Varm/kold luft
Fra : Filip

Dato : 15-01-06 19:25

Jeg fik lige at vide idag at hvis man har et koldt og et varmt rum med en
dør imellem og åbner den, vil de to luftmasser ikke blande sig eller kun i
ringe grad. Hvis man derimod satte en saloon dør imellem rummene vil
luftmasserne cirkulere med den kolde ved gulvet og det varme ved loftet.
Hvordan kan det være at man får den bedste cirkulation ved at sætte en
spærring ind?

Filip

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-06 19:38

"Filip" <annonym@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> luftmasserne cirkulere med den kolde ved gulvet og det varme ved loftet.
> Hvordan kan det være at man får den bedste cirkulation ved at sætte en

A slutter med kold forneden og varm foroven i begge rum.
Det samme med B. Men i A bestemmer man selv hvornår det skal ske, og hvor
meget.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Filip

Dato : 15-01-06 21:59

> A slutter med kold forneden og varm foroven i begge rum.
> Det samme med B. Men i A bestemmer man selv hvornår det skal ske, og hvor
> meget.

Men hvorfor forholder det sig sådan. Kan man overhovedet svare på det???

Filip

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-01-06 23:51

> Men hvorfor forholder det sig sådan. Kan man overhovedet svare på det???

Det er helt præcist det samme som at lukke vand ud af en tank.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Filip

Dato : 16-01-06 09:20

> Det er helt præcist det samme som at lukke vand ud af en tank.

Det vil jeg nu altså ikke påstå. Hvis vi har en tank som vi åbner helt i den
ene side så vil vandet da løbe hurtigere ud da der er et større areal det
kan løbe ud igennem, end hvis vi lavede hul i top og bund. Jeg er ikke
overbevist endnu

Filip

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 16-01-06 19:02

> [...]
> ene side så vil vandet da løbe hurtigere ud da der er et større areal det
> kan løbe ud igennem, end hvis vi lavede hul i top og bund. Jeg er ikke

Selvom det er præcist det samme, kan det godt foregå langsommere, og det gør
det.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 16-01-06 10:28

"Filip" <annonym@get2net.dk> writes:
> [...]
>luftmasserne cirkulere med den kolde ved gulvet og det varme ved loftet.
>Hvordan kan det være at man får den bedste cirkulation ved at sætte en

Jeg er nu ikke så sikker på at det du har fået at vide er rigtigt. Der er
givetvis noget om at luftudvekslingen går hurtigere, hvis man sikrer sig
laminære luftbevægelser, men ved et ordentligt eksperiment, må man gå mere
systematisk til værks. Lad os antage at vi har et stort kasseformet rum
fyldt med luft som er 20 C varmere end den omgivende luft. Man laver en
rektangulær åbning i kassens fulde højde på 2 kvm og måler hvor lang tid
der går inden luften i kassen gennemsnitligt har en temperatur der er 10 C
lavere.

Nu kan man lave forskellige tillægseksperimenter. Først laver vi som i
første forsøg, men med den forskel at man ikke laver et sammenhængende
hul, men to "halve huller", det øverste forskudt til den ene side og det
nederste forskudt til den anden side. Fordi den indstrømmende og
udstrømmende luft nu ikke mødes lige omkring selve hullerne, får man
mindre turbulens og dermed en hurtigere luftudveksling. En sådan effekt
kunne man også få ved det første forsøg, hvis man inde i kassen lavede en
vandret "etageadskillelse" lige inden for selve hullet.

I dit eksempel hævdes det at man får en bedre luftudveksling selv om man
formindsker det totale areal af åbningen. Det er muligt, men størrelsen af
"saloondørren" må jo i alle tilfælde have en maksimal størrelse! Man kunne
jo begynde bed at blokere åbningen med et enkelt vandret brædt!

Man skal jo være opmærksom på mindre huller, fx. et for oven og et for
neden, kan give en meget kraftig luftstrøm (træk), men det betyder jo ikke
at den totale luftudveksling sker hurtiere! Der skal måles temperaturer og
egentlig skal man oså kompensere for hvor meget luften flder ved
forskellige temperaturer!

John

Fra : Filip

Dato : 16-01-06 13:12

> Man skal jo være opmærksom på mindre huller, fx. et for oven og et for
> neden, kan give en meget kraftig luftstrøm (træk), men det betyder jo ikke
> at den totale luftudveksling sker hurtiere!

Men konklusionen må vel være (hvis påstanden er sand) at udvekslingen sker
hurtigere pga at der ikke kommer turbulens?

