Emigration til Texas, USA
Fra : Ib Molbech

Dato : 09-01-06 21:57

Christian Molbech - dem er der flere af - blev gift i Sæby i 1866 med
Christiane Elisabeth Bruun. Efter at Christiane har født Andrea Christiane
Elisabeth Molbech samme år dør hun i barselsseng i 1868.
I 1871 bliver Christian far igen. Moderen er Marie Kirstine Christensen og
barnet døbes Christine Helene Molbech. Jeg har ikke kunnet finde faren og
moren gift.
Christian Molbech med koner og børn befinder sig hele tiden i Sæby, men
efter sidste fødsel - og manglende ægteskabsregistrering - er der ikke flere
optegnelser i Sæby kirkebøger, og jeg slog mig foreløbig til tåls med, at de
nok var flyttet.
De var emigreret til Texas. En venlig fjern slægtning "over there" har
henvendt sig og har berettet om efterslægten, men Christians første 2 børn
kender man ikke til. Derimod fik parret 3 børn i USA.
Er der nogen måde, jeg kan finde ud af om parret blev gift i USA og om deres
'danske' børn døde tidligt?
Jeg går ud fra, at de er emigreret mellem marts 1871 og marts 1874.

Mvh
Ib Molbech

Fra : Ib Molbech

Dato : 13-01-06 07:39

> [...]
> deres 'danske' børn døde tidligt?
> Jeg går ud fra, at de er emigreret mellem marts 1871 og marts 1874.

I går var jeg i Viborg, og der var et par ting, der faldt på plads.
Christians og 'Marie' som retteligt hedder Maren, bliver gift i et
nabosogn - Marens fødesogn.
Da de emigrerer påtager familien sig første kones pigenavn som slægtsnavn.
Det fandt jeg i DDD udvandrerarkiv, her:
http://ddd.dda.dk/d4/dddweb/udvandrer/asp/udvandr_soeg.asp?navn=Bruun&stilling=&alder=&sidste_oph_sted=Aalborg&s_sogn=&s_oph_amt=&best_by=Galveston&best_stat=&best_land=&kontraktens_nr=&aar=1871&maaned=
og de har sidste opholdssted Aalborg. Året før er hans søster også emigreret
til Galveston fra Nordjylland, og hun gør det fra sin daværende hjemadresse,
men Christian skal lige først til et andet amt, og indskrive sig under et
andet navn. Det åbner for et par spørgsmål:

Mon Christian og familie 'flygtede' for noget? Han var selvstændig
sadelmagermester. Det er nok svært at svare på, og

Kunne man bare rejse under fremmed navn. Eksisterede der ikke pas?

Deres pige, Andrea Elisabeth er ikke 11 måneder gammel, men 5 år! Havde det
noget med billetprisen at gøre? Da Christians søster året før emigrerer med
sin lille pige på 1 år og 8 måneder bliver pigens alder opgivet til 0 år, og
pigen som værende unavngivet.

Mvh
Ib Molbech