Magnesiumbombe
Fra : Jesper Moesgaard

Dato : 22-01-06 15:53

Jeg har fået til opgave at lave en svag 'magnesiumbombe' til brug i en
musicalforestilling på vores skole.
Hvordan laves en sådan og hvor sikker er den?

Jesper Moesgaard

Fra : Max

Dato : 22-01-06 17:13

Hej Jesper

> musicalforestilling på vores skole.
> Hvordan laves en sådan og hvor sikker er den?

Hvis du bliver nødt til at spørge, så syntes jeg i sikkerhedens
interesse at du skulle overlade den opgave til nogen der ved
hvad de har med at gøre.

Mvh Max

Fra : Svend Erik Jensen

Dato : 22-01-06 18:20

On Sun, 22 Jan 2006 17:13:05 +0100, Max wrote in dk.videnskab
<43d3ad82$0$84036$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

>Hej Jesper

>Hvis du bliver nødt til at spørge, så syntes jeg i sikkerhedens
>interesse at du skulle overlade den opgave til nogen der ved
>hvad de har med at gøre.

Enig.

Det der er brug for er scenefyrværkeri. En søgning i Google giver en del
resultater, f.eks. http://www.pablo.dk/fyr/weco.html

--
Med venlig hilsen / Mes meilleures amitiés / Best regards
Svend Erik Jensen

Fra : Jan Pedersen

Dato : 22-01-06 20:50

"Svend Erik Jensen" <adressen@er.invalid> skrev i en meddelelse

> Enig.
>
> Det der er brug for er scenefyrværkeri. En søgning i Google giver en del
> resultater, f.eks. http://www.pablo.dk/fyr/weco.html
>
> --
Pablo Diversity ligger lidt langt ude på Søren Tyndskids pløjemark : Årslev
ved Århus :) men de ved alt hvad det er værd at vide om pyroteknik da de
deler lokaler med H.C.Andersens Festfyrværkeri og personkredsen er identisk.

Fra : Q

Dato : 22-01-06 21:12

"Jesper Moesgaard" <Xjmoesgaard@kabelmail.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan laves en sådan og hvor sikker er den?

Det gør man ikke!.. Slet ikke hvis man er nødt til at spørge om hvordan!

Kig på www.pyrodan.dk -> scenefyrværkeri..

Du kan f.eks bruge en "Atomsky" som giver et kraftigt blink og en
paddehattesky..

Den slags effekter antændes let og sikkert med en 12V powersupply ( min.
1A )

Bemærk at der ikke er lunte eller lign. tidsforsinkelse på... Effekten
detonerer i det øjeblik du sætter spænding på ledningen..

Husk sikkerhedsafstand og et par brandslukkere..

Hvis du er i det nordjyske har jeg et mindre sortiment lovligt scenekrudt
liggende..

/peter

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 22-01-06 22:15

> Det gør man ikke!.. Slet ikke hvis man er nødt til at spørge om hvordan!

Dvs. det er viden man er født med? Man må ikke lære hvordan de laves?
Om 100 år er der med andre ord ingen, som kan lave sådan en bombe.

Fra : Kasper Andersen

Dato : 22-01-06 23:08

Heine Bøgebjerg wrote:

> Dvs. det er viden man er født med? Man må ikke lære hvordan de laves?
> Om 100 år er der med andre ord ingen, som kan lave sådan en bombe.

Sagde manden uden hænder og med skadet syn.....

Fra : Peter Jensen

Dato : 22-01-06 23:30

Heine Bøgebjerg wrote:

> Dvs. det er viden man er født med? Man må ikke lære hvordan de laves?

Jo, man tager sig bare en uddannelse inden for emnet. Sikkert, lovligt,
og meget langt fra at spørge på Usenet. Hvis man har brug for at
spørge, så må det jo betyde at man ikke har den relevante uddannelse.
Derfor ville det være uforsvarligt at give den ønskede information i
denne situation. Hellere henvise til autoriserede forhandlere.

--
PeKaJe

There is nothing stranger in a strange land than the stranger who comes
to visit.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-01-06 07:56

"Heine Bøgebjerg" <nul-kontakt@eksisterer-ikke.no> wrote in news:43d3f5d3$0
$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk:

> Dvs. det er viden man er født med? Man må ikke lære hvordan de laves?
> Om 100 år er der med andre ord ingen, som kan lave sådan en bombe.

