Slægtsforskning på CD
Fra : Lars Christensen

Dato : 10-01-06 12:31

Jeg har fået kontakt til familie på New Zealand og ønsker at sende en CD
med
mit slægtsforskning. Hvordan laver jeg sådan en CD? Hvilket
slægtsforskningsprogram kan bruger til det?
Lars

Fra : Martin Bjarklev

Dato : 10-01-06 12:51

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> med
> mit slægtsforskning. Hvordan laver jeg sådan en CD? Hvilket
> slægtsforskningsprogram kan bruger til det?

Hej Lars,

Tillykke med kontakten

Du skal jo have en CD-brænder, men det går jeg ud fra, at du har .

CD'en ville jeg foreslå at du brænder med det brænderprogram der hører
med. - F.eks NERO eller sådan ét.
Lav evt. anelister, efterkommerlister, familie gruppe skemaer osv. til RTF
filer (kan åbnes med MS Word)
og overfør dem så til CD'en. Det er nok det nemmeste.

Hvis dette er total volapyk for dig, så send mig en mail, så skal jeg
forsøge at beskrive det bedre.

Med venlig hilsen
Martin

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 10-01-06 14:02

Jeg tillader mig lige at skyde ind her at XP kan brænde helt uden program .
.. . bare man har brænderen.

Man vælger filen der skal brændes, højreklikker på den og trækker til
"Overfør til" og vælger brænderdrevet.

hilsen: Flemming Svendsen.

Fra : Bent Fleron

Dato : 10-01-06 14:22

Fl. Svendsen wrote:
> Jeg tillader mig lige at skyde ind her at XP kan brænde helt uden
> program . . . bare man har brænderen.
>
> Man vælger filen der skal brændes, højreklikker på den og trækker til
> "Overfør til" og vælger brænderdrevet.

Hm, jeg ved ikke om jeg tager gruelig fejl, men det er vel ikke meget
bevendt at sende en CD, hvis den ikke kan åbnes igen. Der skal ligesom
være et program der kan læse den og Martin Bjarklev har vist ret i at
RTF filer kan åbnes med MS Word.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron.
For den der orker at sende en returmeddelelse

Fra : Lars Christensen

Dato : 10-01-06 18:07

Indtil videre: tak for svarene. Alt det tekniske vedr. selve brændingen
har
jeg styr på. Mit spørgsmål gik på programmer der f.eks. ud fra en
gedcom-fil
kan lave en overskuelig CD som man måske blot skal putte i drevet
hvorefter
der kommer en menu frem med de forskellige valgmuligheder.....Drømmer jeg
eller er det realistisk?

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 10-01-06 18:26

Lars Christensen <lars@greenstreet.dk> wrote:

> [...]
> hvorefter
> der kommer en menu frem med de forskellige valgmuligheder.....Drømmer jeg

Jeg får mit genealogi-program til at generere html-sider: Kan bruges af
alle på alle platforme. Disse brændes så på CD.
(men ok, jeg har det også let: bruger mac + Reunion 8 -
www.leisterpro.com)

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : Ukendt

Dato : 11-01-06 14:18

On Tue, 10 Jan 2006 18:25:58 +0100, Martin Ammentorp wrote:

> Jeg får mit genealogi-program til at generere html-sider: Kan bruges af
> alle på alle platforme. Disse brændes så på CD.
> (men ok, jeg har det også let: bruger mac + Reunion 8 -
> www.leisterpro.com)

Heldige asen. Jeg har i mange år ventet på, at Reunion skulle blive
tilgængeligt for PC brugere, men det har de vist ingen aktuelle om
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 11-01-06 16:18

Kurt Hansen <kurt-snabela-towle.dk> wrote:

> Heldige asen. Jeg har i mange år ventet på, at Reunion skulle blive
> tilgængeligt for PC brugere, men det har de vist ingen aktuelle om

så køb en mac: Ingen vira, ingen spyware (min har været ubeskyttet på
nettet i to år!), fedt design, større holdbarhed, ikke dyrere (når man
laver en regulær sammenligning mht hard- samt software, som følger med)

men ok, der er utroligt mange, som ikke ved apple findes, at man kan
bruge andet end Windows etc. etc.

-- undskyld denne OT post

venlig hilsen

Martin

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-01-06 20:11

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev Tue, 10 Jan 2006 18:06:49
+0100

>gedcom-fil
>kan lave en overskuelig CD som man måske blot skal putte i drevet

GENViewer, som i sig selv er en absolut fremragende gedcom-viser, kan i
betalingsversionen lave et selvkørende præsentationsprogram, hvor alt er
i een enkelt fil.

Desuden kan man selv bestemme, om brugeren skal kunne få adgang til
selve gecom filen eller kun se den i visningsprogrammet.
http://mudcreeksoftware.com/

--
mvh, A:\Feldborg

http://hammerum-herred.dk/

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 10-01-06 20:30

"Lars Christensen" <lars@greenstreet.dk> skrev:
Tue, 10 Jan 2006 18:06:49 +0100 i dk.videnskab.historie.genealogi
> [...]
>hvorefter der kommer en menu frem med de forskellige valgmuligheder.....

Det er i høj grad realistisk.
Du læser din Gedcom fil ind i programmet 'GenViewer' og laver en
selvkørende/selvvisende Gedcom fil. Den brænder du på din CD.
Så skal modtageren blot klikke på en .exe fil, så vil hele indholdet
bliver præsenteret på en meget brugervenlig og flexibel måde.

Erik Helmer Nielsen

Fra : Michael Erichsen

Dato : 11-01-06 09:25

Genviewer har en _gratis_ version specielt beregnet til CD'er. Den
findes på http://mudcreeksoftware.com/

Mvh Michael

Fra : Per Hansen

Dato : 16-02-06 11:25

Hej Lars
Jeg mener at de fleste slægtsforskningsprogrammer har mulighed for at gemme
som en website.
Gør det og brænd den ned.
Hilsen
Per Hansen
Bornholm

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 10-01-06 21:36

Hej

Hvis cd'en skulle bruges til at fremvise slægten, ville jeg hente GED filen
ind i et slægtsforsknings program der kan lave htm filer, det kan Winfamily
f.eks.

Der efter laver du en AUTORUN.INF denne fil laves i Notesblok, åben
Notesblok, gem som, vælg filtype alle filer, navngiv fiilen AUTORUN.INF
Som tekst i filen skriver du

[autorun]
ShellExecute=index.htm 'index eller hvad nu start siden skal hedde.

og gemmer filen.

der efter brænder du en datacd med alle filerne som slægtsforsknings
programmet har lavet, samt AUTORUN.INF filen.

Nu kan du sende cd'en og modtageren kan bare putte den i cd-rom drevet og så
starter den.

Håber at dette var fyldest gørende.

Heinrich Frausing

Fra : Lars Christensen

Dato : 12-01-06 21:27

OK -lyder spændende. Jeg formoder skærmbillederne bliver som var det hele
lagt ud på internettet? Hvordan skifter man mellem de forskellige filer
der
bliver dannet - fungerer det på samme måde som links på nettet?
VH Lars
"Heinrich Frausing" <frausing@fjernpostsyv.teledotdk> skrev i en
meddelelse

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 13-01-06 21:19

Hej

Ja, du skulle kunne se siderne lige som om du var på nettet.

Heinrich

Fra : Erik Moldt

Dato : 13-01-06 08:46

Er det samme fremgangsmåde hvis man brænder en DVD?
Kan DVD'en automatisk startes når man putter DVD'en i et DVD afspiller?
Erik Moldt

Fra : Heinrich Frausing

Dato : 13-01-06 21:20

Hej

Jeg har ikke lavet selvstartende DVDer.

Heinrich

Fra : Erik Bachmann

Dato : 14-01-06 09:19

Lars Christensen wrote:
> [...]
> med
> mit slægtsforskning. Hvordan laver jeg sådan en CD? Hvilket
> slægtsforskningsprogram kan bruger til det?

Hvis du vil være sikker på at de kan læse og bruge data, så undgå RTF og
Word. De to formater er IKKE stabile over tid.

Send dem en GEDCOM fil med de rå data og HTML filer til at kigge på.

Og overvej så om ikke det er hurtigere og billigere at lave en
hjemmeside på nettet. Den kan du rettet og tilføje på løbende.

Erik Bachman