Bag ond humor, er der god science
Fra : Bo Warming

Dato : 08-01-06 14:51

Bag ond humor, er der god science

Når vi griner af en person udenfor-vor-gruppe svarer det til ulve, der
hyler, for at skræmme fjender og styrke egen overlegenhedsfølelse -
eller fugles tilsvarende territorial-afmærkning pr sang.

Den kyniske filosof Hobbes så skadelighed og ondskab i al humor af
denne grund, men Freud, Nietzsche m.fl. ser humorens som også
rummende problemløsning. Vi afreagerer en følelse, -

- vi når til indsigt og klarhed.

- Ofte har vitsen en gåde eller et mysterie som basis, og
idet vi ler af lettelse over, at vi dog har en vis fornemmelse for
pointen, dvs vi kommer videre med den konstruktive intelligensprøve
som vitsen er.

Vi lyser op af glæde ved en aha-oplevelse, der kaster strejflys af
indsigt på det uforståelige - og i visse tilfælde med letforklarlige
vitser, har vi simpelthen løst et regnestykke og fundet korrekt facit.

Jeg fornemmer, at jeg rammer et ømt punkt hos folk, der forguder
lægevidenskab, når jeg foreslår lægers triumfer forklaret psykologisk
og ikke naturvidenskabeligt.

De der er generet, svarer med humor om, at jeg skal bevise min tese
ved at kæmpe beskidte negre skal analbolle eller tømme alskens snav
fra deres blodårer ind i mine.

BoMM er her ikke voldsmand, som han er vedr at smide Glistrup i søen,
men han lever op til sin lægefars intellektualisme og fører
civiliseret ordleg, så vi nærmere end forståelse af tingenes reelle
tilstand, nemlig lægers hemmelighedskræmmeri mht at forbyde visse
forsøg og censurere forskning.

Forbud mod medlidenhedsdrab er en tilsvarende knægtelse af individets
selvbestemmelse, som afslører, at nazilæger var ikke ondere end vor
tids danske læger.

Når læger kan forbyde een sandhed, kan de forbyde andre, og fx
tvangsindlægge uden grund, i strid med demokratiets grundprincipper.

Debat i lægetidsskrifter er tabt bag en vogn i sammenligning med, hvad
sker på usenet