Opvarmning af mad i plastikbøtter i mikroo~
Fra : Jacob Jensen

Dato : 22-01-06 12:38

Hej gruppe

Kan det være skadeligt at opvarme mad i plastikbøtter i mikrobølgeovnen?

Hvis ja, skal plastikbøtten så smides ud hvis den er blevet benyttet til
det?

Jacob

Fra : Pistolprinsen

Dato : 22-01-06 12:47

Det plejer som regel at stå på bøtten, om den kan gå i Micro eller ej...

Pistolprinsen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 22-01-06 12:57

Jacob Jensen skrev:

> Kan det være skadeligt at opvarme mad i plastikbøtter i mikrobølgeovnen?

Jeg ved det ikke specielt, men plastic er mange ting. Ikke alle
plastposer er f.eks. godkendt til opbevaring af madvarer - langt
mindre til at opvarme dem i.

> Hvis ja, skal plastikbøtten så smides ud hvis den er blevet benyttet til
> det?

Derudover risikerer man at plastbøtten smelter hvis den ikke er
beregnet til varme.

--
Bertel

Fra : John Larsson

Dato : 22-01-06 14:05

Man kan opvarme drikke og vand i egnede plastbøtter, men aldrig saucer
eller almindelig mad! Det øverste lag dehydrerer og substansen brænder ind
i plasten.

John

Fra : Bo Warming

Dato : 22-01-06 18:08

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> wrote in message
> [...]
> saucer
> eller almindelig mad! Det øverste lag dehydrerer og substansen

Der er vist lidt overtro i at andet end metal ikke kan bruges i
mikrobølgeovnen.
Faren ved at blødgørere fra plast afgives har ikke belæg i form af lig
på bordet eller noget måleligt overhovedet

Dehydrering er vel spørgsmål om låg,
og brænder-ind-i er vel metafor for at knofedt kræves for at
dehydreret snav fjernes sidenhen

Hilsen BW 35861000

Fra : Heine Bøgebjerg

Dato : 23-01-06 02:37

> Der er vist lidt overtro i at andet end metal ikke kan bruges i
> mikrobølgeovnen.
Mig bekendt er det ikke helt ufarlig at putte metal i en mikroovn. Det kan
slå gnister, kortslutte og ligefrem "eksplodere".
I øvrigt nogen der ved, hvad dette fænomen skyldes?

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 05:10

"Heine Bøgebjerg" <nul-kontakt@eksisterer-ikke.no> wrote in message

> Mig bekendt er det ikke helt ufarlig at putte metal i en mikroovn.
> Det kan slå gnister, kortslutte og ligefrem "eksplodere".
> I øvrigt nogen der ved, hvad dette fænomen skyldes?

Cyklotronen eller hvad kernevæsenet i mikroen nu hedder skal sende
bølgerne ind i homogent vandmateriale, men er der ledende metal så
kommer der gnist-agtige enegifortætninger og ovnen slides op ret
hurtigt, ofte

Derfor skrev jeg at ANDET END METAL kan man bruge frit, omend
rengøringsbesvær kan drille, hvis man er æstetiker og mad er tærret
ind
(Jo, jeg ku godt have udtænkt min sætningsopbygning mere
letfordøjeligt. Life is short.)

Fra : John Larsson

Dato : 23-01-06 06:36

"Heine B¯gebjerg" <nul-kontakt@eksisterer-ikke.no> writes:
> Mig bekendt er det ikke helt ufarlig at putte metal i en mikroovn. Det
>kan
>slå gnister, kortslutte og ligefrem "eksplodere".
>I øvrigt nogen der ved, hvad dette fænomen skyldes?

Elektrisk strøm. Magnetronen er en stærk radiosender og enhver
metalgenstand vil virke som en antenne og optage energien fra de
elektriske bølger. Når "antennen" er meget flad og tynd bliver bliver
hvirvelstrømmene så stærk at materialet ikke kan holde til mosten. Når
materialet er tykkere sker der normalt ikke så meget. En teske i en kop
vand opvarmes normalt mindre end vandet.

John

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 23-01-06 07:57

John Larsson skrev:

> [...]
> Når materialet er tykkere sker der normalt ikke så meget. En teske
> i en kop vand opvarmes normalt mindre end vandet.

Hvad så med mad i aluminiumsfolie eller aluminiumsbakker?

At kunne lynopvarme en dejlig portion lasagne, ville da være
et af mine bedste argumenter for at købe en mikrobølgeovn.

--
'rluf :·)

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 08:47

> [...]
> materialet er tykkere sker der normalt ikke så meget. En teske i en
> kop
> vand opvarmes normalt mindre end vandet.

Det lyder spændende, John - at ikke alt metal er ovnødelæggende?
En enkelt hefteklemme har skabt gnister i min første ovn.
Næste troede jeg jeg aldrig havde haft metal i, men magnetronen gav
gnister og det kunne forebygges ved at placere maden hævet 3 cm op på
drejskiven.

Men efter nogle måneder havde fejlen forværret sig selv og
plastik-vinduet til magnetronen bulede ud af og den var kun gnister og
ingen varme.

Man hæver mad, der stilles i lag, men tykke metal-holdere - men er det
alt tykt der er ligegyldigt?
Er central placering fjernt fra magnetronen ikke vigtig?

Venlig hilsen Bo Warming 35861000

Fra : John Larsson

Dato : 23-01-06 09:23

"Herluf Holdt, 3140" <herlufholdtFJERN@privat.dk> writes:
>Hvad så med mad i aluminiumsfolie eller aluminiumsbakker?
>
>At kunne lynopvarme en dejlig portion lasagne, ville da være
>et af mine bedste argumenter for at købe en mikrobølgeovn.

I alu-bakker er metaltykkelsen meget større og lave forme, tærteforme, er
normalt ikke noget problem. Høje lasagneforme og fx enportions
færdigretter stiller man på en flad almindelig tallerken med nogle mm
vand. Dét sikrer en varmeoptagelse og opvarmning af maden i formens bund.

John

Fra : John Larsson

Dato : 23-01-06 09:44

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:
> [...]
>
>Men efter nogle måneder havde fejlen forværret sig selv og
>plastik-vinduet til magnetronen bulede ud af og den var kun gnister og

Den var defekt, Bo. Jeg har også haft en gammel ovn der endte med at te
sig på den måde.

>Man hæver mad, der stilles i lag, men tykke metal-holdere - men er det
>alt tykt der er ligegyldigt?

Høje metalgryder dúr selvfølgelig ikke. Man kan bruge vandbadstrikket, men
så kan man jo lige så gerne varme på en almindelig varmeplade!

>Er central placering fjernt fra magnetronen ikke vigtig?

Hvis ovnen har en roterende bundtallerken, synes jeg ikke at placeringen
skaber problemer.

John

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 13:39

> [...]
> så kan man jo lige så gerne varme på en almindelig varmeplade!

> Hvis ovnen har en roterende bundtallerken, synes jeg ikke at

Ovne uden roterende rundt fad har jeg aldrig hørt om i DK
Til den første (store og varmlufts) mikrovn jeg havde, var der
metaldimser så man kunne lave mad i flere lag
Med brug af dem undgik jeg gnister i den senere lille. , som nævnt
Bo Warming 35861000

Fra : Leif Neland

Dato : 23-01-06 13:38

Jacob Jensen wrote:
> Hej gruppe
>
> Kan det være skadeligt at opvarme mad i plastikbøtter i
> mikrobølgeovnen?
Salatbøtter (f.ex. makrelsalat) duer ikke; de smelter og bryder i brand!

Been there, done that...

Leif

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 15:23

"Leif Neland" <leif@neland.dk> wrote in message

> Salatbøtter (f.ex. makrelsalat) duer ikke; de smelter og bryder i
> brand!
>
> Been there, done that...

Jeg har prøvet både fulde og halvtomme salatbøtter i mikroovnen

*I brand* er umuligt, gentager umuligt.- polyethylen og PVC har
antændelsestemperatur langt over 100 grader

Kun hvor plast rører ved kogende vand kan det blive blødt og evt
skrumpe en anelse

Nogle delvis tørre løg , som jeg havde i ovnen ved et sært
eksperiment, fik jeg til at danne en smule gløder, men antændelse med
flammer tror jeg aldrig er sket i en mikro, som de der sælges i DK

Fra : John Larsson

Dato : 23-01-06 15:42

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> writes:
>Jeg har prøvet både fulde og halvtomme salatbøtter i mikroovnen
>
>*I brand* er umuligt, gentager umuligt.- polyethylen og PVC har
>antændelsestemperatur langt over 100 grader

Hvorfor skulle temperaturen begrænses til 100 grader?Man kan smelte
metaller i en mikrobølgeovn. Det er mere glasset/porcelænet der er
begrænsningen.

Hvis du har en tyk sauce med et vist stivelsesindhold, vil der meget
lokalt være områder hvor vandet koger væk og restsubstansen bliver bare
ved med at stige i temperatur! Det er bare et spørgsmål om tid.

John

Fra : Bo Warming

Dato : 23-01-06 18:43

> [...]
> bare
> ved med at stige i temperatur! Det er bare et spørgsmål om tid.

Jeg tvivler på at brand er opstået, bl.a. fordi brugsanvisningen ikke
nævner noget om sådan risiko

Men foreslå rette mix så vi kan prøve om ildebrand kan ske, som hr
BeenThereDoneThat har stillet os i udsigt

Melaminplast har lidt OH-grupper i polymermolekylderne så lidt
opvarmning sker, men stort set er det kun vand der gir varme i
mikroen, og vand er jo ikke brandbart

Da jeg så lille glød var der cellulose - flammer kunne aldrig været
opstået

Fra : LR

Dato : 23-01-06 22:57

> Jeg tvivler på at brand er opstået, bl.a. fordi brugsanvisningen ikke
> nævner noget om sådan risiko

Jeg bruger min til at tørre lidt sokker og en t-shirt i, hvis det skal gå
stærkt.

Smid en tør sok derind og kik. Flammehav efter 20 sekunder.

Lasse

Fra : Bo Warming

Dato : 24-01-06 02:47

"LR" <asda@das.dd> wrote in message

> Jeg bruger min til at tørre lidt sokker og en t-shirt i, hvis det
> skal gå stærkt.
>
> Smid en tør sok derind og kik. Flammehav efter 20 sekunder.

Emnet var en plastik-salatdims med lidt våd mad i.
Hvor ser du ildebrandsrisiko vedr denne?