En hård nød at knække
Fra : Preben G. Kristensen

Dato : 09-01-06 17:24

Her er en lille opgave i kan tænke lidt over, og se om der er en eller anden
der har en opskrift på hvordan man får det puttet ind i et
slægtsforskningsprogram.

Har leget lidt med både BK og Legacy men har ikke umiddelbart kunne finde
en komplet løsning.

I folketælling fra 1840 kan man læse følgende:
Thisted, Vester Han, Kollerup, Kollerup by,,huss, 22, FT 1840
Mandrup Sørensen, 52, gift, huusmand,
Else Marie Nielsdatter, 56, gift,, hans kone,
Mette Marie Mandrupsdatter, 16, ugift,, deres datter,

I folketælling fra 1845 kan man læse følgende:
Thisted, Vester Han, Kollerup, Kollerup by,,huss, 22, FT 1845
Mandrup Sørensen, 58, gift, huusmand, lever af sin jordlod, her i sognet
Else Marie Nielsdatter, 61, gift,, hans kone, her i sognet
Mette Marie Mandrupsdatter, 21, ugift,, deres datter, her i sognet
Maren Kirstine Olesdatter, 27, ugift,, indsidder, her i sognet
Else Marie Jensen, 1, ugift, , hendes barn, Hjortdals sogn, Thisted amt

I oversigten: Piger født i Kjettrup sogn 1814-1854 står der følgende:
Ugift Maren Kirstine Olesdatter af Hjortdal og ungkarl Jens Christian
Mandrupsen på Slettegaard i Hjortdal sogn.

Hvor vidt Jens Christian Mandrupsen er noget af Mandrups Sørensens familie
vides ikke, men vi må formode at han er far til Else Marie Jensen,
men de er ikke gift.
Altså et barn uden for ægteskab.

I folketælling fra 1850 kan man læse følgende:
Thisted, Vester Han, Kollerup, Kollerup by,,huss, 22, FT 1850
Mandrup Sørensen, 63, gift, huusmand huusfader, her i sognet
Else Marie Nielsdatter, 66, gift,, hans kone, her i sognet
Mette Marie Mandrupsdatter, 26, ugift,, deres datter, her i sognet
Else Marie Jensen, 7, ugift, , Plejebørn, her i sognet
Niels Christian Jensen, 2, Ugift,, Plejebørn, Her i sognet

Så nu er Maren Marie Olesdatter altså flyttet, men Else Marie Jensen er
blevet tilbage som plejebarn, og hun har tilsyneladende fået en lillebror
Niels Christian Jensen som også er blevet tilbage, og som vi ikke ved
hvem der er far til.

I folketælling fra 1855 i Kettrup sogn finder man
Maren Kirstine Olesdatter, 37, gift, Kollerup
Jens Peter Pedersen, 31, gift, Klim, Husmand
Petrine Jensen, 8, ugift, barn
Ane Jensen, 1, ugift, barn

Nu er hun tilsyneladende flyttet til Kettrup og blevet gift med Jens Peter
Pedersen og der er to børn.
Men hvor var mon Petrine Jensen i 1850? På det tidspunkt burde hun være 3
år.
Men hun er ikke med hos Mandrup Sørensen. Det virker lidt underlig når der
er en på 2 år der tilsyneladende er blevet tilbage.

Hvordan får man Else Marie Jensen opført som plejebarn hos Mandrup Sørensen,
men samtidig med Maren Kirstine Olesdatter som mor, og Jens Christian
Mandrupsen som fader, uden at de bliver ægtefolk. De er jo ikke gift.

Hvordan får man Niels Christian Jensen opført som plejebarn hos Mandrup
Sørensen,
men samtidig med Maren Kirstine Olesdatter som mor, og en ukendt far?

Hvordan får man gift Maren Kirstine Olesdatter og Jens Peter Pedersen uden
at han bliver far til
Else Marie Jensen, Niels Christian Jensen og Petrine Jensen. Men far til Ane
Jensen?

Mange spørgsmål på en gang, men jeg håber at få svar på de fleste.

