Flere unøjagtigheder på Family Research
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 25-12-05 23:35

Jeg slog lige min oldemor op på FamilySearch. Det gør jeg med
mellemrum ad forskellige omveje, og af og til støder jeg på nye
personer.

Men denne gang blev jeg nu højligen forbløffet. Nikoline Jensen er er
efterhånden blevet mig en kær bekendt, selv om jeg slet ikke husker
hende - jeg var knap 2, da hun døde. Min mormor var død, inden jeg
begyndte at kigge efter aner, og min mor middelsvært dement. Så jeg
har måttet finde rundt selv. Men jeg har da for længst fundet ud af,
at Nikoline havde tre børn uden at være gift, endda med tre
forskellige fædre. Og sådan dukker der så meget op i familien.
Herligt, men svært at forske i.

Og så ser jeg pludselig på Family Research registreret et ægteskab for
Nikoline. Jeg er mere end sikker på, at det ikke passer. Jeg tror, at
en eller anden er røget ud ad en forkert tangent. Det er MIN Nikoline,
for andre personer og data er rigtige nok.

Skidt med oldemors ægteskab, det kan jeg godt ignorere. Men hvor mange
fejl er der ellers i FS? Og kan man på en eller anden måde få det
strøget i FS?

Mange julehilsener
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 26-12-05 02:00

Hej Kirsten.

Det er hvad der kan ske i FS, man skal netop være opmærksom på, at det kun
er et sted man kan bruge til at få mulighed for at komme videre, ALT skal
efterprøves i de originale kilder.
Jeg har selv været ude for en ane der samme tid blev født 2 forskellige
stedet i Jylland, havde 2 hold forældre, 3 ægtemænd samtidig, og blev viet
til den første da hun var omkring 5 år gammel, hun blev døbt da hun var 5
år, nogle måneder før hun blev viet første gang.

Jeg havde noget at søge på, da jeg havde fundet hende død i Ribe, derfor
søgte jeg i kirkebogen i Ribe på den ene af de fødsler der var nævnt, og det
viste sig at jeg derfra kunne gå videre, alt i nord Jylland lod jeg være da
jeg vidste det måtte være en anden person med samme sjældne navn som min
ane, som FS havde fået blandet sammen.
Det er flere år siden, og jeg har gjort FS opmærksom på det nogle gange via
mail, men der er ikke sket nogen rettelse, så jeg tror ikke det er noget de
gør noget ved.

Venlig hilsen

Bente

Fra : Fl. Svendsen

Dato : 26-12-05 10:15

> Men hvor mange
> fejl er der ellers i FS?

Utallige!!

>Og kan man på en eller anden måde få det strøget i FS?

Næppe.
Brug FS som en mulighed, og gå selv de originale dokumenter efter.
Forvent ikke mirakler, så bliver du ikke skuffet.

Lige så mange julehilsener
Flemming Svendsen.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-05 10:30

> [...]
>
> Og så ser jeg pludselig på Family Research registreret et ægteskab for
> Nikoline. Jeg er mere end sikker på, at det ikke passer

Tja, det er jo muligt, at det ikke passer - men
det kan jo også være, at du ikke ved alt om din
mormor.

Men tag nu FS som en mulighed, ikke som
den endegyldige sandhed.
Vær taknemmelig over, at du overhovedet får
lov at bruge det - det er kirken faktisk slet
ikke pligtig til.

Mvh.Bodil.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 26-12-05 11:04

On Mon, 26 Dec 2005 10:30:11 +0100, "Bodil Grove Christensen"
<grovebgc@FJERNDETTEtdcadsl.dk> wrote:

>Tja, det er jo muligt, at det ikke passer - men
>det kan jo også være, at du ikke ved alt om din
>mormor.

Oldemor. Min mor nåede dog inden sin død i et øjebliks klarhed at
bekræfte, at Nikoline aldrig havde været gift. Min mor boede en stor
del af sin barndom og ungdom hos sin mormor Nikoline. Hun holdt meget
af hende og var temmelig sur over, at jeg nu skulle rode op i alt det

>Men tag nu FS som en mulighed, ikke som
>den endegyldige sandhed.
>Vær taknemmelig over, at du overhovedet får
>lov at bruge det - det er kirken faktisk slet
>ikke pligtig til.

I vores tilfælde føler jeg mig nu lidt berettiget til at bruge FS, da
både min oldemor og min mormor var medlemmer af mormonkirken til deres
død. Oldemors to ("uægte") sønner udvandrede da også til Utah, Salt
Lake City, i begyndelsen af 19-århundredet.