[Sarkasme on]

Spørgsmål:
Jeg er ved at lave en faldskærm til min nabo som er pilot, men er i
tvivl om udløsningsmekanismen. Skal jeg bruge en wire eller er det
godt nok med en nylonline som er billigere?

Svar 1:
Bare brug snørebånd :)

Svar 2:
Når du laver ting som kan være farlige eller livsnødvendige for andre
er det nok en ide at vide hvad man gør - eller bare lade andre om det
som kender til det...

Svar 3:
Lakridssnøre!

[sarkasme off]

Usenet er godt til mange ting - men der er altså emner der bør overlades
til andre. Btw.. til OP: Hvis du er på en skole - er der så ikke nogle
fysiklærere der kan hjælpe?

/hilsner
--
| lars.g.j | e-mail: remove dots | www.lgj.dk | oz2lgj |
"Do you know what the chain of command is here?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 08:07

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> Usenet er godt til mange ting - men der er altså emner der bør
> overlades til andre. Btw.. til OP: Hvis du er på en skole - er
> der så ikke nogle fysiklærere der kan hjælpe?

Mon ikke de ville pådrage sig et ansvar derved? Fysiklærere er
ikke uddannede fyrværkere.

--
Bertel

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-01-06 08:47

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in news:43d48089$0
$12401$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> Mon ikke de ville pådrage sig et ansvar derved? Fysiklærere er
> ikke uddannede fyrværkere.

hmm jeg er fysiklærer og har da jævnligt brændt små portioner
magnesium af med et fint lille lysglimt til følge. Men selvom
jeg synes jeg ved hvordan man gør ville jeg da aldrig gøre det
til en teaterforestilling. Der ville jeg købe noget færdiglavet
som er doseret korrekt og som jeg ved virker helt perfekt. Men
om der er nogle regler for om man må "lave forsøg" til en
forestilling ved jeg da ærligt talt ikke. Hvis ikke der er til-
strækkeligt med afskærmning, brandslukningsudstyr etc. går den
jo i hvert fald ikke :)

/hilsner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 23-01-06 09:02

Lars Gjerløw Jørgensen skrev:

> hmm jeg er fysiklærer og har da jævnligt brændt små portioner
> magnesium af med et fint lille lysglimt til følge.

Det ændrer ikke rigtig ved det jeg skrev. Jeg tror at du vil
pådrage dig et ansvar hvis du rådgiver andre om eksplosive
forsøg, og du kan så blive straffet for det fordi du netop som
fysiklærer burde vide bedre. Hvad hvis gutten bruger for meget
magnesium og fytter hele hytten af?

--
Bertel

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-01-06 15:30

Bertel Lund Hansen <nospamfilius@lundhansen.dk> wrote in news:43d48d41$0
$11674$ba624c82@nntp02.dk.telia.net:

> [...]
> forsøg, og du kan så blive straffet for det fordi du netop som
> fysiklærer burde vide bedre. Hvad hvis gutten bruger for meget

well - jeg skriver nu netop at jeg _ikke_ ville bruge det
til en teaterforestilling. Det mener jeg ikke er ansvarligt.

Der har i øvrigt været en del tråde her i gruppen om bl.a.
KMnO4, Glycerin, Magnesium og andet let brændbart...

At jeg som fysiklærer i lab. eller som privatperson i min have
har brændt både natrium, magnesium, lithium og u name it af er
en helt anden sag. Der er stor forskel på at stå med udluftning,
sikkerhedsbriller, afskærmning og handsker og så at gøre det
på en scene - altså brænde noget af :D

Jeg drikker også øl - men gør det da ikke på skolen hvor jeg
arbejder (i hvert fald ikke mens eleverne er der..)

/hilsner

Fra : Jan Pedersen

Dato : 25-01-06 00:20

> Mon ikke de ville pådrage sig et ansvar derved? Fysiklærere er
> ikke uddannede fyrværkere.
>
> --
Tror ikke en fyrværker ved så meget som en fysiklærer (der har kemi som
sidefag)....ok hvis vi her taler folkeskolelærer så er det tvivlsomt...men
en cand.scient med fagene fysik og kemi ved sku hvad det er værd at vide om
spængstoffers kemi og de fysiske forhold omkring sprængstoffer (bare se hvad
kemishov laver!) De fleste fyrværkere i dette land er faktisk autodidakte
bortset fra nogle korte kurser.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 25-01-06 12:50

Jan Pedersen wrote:
> [...]
> kemishov laver!) De fleste fyrværkere i dette land er faktisk autodidakte