På forhånd tak for hjælpen

Preben Kristensen

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 09-01-06 21:56

Hej
Det er da ikke et problem i BK

For det første så opretter man en familie Altså far og mor, De markeres som
ikke gift, eller hvis de bliver gift så er den dato de giftes jo senere end
fødselen af barnet så er det en note ved enten bryllppet eller en generel
note.
Når barnet er plejebarn så tilføjes det til plejeparet som barn. Nu kan man
mæreke barnet ved de biologiske forældre som forældre. Og ved
plejeforældrene som plejebarn, der er mange forskellige kombinationer hvor
den ene er biologisk og den anden er pleje eller adoptiv eller begge er
plaje eller adoptiv medvidere. Kender du ikke den ene part så opret en
pseudoperson, her klan man for eksempel kalde den for hustru eller mandt
til, eller foreksempel Christens hustru eller noget tilsvarrende, når man så
finder det rigtige navn så er det jo bare at rette betegnelsen til navnet.
Jo BK kan faktisk rregistrere problemet uden problemer, jeg har det faktisk
selv i min database, hvor der er plejeforaldre, men også eg en forældre der
har adopteret den andens barn, så det er ikke et problem.
Husk et barn kan have mange forældrepar, der er de ægte og så alle PAP
forældrene. BK accepterer denne kosnstellation.
Det er bare at registrere, men for at få fuldt overblik så prøv at skitser
problemet med kasser og streger, op på et stykke papir først så er det
nemmere at overskue.
Med venlig hilsen
Niels Gjermandsen.

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 10-01-06 04:14

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da ikke et problem i BK
[...]
> Husk et barn kan have mange forældrepar, der
> er de ægte og så alle PAP forældrene. BK accepterer denne kosnstellation.

Jeg kan ikke mere end den biologisk og een pap-familie.
Den anden pap-far og/eller mor nægter BK at registrere.
Hvordan gør du?

--
Med venlig hilsen Poul Erik Jensen
www.genealog.dk www.skolekammeraten.dk

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 11-01-06 00:28

Hej
Det var en lille smutter
Selvfølgelig er der kun et hold ægte forældre og et hold uægte forældre
altså to sæt.
Jeg løste det ved at skrive det som en note.
Jeg huskede forkert i det tilfælde som jeg har hvor der er en Far og Mor som
er døde og så kom barnet i pleje hos en familie, her døde den ene af de
voksne og der trådte en anden ind så havde barnet faktisk to fædre (En bio
og en oleje) og 3 mødre (En bio, og to forskellige pleje).
Jeg taklede det ved at skrive noter til tilfældet og så registrerede jeg den
første plejemor. Den sidste står så med en note som beskriver forholdet.
Jeg var desværre lidt hurtig på aftrækkeren med de mange plejeforældre.
Men det er måske en ide til John at kunne få dette med at der faktisk kan
være mange forskellige pleje og adoptiv forældre, og et barn kan have flere
sæt af dem. Der er jo ikke helt ualmindeligt i danmark med flere
plejeforældre,, tænk på dem der bliver fjernet i en periode, kommer tilbage
og så fjernes igen.
Men det erjo i BK 6 muligt at lave en begivenhed der siger har betegnelsen
sat i pleje, og så kommer det med under begivenheder, og så kan man her lave
registreringen.
Da jeg havde problemet så var det faktisk da jeg brugte version 5, og jeg
har faktisk ikke ændret på netop dette i min database.
Med venlig hilsen
Niels Gjermandsen

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 11-01-06 21:40

> [...]
> Hej
> Det var en lille smutter
> Selvfølgelig er der kun et hold ægte forældre og et hold uægte forældre
<snip>

I Family Tree Maker kan et barn også "kun" have et hold biologiske forældre,
men det kan have alle de pleje-, adoptiv-, sted- etc. forældre det skal
være.

Med venlig hilsen
Ole P. Bielefeldt
www.familytreemaker.dk

Fra : Poul Erik Jensen

Dato : 12-01-06 02:36

"Niels Gjermandsen" <nlg@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig er der kun et hold ægte forældre
> og et hold uægte forældre altså to sæt.
> Jeg løste det ved at skrive det som en note.

Notater kan naturligvis løse alle mangler - men det ændre jo ikke, at det er
en mangel.

> så havde barnet faktisk to fædre (En bio og en pleje)
> og 3 mødre (En bio, og to forskellige pleje).

Når problemet er noget både du og jeg er stødt på, så er det vel rimeligt at
producenten gøres opmærksom på manglen - det er velsagtens blot at udvidde
datafelter og/eller øge en variabel - jeg ved det ikke, men kan det lade sig
opføre med to, så kan det vel også lade sig gøre med flere.

Det burde i al fald ikke være nødvendigt at støde på loftet, når det blot
drejer sig om at løfte taget en kende