Filip

Fra : Michael Haase

Dato : 16-01-06 13:27

Filip skrev dette den 16-01-2006 13:12:

> Men konklusionen må vel være (hvis påstanden er sand) at udvekslingen sker
> hurtigere pga at der ikke kommer turbulens?

Omvendt, du kommer en forhindring ind, saloondøren, og fordi den nu er
der, kommer der turbulens, som sørger for god blanding af de forskellige
luftmasser.

--
Michael Haase

Fra : Henning Makholm

Dato : 16-01-06 13:52

Scripsit "Filip" <annonym@get2net.dk>

> [...]
> luftmasserne cirkulere med den kolde ved gulvet og det varme ved loftet.
> Hvordan kan det være at man får den bedste cirkulation ved at sætte en

Mon ikke der tænkes på henholdsvis at åbne en hel dør kortvarigt og at
have en halvdør siddende i døråbningen i længere tid?

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Filip

Dato : 16-01-06 15:39

> Mon ikke der tænkes på henholdsvis at åbne en hel dør kortvarigt og at
> have en halvdør siddende i døråbningen i længere tid?

Det ved jeg faktisk ikke. Men det er jo ikke uden betydning. Jeg havde
forstillet mig at man havde en "sommerhus" dør eller lignene som man kan
åbne i to dele hver for sig - blot at det nu er tre dele. På den måde kan
man sætte nogle parmetre op som at åbningen er samme tidsperiode, og at
arealet med fuld dør er ca det dobbelte af saloondør åbningsmetoden.

Filip

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 18-01-06 01:24

Filip skrev:
> [...]
> luftmasserne cirkulere med den kolde ved gulvet og det varme ved loftet.
> Hvordan kan det være at man får den bedste cirkulation ved at sætte en

Det må jo under alle omstændigheder skyldes, at man foruden
termodynamikkens love skal tage hensyn til, at "varm luft søger
opad". Det skyldes, at det enkelte molekyle gennemsnitligt
bevæger sig mere.

Hvis vi ser på det rum, hvor den *varme* luft befinder sig, så må
den luft, der befinder sig lige over saloon-døren være (lidt)
varmere end luften neden for døren. På grund af de kraftigere
molekyle-bevægelser vil den varme luft øverst diffundere noget
hurtigere ind i det kolde rum, og tvinge kold luft den modsatte
vej forneden.

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : John Larsson

Dato : 18-01-06 06:54

Mogens Michaelsen <momi@stofanet.dk> writes:
>På grund af de kraftigere
>molekyle-bevægelser vil den varme luft øverst diffundere noget
>hurtigere ind i det kolde rum, og tvinge kold luft den modsatte
>vej forneden.

Ikke diffusion Mogens, men strømning!

John

Fra : Mogens Michaelsen

Dato : 18-01-06 22:03

John Larsson skrev:

> Ikke diffusion Mogens, men strømning!
>
> John

Ja, jeg kan godt se, at det må give anledning til en mere eller
mindre *ordnet* strømning. Men da jeg vistnok ikke helt har
forstået alt i termodynamikken, vil jeg så spørge andre her i
tråden, om ikke denne *orden* i strømningen har betydning for
systemets entropi?

Måske noget med *turbulens* i strømningen?

--
Mogens Michaelsen
http://mogmichs.blogspot.com/

Fra : John Larsson

Dato : 18-01-06 22:50

Hej igen!

"Systemet" her er beskrevet som to rum uden nærmere størrelsesangivelse,
hvor luften i udangspunktet har forskellig temperatur. Hvis man laver to
smalle åbninger, helt for oven og for neden, i skillevæggens fulde bredde,
vil man i høj grad kunne bevare entropien, men luftstrømningen vil i
praksis altid skabe en vis turbulens/entropitab.

John

Fra : Filip

Dato : 19-01-06 07:18

> vil man i høj grad kunne bevare entropien, men luftstrømningen vil i
> praksis altid skabe en vis turbulens/entropitab.

Og med dette entropitab tænker du kun på strømning eller hva? Når de to
luftmasser bliver blandet vil entropien altid stige til det samme niveau,
uanset hvordan du så blander dem.

Filip

Fra : John Larsson

Dato : 19-01-06 08:56

>Og med dette entropitab tænker du kun på strømning eller hva? Når de to
>luftmasser bliver blandet vil entropien altid stige til det samme niveau,
>uanset hvordan du så blander dem.

Undskyld, jeg mener naturligvis entropi-FORØGELSE! Ved den perfekte
strømning vil volumenerne af kold og varm luft være uforandrede, blot
fordelt over de begge rum.

John