Det handler ikke kun om at vide noget om kemi - eller om en cand.scient
ved hvad der er værd at vide om sprængstoffers kemi.
Man skal altså osse huske på at der ligger en del erfaring og know-how i
det her. Jeg er selv kemiingeniør, og dvs. anvendt kemi, men jeg ville
ikke give mig i kast med en magnesiumbombe under de omtalte forhold
sådan uden videre.
Giver min viden mig gode forudsætninger for at lære praktisk pyroteknik?
Ja det vil jeg mene.
Giver min viden mig mulighed for at sætte en magnesiumbombe op til en
indendørs forsamling forsvarligt? Det tvivler jeg på. Skulle jeg, ville
jeg arbejde med det først, uddanne mig og opnå erfaring til jeg havde
styr på det.

Fra : Ole Stigaard

Dato : 25-01-06 20:29

Wed, 25 Jan 2006 00:20:08 +0100, Jan Pedersen <jantheman28@hotmail.com>
skrev:

> [...]
> hvad
> kemishov laver!) De fleste fyrværkere i dette land er faktisk autodidakte

Vil du låne mit kompendium, så kan vi se, hvor meget du ikke vidste i
forvejen! Det er 90% sikkerhed og 2% viden om fysik, kemi og 8% sund
fornuft. Som "cand.scient med fagene fysik og kemi" har du vist kun de 2%
dækket ind alledere

Ole (også cert. fyrværker)

Fra : Q

Dato : 23-01-06 20:53

"Heine Bøgebjerg" <nul-kontakt@eksisterer-ikke.no> skrev i en meddelelse

> Dvs. det er viden man er født med? Man må ikke lære hvordan de laves?
> Om 100 år er der med andre ord ingen, som kan lave sådan en bombe.

Dvs. Du er villig til at tage ansvar for evt. tilskadekomne elever og skader
på bygninger?

Hvis du bruger noget der er specifikt designet til formålet og ellers
overholder foreskrifterne har du en god chance for at sende aben videre hvis
der alligevel går noget galt...

Kemiforsøg deslige hører til i kemilokalet med det rigtige sikkerhedsudstyr
eller hjemme i baghaven hvor det kun er dig selv der ryger i luften...

Udover det: en "Atomsky" koster under en 50'er - er det ikke billigt sluppet
i forhold til evt. forbrændte elever, nedbrændte bygninger osv?

/peter

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 24-01-06 14:22

Jeg kan se, at der blev reageret kraftigt på mit lidt sarkastiske indlæg.
Jeg mente bare, at dette svar var lidt pudsigt:

"End of discussion"

Jeg er selvfølgelig HELT enig med jer andre mgt. i sikkerhed, osv.

> Dvs. Du er villig til at tage ansvar for evt. tilskadekomne elever og
> skader
> på bygninger?

Nej!

MvH Heine

Fra : Peter T.

Dato : 23-01-06 09:07

Jesper Moesgaard ristede følgende runer:

> Jeg har fået til opgave at lave en svag 'magnesiumbombe' til brug i en
> musicalforestilling på vores skole.
> Hvordan laves en sådan og hvor sikker er den?

Jeg er uddannet teatertekniker og har lært at arbejde med fyrværkeri
igennem diverse kurser. Så når du spørger sådan, så lad være med at lave
det selv.

Mit råd er: henvend dig til feks. Pablo (nævnt andetsteds i tråden),
forklar dem hvilken effekt du ønsker effekten og køb det så af dem. Det er
slet ikke så dyrt. Det andet er simpelthen alt for farligt, da krudt
_nemt_ kan sprøjte med gløder over på spillerne, hvis det er forkert
doseret/lavet! Og så er helvede løs!

Anekdote: en gammel scenemesterkollega, som havde en såkaldt paddehattesky
i hånden, der skulle udløses med et 9volts batteri, sprang simpelthen i
hånden på ham i en kombination af statisk elektricitet i kroppen og svedige
hænder! Han fik sorte briller, svedet det ene øjenbryn helt væk og mistede
også den forreste del af håret pga. den 1 meter høje stikflamme, fra
paddehatteskyen, der var på størrelse med en tændstiksæske.

Det fortæller vel noget om hvor farligt det er. Så vær varsom med det!

Ps. jeg har lyst til at overdænge mit indlæg med !!!!!, men vælger at
moderere mig lidt.

--
Mvh. Peter T.

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 23-01-06 15:30

"Peter T." <pinoc10@hotmail.GEBIScom> wrote in

> [...]
> svedet det ene øjenbryn helt væk og mistede også den forreste del af
> håret pga. den 1 meter høje stikflamme, fra paddehatteskyen, der var

Hvilket minder mig om en forestilling i Århus hvor en af
skuespillerne ville flytte udløserknappen til en paddehattesky.
Lige på samme tidspunkt var der folk der stod og øvede hvor den
lå - og på den anden side af tæppet sad publikum og ventede.
Hele holdet blev blitzet i flot silhouet mod scenetæppet :D
Heldigvis var der kun lidt sod i hovederne på folk - ingen
ulykker. Men selv det proff. udstyr er sq halvfarligt...

/hilsner

Fra : Jesper Moesgaard

Dato : 25-01-06 06:33

Tak for de gode råd om ansvar og sikkerhed. Jeg må vist hellere forhøre mig
hos Pablo el. lign. Havde da også en anelse om at det nok var et long shot,
men så lad mig da sparke bolden lidt højere:
Hvordan laver vi en god røgeffekt på scenen i stedet og/eller hvor får vi fx
fat i en "atomsky" til 50 kr?

Jesper

Fra : Lars Gjerløw Jørgens~

Dato : 25-01-06 07:23

"Jesper Moesgaard" <Xjmoesgaard@kabelmail.dk> wrote in

> [...]
> var et long shot, men så lad mig da sparke bolden lidt højere:
> Hvordan laver vi en god røgeffekt på scenen i stedet og/eller hvor får

Både Pablo og Pyrotech forhandler Le Maitre - ring til dem og spørg
hvad tingene koster. Fx:

http://www.pyrotech.dk/product.asp?productID=141&langID=2

/hilsner

Fra : Q

Dato : 25-01-06 20:17

> [...]
> men så lad mig da sparke bolden lidt højere:
> Hvordan laver vi en god røgeffekt på scenen i stedet og/eller hvor får vi

Pyrodan ApS.
Skovmosen 6
3450 Allerød Telefon: 48 17 42 30
Link/Url: www.pyrodan.dk

Katalog: http://www.pyrodan.dk/sceneprodukter.asp?group=4

Hvis det bare er kraftig røg du er på jagt efter skal du bare have fat i en
røgmaskine fra dit lokale lyd/lysudlejningsfirma..

Jeg kan levere begge løsninger hvis du er i det nordjyske evt kan jeg
henvise til samarbejdspartnere i resten af landet, ¨så send mail!:
un1813@gmail.com

/peter

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 23-01-06 19:33

Peter T. wrote:
> [...]
> Det fortæller vel noget om hvor farligt det er. Så vær varsom med det!

Jeg har oplevet en ulykke på tæt hånd. Det var under min tid som
værnepligtig i Beredskabsstyrelsen. Vi havde en lektion om farlige
stoffer. En lektion, hvor de bl.a. ville vise os hvor farligt nogle
kombinationer af stoffer kan være. Det må man i hvert fald sige vi
lærte! Kan ikke huske præcist hvad det var han blandede, men tror da
godt det ene kunne være magnesium. Sammenblandingen var i hvert fald
noget, der selv frigiver oxygen under forbrændingen. Det gav et stort
brag og en flot røgsky og vi var alle imponerede. Instruktøren (uden
sikkerhedsbriller!!!) var i godt humør den dag, så han kunne da godt
lige vise det en gang til. Han tog samme skål (som nu var varm!), og
med hovedet ind over hældte han først det ene stof i, og dernæst...
ja, bang sagde det......... regn selv resten ud.
Nu fik han heldigvis hurtig førstehjælp og røg også på hospitalet
hurtigt, hvilket nok var grunden til at han ikke mistede særlig meget
af hans syn. Mener der var nogle der sagde han var heldig - vist noget
lignende 0 og 10% på hvert øje. Han fik dog ar i hovedet, som nok
ikke lige går væk.

Så det kan nemt gå gruelig galt, hvis man ikke tænker sig om. Der
stod jo i instruktørmappen at man skulle bruge sikkerhedsbriller
o.lign. under øvelsen, og det ville nok, i bagklogskabens klare lys,
have været en god ide. Men hvorfor være bagklog på sådan et emne.
Man kan ligeså godt bruge sikkerhedsudstyr hver gang!

Mvh.
Bjarke W.