Fisende klemrækker og mikrobølgeovn
Fra : Bo Warming

Dato : 16-01-06 17:01

En vigtig brandårsag skulle være "fisende samlemuffer" altså
klemrækker og andet til stærkstrøm, hvor der ikke er skruet stramt, så
der opstår en vedvarende lysbue/gnist fra metal til metal, der
gradvis skader isolering og kortslutning opstår - har elektrikere
meddelt mig.

Jeg købte en ny mikrobølgeovn og satte den til 220V via en gammel
stikprop =et løst hanstik med to hunstik.
(At de ikke sælges idag, skyldes kun at LKnes(nyt navn jeg ikke
husker) skal have monopol.)

Et par uger senere gik sikringen om natten, hvor intet var tændt, og
der var sod på det store hanstik, der sad på ledningen til den ny
mikrobølgeovn.
Jeg skar ledningen af og satte med klemrække et andet hanstik på, men
ovnen er død.
Kan kortslutning have virket ind i ovnen eller hva?

Passer det at løs forbindelse er særlig farligt, - når ikke der er
benzindampe el lign, der antændes af lysbue/gnist?
Det kan vel ikke ske andet end at enten mistes forbindelsen og skidtet
virker ikke, eller sikringerne går?

Fra : Martin

Dato : 16-01-06 17:35

> [...]
> ovnen er død.
> Kan kortslutning have virket ind i ovnen eller hva?

Næppe.

> [...]
> benzindampe el lign, der antændes af lysbue/gnist?
> Det kan vel ikke ske andet end at enten mistes forbindelsen og skidtet

Løse forbindelser er formentlig den største årsag til brande forårsaget af
elektriske installationer. Når der trækkes støm gennem en løs/dårlig
forbindelse, dannes der en stor mængde varme. Det er varmen - ikke gnister -
der medfører brand.

/Martin

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-01-06 08:55

"Bo Warming"
> Jeg købte en ny mikrobølgeovn og satte den til 220V via en gammel stikprop
> =et løst hanstik med to hunstik.

Gruppen dk.teknik.el er bedre til et saadan spørgsmaal.

> Kan kortslutning have virket ind i ovnen eller hva?

Ovnen har haft en defekt. Faa den byttet, hvis den er under garanti.

> Passer det at løs forbindelse er særlig farligt.

Ja, men de giver ikke kortslutning kun ekstra varmeudvikling i samlingen.
Klemrækker bør efterspændes nogle dage efter første tilspænding, idet kobber
er uelastisk.

Aage