk over dem!! Hvad går der mon galt??

Morten M. Hansen

Fra : Helge

Dato : 19-01-06 00:15

"Morten M. Hansen" <mmhansen@privat.dk.fjern> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrifttype, men når jeg åbner Word og vælger skrifttypen, så er der tale
> om ganske ordinære bogstaver - intet gotisk over dem!! Hvad går der mon

Hvad der er gået galt ved jeg ikke. Den virker fin i min word. Jeg vælger
skrifttypen der hedder " Manu Gothica 19 ".
mvh
Helge

Fra : baskholm

Dato : 17-01-06 07:13

Ja det er i sandhed et spændende stykke arbejde du her har gjort, Lars
Erik. Osse jeg har nu installeret den og vil se hvad jeg kan bruge den
til.

Børge

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 17-01-06 09:43

initiativet.
Lige hvad mange vist har ventet på . .
Hilsen Flemming Svendsen, Korsør.

Fra : Grete og Hans-Jørgen

Dato : 17-01-06 13:27

Tak for denne font. Jeg har 3 forskellige liggende 1600 tala 1700 tal og
1800 tals. Kan påtage mig at sende dem til nogle få, da jeg ikke har egen
hjemmeside
Hans-Jørgen

Fra : P.E. Nikolajsen

Dato : 17-01-06 17:03

Det er pænt af dig, Hans-Jørgen, men inden du begynder at sende fonte til
andre bør du først (hvis det ikke er nogen du selv har lavet) undersøge
hvordan det er med copyrights. Mange fonte er belagt med copyrights og du
kan i værste fald få dig en gevaldig regning med posten.
Så forsigtighed er en god ting...

Med venlig hilsen
Poul Erik Nikolajsen

Se i øvrigt gotiske fonte på www.akacia.dk

Fra : Grete og Hans-Jørgen

Dato : 18-01-06 12:41

Av den var værre, så jeg må desværre trække mit tilbud tilbage. Æv
Men hvordan undersøger man om der er copyright?.

Med hængende ører.
Hans-Jørgen

Fra : Ib Molbech

Dato : 17-01-06 23:24

> [...]
> fortrolig med denne skrift, hvis man læser danske og tyske kilder fra
> den tid og førhen. Fonten er gratis og kan frit anvendes til privat

Også jeg har downloaded denne fine font. Tusind tak for det. Jeg kunne
imidlertid godt bruge en gotisk trykskrift af ældre årgang. Er der nogen,
der kender til et sted, hvorfra man lige så billigt kan downloade en sådan?

Ib Molbech

Fra : Sanne Bloch

Dato : 18-01-06 12:57

På Jens Erik og Kirsten Vinther Rasmussen's hjemmeside http://www.vinras.dk/
tilbydes gratis download af 4 gotiske skrifttyper, som Jens Erik selv har
lavet. De 3 af dem er sandsynligvis dem, du har Hans Jørgen - så du behøver
ikke at være bange for copyright - så på plads med ørerne igen

Til Ib Molbech: Skrifttyperne er Gothic 1710, 1750, 1790 samt trykte gothic,
du kan jo se, om det er noget, du kan bruge.

V.h. Sanne
www.familygenes.webbyen.dk