AO: StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 1752-~
Fra : Ulla Elisa

Dato : 28-12-05 13:49

StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 17521790
jeg kan med min bedste vilje ikke tyde hvad der står mere end jeppe og
Christoffer ,Christoffersen ????

i Opslag 85 f9
StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 1752- 1790
mvh

Ulla Elisa

Fra : Sanne Bloch

Dato : 28-12-05 17:15

"Ulla Elisa" <uelisa@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Christoffer ,Christoffersen ????
> i Opslag 85 f9
> StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 1752- 1790

Hermed et bud, dog et ufuldstændigt bud, men måske andre kan hjælpe med
resten. Jeg er dog sikker på, at faderens efternavn ikke er Christoffersen.

Domini Oculi Døbt Christopher Fr_______borgs? Barn af Hyrup kaldet Jeppe.
Susc: Ter_______s Hstr. ibidm (m'et er hævet og understreget) Test: Sørren
Krog, Peder Donner og _____ Friisborg _______ Donners Hustrue af Stoubye
______ og Jørgen _______ Hustr: af Hyrup.

Domini Oculi er 3. søndag i fasten. Hvis vi er i 1776, er det den 10.3.
Susc: er Susceptrix = gudmoder.

V.h. Sanne
http://www.familygenes.webbyen.dk/

Fra : Ulla Elisa

Dato : 28-12-05 18:54

Der skal sikkert stå Christopher Friisenborgs barn
Christopher Friisenborg får en søn født i 1774 der dør ½ efter der hed
Jeppe
tusind tak
lige en mere
StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 17521790
Opslag 85 f7
Mette Marie og står der ikke Peder Thomas ?donner?
jeg kan ikke tyde alt jeg forsøger og bliver forhåbentlig bedre til det.
føler det er pinlig hele tiden at spørge om hjælp

Fra : Sanne Bloch

Dato : 28-12-05 22:52

> Der skal sikkert stå Christopher Friisenborgs barn
> Christopher Friisenborg får en søn født i 1774 der dør ½ efter der hed
> Jeppe

Ja, der står Christopher Friisenborg. Jeg bladrede lidt i krk.b. på AO, og i
1770 (opslag 66 f29) har præsten et barn til dåb og som dåbsvidne (Test:) er
Christopher Friisenborg og her er det mere tydeligt at læse. Men så begyndte
de små grå at arbejde, for Friisenborg er jo sandsynligvis et tilnavn
eftersom børnene får efternavnet Christophersen/Christophersdatter.
Spørgsmålet er så, om tilnavnet er fra godset Frisenborg v/Århus eller fra
det slesvigske stednavn Frisenborg (Friesenburg). Men det finder du nok ud
af en dag

Jeg søgte på www.ddd.dda.dk og fandt ud af, at Christopher Friisenborgs navn
er Christopher Rasmussen. Jeg sender en mail til dig privat med fkt. 1787 i
Hyrup i Stoubye. I fkt. har Christopher Rasmussen en søn, Rasmus
Christophersen på 15 år og det viser sig i krk.b. på AO, opslag 72 f 18, at
i år 1772 får Christopher Friisenborg af Hyrup en søn døbt, som får navnet
Rasmus.

> lige en mere
> StoubyBjerreVejleStouby - Hornum 17521790
> Opslag 85 f7
> Mette Marie og står der ikke Peder Thomas ?donner?

Domin: Eodem (samme søndag som ovenstående indførsel = Domin: Invocavit =
første søndag efter fastelavn, i 1776 er det 24.2.) Døbt Peder Thomas
Donners Barn af Stoubye kaldet Mette Marie. Susc: Peder Friisenborgs Hustrue
af Hugholm? Testes: Thomas _______ og Simon Mikkels(en) ___ ______ ___: __
_____________ og Clemen Tonnings? H? af Hyrup.

Måske andre kan tyde resten.

I min private mail til dig sender jeg også fkt. Stoubye 1787 med Peder
Donner og hans familie.

> jeg kan ikke tyde alt jeg forsøger og bliver forhåbentlig bedre til det.
> føler det er pinlig hele tiden at spørge om hjælp
> mvh
> Ulla Elisa

Spørg løs, det er jo det NG'erne er til. Desuden er den kirkebog, du har fat
i lige nu meget svær at læse, men det hjælper at bladre lidt og se på nogle
af de andre indførsler og så kan du supplere med at slå nogle af navnene op
www.ddd.dda.dk

Fra : Frede Binderup

Dato : 29-12-05 06:59

Kære Ulla Elisa!
Jeg har lidt mere:
Domini. Oculi døbt Christopher Frisenborgs Barn af Hyrup kaldet Jeppe. Susc.
Kirsten Schougrd.? ibid.m. Test: Sørren Brok, Peder Donner og Maren
Friisborg, it. P. Donners Hustrue af Stoubye, saa og Jørgen Hanss Hustru af
Hyrup.
Mvh
Frede

Fra : Ulla Elisa