Temperaturen i troposfæren
Fra : Henry Vest

Dato : 26-01-06 20:12

Hvorfor falder temperaturen op gennem troposfæren?

--
Henry Vest

Fra : kjaer

Dato : 26-01-06 21:17

Henry Vest wrote:
> Hvorfor falder temperaturen op gennem troposfæren?

Måske fordi tyngdekraften trækker den ned. (nå ja hva fanden

Fra : Jan Pedersen

Dato : 27-01-06 02:24

"kjaer" <nej@tak.put> skrev i en meddelelse

> Måske fordi tyngdekraften trækker den ned. (nå ja hva fanden

Jeg ville gætte på at temparaturen er at opfatte som atmosfærisk luft hvor
molekyle bevægelseshastigheden er at opfatte som temparatur. Jo tyndere
denne luft bliver jo mindre der kan bevæge sig ,jo lavere temparatur - dvs.
jo mindre luft der kan opvarme det der måler / den der måler. Når vi så er
helt ude i rummet: slet intet der kan opvarme det der måler / den der måler
: absolutte nulpunkt -273 grader.

bare et gæt.....

Fra : John Larsson

Dato : 27-01-06 07:10

"Jan Pedersen" <jantheman28@hotmail.com> writes:
> [...]
>jo mindre luft der kan opvarme det der måler / den der måler. Når vi så er
>helt ude i rummet: slet intet der kan opvarme det der måler / den der

Nej, det er mere komplekst. Længst oppe i atmosfæren, flere hundrede km,
er temperaturen høj, svjh op til ca. 300 C. Det er ikke noget der får
astronauter til at koge mens de rumvandrer for molekylerne er jo ikke så
mange.

Jeg vil gætte på at svaret på Henrys spørgmål er at den faldende
temperatur skyldes almindelig varmeudstråling. Problemet bliver så bare at
forklare hvorfor temperaturen ikke bliver ved med at falde mod
temperaturen i det store rum. Her er det formentlig luftens sammensætning
i de forskellige lag i atmosfæren der er forklaringen. Over tropopausen er
der vel fx ikke megen vanddamp tilstede!

John

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 27-01-06 22:00

> [...]
> er temperaturen høj, svjh op til ca. 300 C. Det er ikke noget der får
> astronauter til at koge mens de rumvandrer for molekylerne er jo ikke så

Tjek evt: http://liftoff.msfc.nasa.gov/academy/space/atmosphere.html

/tue

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-01-06 00:58

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev
> [...]
> temperaturen i det store rum. Her er det formentlig luftens sammensætning
> i de forskellige lag i atmosfæren der er forklaringen.

Jeg mener den stigende temperatur ligger i selve temperaturbegrebet, og i
tynd luft - nærmende sig vacuum- kan molekylerne komme til at bevæge sig
hurtigere.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per A. Hansen

Dato : 27-01-06 10:11

"Henry Vest" <henry_vestFJERN@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor falder temperaturen op gennem troposfæren?

Fordi luften bliver tyndere p.g.a. stadig mindre tryk p.g.a. mindre masse.
Når luft komprimeres stiger luftmolekylernes hastighed - ved
vacuum falder hastigheden og dermed den kinetiske energi.
Over troposfæren spiller andre effekter ind.

Per A. Hansen