Mange hilsener
Kirsten

Fra : Sanne Bloch

Dato : 26-12-05 12:22

Kære Bodil

Jeg er enig med dig i, at vi skal betragte FS som en mulighed og ikke den
endegyldige sandhed. Men som andre allerede har gjort opmærksom på, er det
nødvendigt at kontrollere informationerne. Med hensyn til alle de fejl, som
der jo er på FS, må vi være tolerante overfor de privatpersoner, der har
sendt bidrag til FS for vi kan jo alle lave fejl. Men de ansvarlige for FS
bør værne mere om FS' image, som jo bliver lidt for utroværdigt, når de ikke
tager henvendelser om uoverensstemmelser alvorligt. Vi kan godt være
taknemmelige over siden, men vi behøver ikke at bøje os i taknemmelighed.

Og til dig, Kirsten - FS er offentlig tilgængelig og ikke forbeholdt
mormoner. Du har i lighed med alle andre mennesker ret til at benytte siden
og debatten her, kan jo være en hjælp for andre, som tror, at de kan stole
på alt, hvad der står på FS, så det er helt fint, at du gør opmærksom på
uoverensstemmelser.

Venlige hilsner Sanne
http://www.familygenes.webbyen.dk/

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-05 17:13

"Sanne Bloch" <sanne.bloch@email.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> siden og debatten her, kan jo være en hjælp for andre, som tror, at de kan
> stole på alt, hvad der står på FS, så det er helt fint, at du gør

I kan gøre indsigelser over for fejl, alt det, I vil, det er helt ok.
Men at rette det - det er en ganske anden sag.
Informationerne tilhører så at sige indsenderne, og dem
har I ikke ret til at rette - dog kan der i ganske særlige tilfælde,
hvis I kan dokumentere, at I er i familie og dokumentere, at I
har ret - få lov til at rette/slette optegnelser. Det skal I søge
specielt om på et Slægtshistorisk Center i kirken.

Selvfølgelig er FS offentlig tilgængelig, men det har den bestemt
ikke altid været. F.eks. ville LAV ikke tillade i mange år, at det
blev brugt på stedet, da de mente, at den var useriøs - til forskningsbrug.
Det kan jeg kun give dem ret i - jeg bruger heller ikke materialer fra
FS uden at gå til originalkilden og få den verificeret.

Men brug FS, som den er ment - som baggrundskilde og hjælp,
aldrig som den endegyldige sandhed. Heldigvis kan man sige,
at rigtig mange mennesker har fået stor hjælp i deres forskning
gennem FS. Jeg husker personligt en dag på LAV - det var før
Internettets tid - hvor jeg sad med en ældre kvinde, som ikke kunne
finde sine bedsteforældres vielse. Jeg fortalte hende, at vi muligvis kunne
finde hjælp gennem IGI - som LAV gemte bag skranken. Og jo,
det lykkedes - og hvilken overraskelse: bedstemoderen var blevet gift
som 16 årig og gravid! Det fik vi os et billigt grin af.
Til gengæld fik vi så travlt med at kigge i kirkebøgerne, for at verificere
det.

Mvh.Bodil.

Fra : Ukendt

Dato : 26-12-05 13:00

On Mon, 26 Dec 2005 10:30:11 +0100, Bodil Grove Christensen wrote:

> Men tag nu FS som en mulighed, ikke som
> den endegyldige sandhed.
> Vær taknemmelig over, at du overhovedet får
> lov at bruge det - det er kirken faktisk slet
> ikke pligtig til.

Man skulle vel mene, at mormonerne selv er interesseret i at få korrigeret
fejl i deres database? Ellers er deres dåb af afdøde vel en parodi?

Ingen gør noget for folks blå øjnes skyld. Kirken har vel en forventning
om, at det offentliggjorte materiale ansporer flere til at insende deres
genealogiske data. Jeg vil dog fraråde dette, eller i det mindste bør man
orientere sig om kirkens arbejde før man gør det. Jeg ønsker i hvert fald
ikke - direkte, eller indirekte - mine aner døbt på den måde. Det ville de
ikke have brudt sig om i levende live, det er sikkert og vist.
--
Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Flemming Udbjørg

Dato : 26-12-05 16:32

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke - direkte, eller indirekte - mine aner døbt på den måde. Det ville de
> ikke have brudt sig om i levende live, det er sikkert og vist.

Jeg er sikker på, at Mormonkirken vil gøre alt for at deres databaser er så
rigtige som muligt. Men hvordan i al Verden skal de kunne kontrollere alle
det useriøse eller forkerte data, sopm forskellige folk uploader til den
åbne database ??

Der er kun 2 regler man skal huske; Den type oplysninger man kan få via FS
skal altid kontrolleres - og undersøg, hvorfra i FS du har fået
oplysningerne.

