Stoppe en blødning?
Fra : Anders Houmark

Dato : 22-01-06 13:35

Hej
Blot et lidt underligt spørgsmål jeg lige kom i tanke om: talte under en
julefrokost (for ca. et års tid siden) med en ven som er skovarbejder. Han
har under sin uddannelse deltaget i diverse kurser i livredning og lign. Han
påstod, at for at stoppe en blødning, var det bedst at gøre det med et
materiale der var blevet gjort vådt, så kunne det nemlig ikke suge, og det
ville stoppe blødningen mere effektivt end et tørt materiale. Vi går ud fra
at vi taler om det samme materiale i samme tilfælde, blot vådt og tørt.

Er der egentlig hold i hans argument, eller var det mon noget han for sjov
har prøvet at bilde mig ind?

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-06 18:04

"Anders Houmark" <anders@andersh.fjerndette.dk> wrote in message
> [...]
> tørt.
>
> Er der egentlig hold i hans argument, eller var det mon noget han

At væde en forbinding kan måske hindre at blod går igennem den og
pletter noget tøj udenfor.
Men er den tør, vil den blive våd af blod og det vigtige, at stoppe
blødningen, må være et fedt i de to tilfælde

Fra : Max

Dato : 24-01-06 13:34

Hej Anders

> Er der egentlig hold i hans argument, eller var det mon noget han for
> sjov har prøvet at bilde mig ind?

Der kan fint være hold i argumentet, det må være en fordel at
forbindinger ikke suger da kompresforbindingsvat er af den
vandskyende slags netop for ikke at suge.

Mvh Max

Fra : N. Foldager

Dato : 25-01-06 14:34

Anders Houmark:

> [...]
>
> Er der egentlig hold i hans argument, eller var det mon noget han for sjov

Der er ikke noget hold i argumentet.

Hvis blødningen har en størrelse, så akut forbinding er påkrævet, er
det forbindingens mekaniske tryk, der virker. Ikke forbindings
overfladeegenskaber.

Hvis blødningen har en størrelse, hvor den standser selv, er
forbinding ikke nødvendig.

Venlig hilsen

Niels Foldager