Sneen smelter i pletter
Fra : Leo

Dato : 25-01-06 08:53

Sneen er ved at smelte.
Den smelter i pletter - den smelter mest rundt om buske og småplanter.
Min første tanke var, at det nok var fordi planten over sneen holdt mere på
varmen - men den smelter også rundt om potter, småsten kviste - sågar rundt
om en isklump, der lå i sneen.

Hvorfor smelter sneen i pletter?

Fra : Bo Warming

Dato : 25-01-06 09:18

"Leo" <fupkonto@hotmail.dk> wrote in message
> [...]
> mere på
> varmen - men den smelter også rundt om potter, småsten kviste -

Hvor kloakrist leder varme fra jord til sne, smelter
Hvor busk eller mit drivhus som de sneéde ind i, har nedsættelse af
konvektion, så ikke jordvarme tabes til atmosfæren, smeltes der.

Din første tanke var nok klog, men at isklumpen kan give varme, hører
jeg gerne et bud på - nedsættelse af konvektion og anden
varmeafgivelse fra jorden?
Sorte ting suger solvarme til sig. Var det massivisklump eller hvid
snedynge?
Forskel i tykkelse af snelag mht isindhold er vel vigtigste faktor til
huller i snetæppet. Og slid af islaget på fortov og kørebane.

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 09:21

> [...]
> mere på varmen - men den smelter også rundt om potter, småsten kviste
> - sågar rundt om en isklump, der lå i sneen.

Kan det være fordi der reflekteres sollys og dermed varme fra genstanden, så
sneen dermed får både direkte og inddirekte sollys?

Eller fordi der løber smeltevand ned af genstandene?

Leif

Fra : Max

Dato : 25-01-06 11:03

Hej

> Kan det være fordi der reflekteres sollys og dermed varme fra
> genstanden, så sneen dermed får både direkte og inddirekte sollys?

Jeg tror ikke det har noget med sollys at gøre da man også kan
betragte det i gråvejr og effekten foregår hele vejen rundt om
den genstand det ligger i sneen.

Mvh Max

Fra : Holst

Dato : 25-01-06 11:14

Max wrote:

> Jeg tror ikke det har noget med sollys at gøre da man også kan
> betragte det i gråvejr og effekten foregår hele vejen rundt om
> den genstand det ligger i sneen.

Man skal huske på, at sneen typisk er tyndere sådanne steder.

Når det har sneet lidt og blæst lidt, så er snetæppet jo ofte en mere
eller mindre plan flade. Der, hvor der ligger grene og lignende, er
snetæppet simpelthen tyndere end de andre steder, og derfor smelter det
vil ganske naturligt hurtigere bort disse steder.

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-01-06 11:43

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> writes:

> En anden faktor er vinden. Sne fordamper selv i frostgrader til ikke
> mættet luft og genstande som en krukke kan skabe turbulens i den
> umiddelbare omgivelse og dermed øge fordampningen.

Mon ikke to andre ting er betydende:
1) Potteplanter med jord isolerer fliserne. Ved koldt vejr vil fliserne derfor
være varmere under potterne end andre steder.
2) Fliserne isolerer og leder dårligt. Derfor vil varmen fra jorden
nemmere nå op ved planter end gennem fliser.

--
Brian (remove the sport for mail)
http://www.et.web.mek.dtu.dk/Staff/be/be.html

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 25-01-06 12:22

Brian Elmegaard skrev:

> [...]
> 2) Fliserne isolerer og leder dårligt. Derfor vil varmen fra jorden
> nemmere nå op ved planter end gennem fliser.

Her kan min logik ikke følge med:
"Fliserne isolerer og leder dårligt."
Det er da en selvmodsigelse. Hvis fliserne isolerer dårligt,
må de da lede godt - og omvendt.

--
'rluf :·)

Fra : Leif Neland

Dato : 25-01-06 12:52

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Her kan min logik ikke følge med:
> "Fliserne isolerer og leder dårligt."
> Det er da en selvmodsigelse. Hvis fliserne isolerer dårligt,
> må de da lede godt - og omvendt.

Mon ikke der menes "Fliserne isolerer [godt], og de leder dårligt" ?

Leif

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 25-01-06 13:24

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:

> Her kan min logik ikke følge med:
> "Fliserne isolerer og leder dårligt."
> Det er da en selvmodsigelse. Hvis fliserne isolerer dårligt,
> må de da lede godt - og omvendt.

Jeg tro hverken at der skal være et komme efter de nye eller gamle
regler. Meningen er måske mere tydelig med et 'derfor' før 'dårligt'.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 14:27

Brian Elmegaard skrev:

> Jeg tro hverken at der skal være et komme efter de nye eller gamle
> regler. Meningen er måske mere tydelig med et 'derfor' før 'dårligt'.

Rent sproglig kommentar:
Det er rigtigt at der ikke skal være komma, men sætningen kan
næsten ikke forstås rigtigt som den står. Man er nødt til at
skrive

   Fliserne isolerer godt og leder dårligt.

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 25-01-06 14:38

Hej Bertel

> Fliserne isolerer godt og leder dårligt.

Det er jo dobbelt konfekt :)

Mvh Max

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 25-01-06 16:17

Max skrev:

> Det er jo dobbelt konfekt :)

Så du mener ikke at man kan sige at noget isolerer dårligt?

--
Bertel

Fra : Max

Dato : 25-01-06 21:30

Hej Bertel

> Så du mener ikke at man kan sige at noget isolerer dårligt?

Det var nu ikke der dobbeltkonfekten var, det var at nævne at
en god isolator er en dårlig leder.

Mvh Max

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-01-06 09:56

> [...]
> på
> varmen - men den smelter også rundt om potter, småsten kviste - sågar

Jeg tror du har ret. Lyset kommer og rammer sne hvorefter det reflekteres.
Andet lys rammer en urtepotte og absorberes hvorved genstanden bliver varmet
op og nu udstråler varme, som sneen i ringere grad kan reflektere.

Fra : John Larsson

Dato : 25-01-06 11:26

Holst <newsjan06@shelter.dk> writes:
> [...]

mættet luft og genstande som en krukke kan skabe turbulens i den
umiddelbare omgivelse og dermed øge fordampningen.

John