Den del der består af de direkte afskrivninger af de officielle kirkebøger
bør være så sikre, at man kan regne emd dem. Men der kan være
skrive/stavefejl, som gør, at også dette skal kontrolleres. Når mange
forskellige mennesker skriver kirkebøger af, kommer der naturligvis
forskellige kvaliteter.

Men den del der består af alle muliuge og umulige menneskers mere eller
mindre serøse indsendte slagtsdatabaser, dem skal man som udgangspunkt holde
sig meget kritisk til!!

Dette er ikke noget nyt - men vigtigt at genopfriske!

/Flemming U

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-05 17:19

"Flemming Udbjørg" <flemming@udbjorg.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det useriøse eller forkerte data, sopm forskellige folk uploader til den

Det er lige, hvad vi gør.
F.eks. vil vi få oplysninger tilbage, med besked om at gøre
det bedre, hvis vi som fødselsoplysninger skriver:
" 1911 Jerne sogn".
Hvis vi ikke gør det bedre, vil der uundgåeligt komme
dobbeltarbejde ud af det - nemlig, når der laves uddragninger
fra Jerne sogn engang.
Når vi indsender navne til templerne, bliver de kørt igennem
et program "Templeready", for at se, om de allerde er lagt
ind i databasen. Hvis de er, bliver de sorteret fra, for at undgå
dobbeltarbejde. Men nogle gange kan det ikke undgås, fordi
maskinen ikke kan sortere fuldstændigt, især, hvis folk staver
lidt anderledes.

Jeg er faktisk ikke sikker på, at det materiale, som folk
uploader til Familysearch, er at finde i databasen - eller
om det findes i en separat database, måske er der andre,
som kan svare på det?

Mvh.Bodil.

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 26-12-05 17:27

"Kurt Hansen" <kurt-snabela-towle.dk> skrev i en meddelelse

> Man skulle vel mene, at mormonerne selv er interesseret i at få korrigeret
> fejl i deres database? Ellers er deres dåb af afdøde vel en parodi?

Nej, det tager vi yderst alvorligt. Vi mener virkelig, at ethvert menneske,
som har levet på denne jord, skal have tilbuddet om en stedfortrædende
dåb i Jesu Kristi Kirke af Sidste Dages Hellige.
Til gengæld er det også vores absolutte lære, at denne stedfortrædende
dåb ingen gyldighed har, hvis den afdøde ikke ønsker at acceptere den.

Vi mener også, at dåben - med den rette myndighed - kan åbne døren
til Guds nærhed - det er derfor, at vi er omhyggelige med at få gjort
stedfortrædende dåb for alle - så kan de jo selv om, om de vil tage imod
det eller ej.
Så derfor, hvis der er den mindste anledning til tvivl, foretager vi hellere
én dåb for meget end én for lidt.

> [...]
> ikke - direkte, eller indirekte - mine aner døbt på den måde. Det ville de
> ikke have brudt sig om i levende live, det er sikkert og vist.

Jeg bryder mig heller ikke om barnedåb, da jeg oplever den som "hellig"
gudsbespottelse, men der var ingen, som spurgte mig, men nogen, som
på vegne af et uskyldigt barn foretog en dåb og en indmeldelse i en kirke,
jeg på ingen måde ønsker at tilhøre. I mine øjne behøver et lille barn ikke
at blive døbt, det har ingen ansvar, men er frelst alene gennem Kristus.

Men sådan kan vi jo heldigvis tillade os i Danmark at se forskelligt på
tingene.
Og Gud ske tak og lov for det.

Iøvrigt bliver genealogisk materiale, indsendt af ikke-medlemmer, ikke
lavet til dåbsmateriale! Det fremkommer kun, når medlemmer beder direkte
om det, eller gennem uddragningsprogrammet fra kirkebøgerne.

Mvh.Bodil.

Fra : Niels Nybo Jakobsen

Dato : 26-12-05 21:04

> Ingen gør noget for folks blå øjnes skyld.

Nå, javel. Tyv tror, hvermand stjæler, siger man vist!

Iøvrigt er jeg forundret over, at denne besyndelige diskussion kommer op ca.
2 gange om året her i gruppen. Som oftest med de samme misforståelser
indsendt af stort set de samme mennesker.
Hvad med at lade informationerne synke ind, og så sætte fordommene på
stand-by!

Ellers har Bodil udmærket forklaret omstændighederne (det må vel snart være
117. gang) og jeg har også selv gjort et par forsøg.

Og så lad os naive mennesker, som hjælper folk for deres blå øjnes skyld,
passe vor herlige hobby i fred, tak.
Gruppen er alt for god til at gro til i mudderkastning.

med venlig hilsen
Niels Nybo Jakobsen