Flod og ebbe to gange i døgnet?
Fra : Ivar

Dato : 18-01-06 21:01

Hvorfor er det flod og ebbe to gange i døgnet?
Månens "omløbstid" omkring jorden er ca. 24 timer, så man skulle tro
at det kun ville skifte en gang i døgnet.

Ivar Magnusson

--
Bruger du Outlook Express?
http://home20.inet.tele.dk/did/OutlookExpress/

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 18-01-06 21:30

Ivar skrev:

> Hvorfor er det flod og ebbe to gange i døgnet?
> Månens "omløbstid" omkring jorden er ca. 24 timer, så
> man skulle tro at det kun ville skifte en gang i døgnet.

Der er flod på den side, der vender *mod* Månen og på
den side, der vender *bort* fra Månen samtidig - forenklet
sagt.

Link til DMI:
<
http://www.dmi.dk/dmi/index/viden/oceanografiske_emner-2/tidevandsbeskrivelse.htm

--
'rluf :·)

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 18-01-06 21:39

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det flod og ebbe to gange i døgnet?
> Månens "omløbstid" omkring jorden er ca. 24 timer, så man skulle tro
> at det kun ville skifte en gang i døgnet.

Det er nu Jorden der drejer, og Månen flytter sig en time fra dag til dag.
Der er to tidevandspukler på Jorden. Den ene skyldes Månens tiltrækning, det
gør den anden også, men det er 'udslynget' vand, grundet at de to kloder
kredser om et fælles tyngdepunkt. De to pukler er af samme størrelse.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Ivar

Dato : 21-01-06 01:00

Preben Riis Sørensen skrev:

> Det er nu Jorden der drejer, og Månen flytter sig en time fra dag til dag.

Det ændrer ikke på "omløbstiden"

> [...]
> gør den anden også, men det er 'udslynget' vand, grundet at de to kloder
> kredser om et fælles tyngdepunkt. De to pukler er af samme størrelse.

Ok, det sådan at jeg forstår det:
Månen drejer rundt om jorden ca. en gang per måned. Månen holder
sig i sin bane fordi centrifugalkraften (fra bevægelsen) svarer til
tyngdekraften fra jorden. Set fra jorden "synsvinkel" er det det
samme, i forhold til månen er tyngdekraften og centrifugalkraften
lige store. Vi får derfor flod pga. månens tyngdekraft en gang i
døgnet, og en gang pga. centrifugalkraften.

Ivar Magnusson

--
Se her, hvad den gratis MesNews kan:
http://home20.inet.tele.dk/did/MesNews/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 21-01-06 01:44

> [...]
> lige store. Vi får derfor flod pga. månens tyngdekraft en gang i
> døgnet, og en gang pga. centrifugalkraften.

Ja, og Solen bevirker også lidt tidevand, der sørger for nipflod og
springflod.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 19-01-06 00:29

"Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> Hvorfor er det flod og ebbe to gange i døgnet?
> Månens "omløbstid" omkring jorden er ca. 24 timer, så man skulle tro
> at det kun ville skifte en gang i døgnet.

Månens omløbstid omkring jorden er 28-29 dage (efter hukommelsen).

--
Per, Esbjerg

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-01-06 02:13

Per Henneberg Kristensen fortalte:

> "Ivar" <dild@[nozpam]webspeed.dk> skrev i en meddelelse
>
> Månens omløbstid omkring jorden er 28-29 dage (efter hukommelsen).

Hvilket ikke er helt det samme som "omløbstid"

Det afhænger desuden af om du taler om den sideriske (27 d 7 h 43.2 min)
eller den synodiske (29 d 12 h 44.0 min). Sidsnævnte giver anledning til
nip- og springflod (ekstra lavt og højt tidevand) 2 gange per måned.

Mvh
Martin
--
Ne quid nimis

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 19-01-06 10:29

Ivar skrev:
> Hvorfor er det flod og ebbe to gange i døgnet?
> Månens "omløbstid" omkring jorden er ca. 24 timer, så man skulle tro
> at det kun ville skifte en gang i døgnet.
>

> Ivar Magnusson

Det er det samme vand, og månen trækker i vandet så at det bølger frem
og tilbage. Nogen gange så forstærker bølgerne hinanden andre gange
udligner de hinanden. I vadehavet forstærker de hinanden ved vester
havet så udligner bølgerne hinanden.

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 19-01-06 19:19

"Peter Ole Kvint" <haabet2003@yahoo.dk> skrev>
> [...]
> og tilbage. Nogen gange så forstærker bølgerne hinanden andre gange
> udligner de hinanden. I vadehavet forstærker de hinanden ved vester

Den skal du vist længere ud på vandet med.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen